Äter bara gröt, frukt och välling.
Ja, som rubriken lyder. Hon är ett år nästa vecka. Vad ska jag göra?? Blir tokig!
Ja, som rubriken lyder. Hon är ett år nästa vecka. Vad ska jag göra?? Blir tokig!
Erbjud plockbitar av eran mat, ge macka med smör i bitar...
Åååh, det gör jag. Men icke. Ibland äter hon makaroner, och i bland lite smörgås, men allt hamnar runt stolen i stället för i hennes mun. Vill inte bli matad, så länge det inte är gröt eller frukt då. Det ska tilläggas att hon har svårt för bitar över lag. Klöks och har sig...
Gör hon samma med puread mat? Om hon får kladda helt fritt? (Underlättar med en antilop stol då).
När mina tvillingar var 1 år åt de bara burkmat från 6 mån (dvs helt puré konsistens) och just gröt, välling och frukt.
Erbjöd plockmat mest hela tiden och vips under sommaren då de var ca 14-15 mån så var det toppen att själv plocka och stoppa i munnen. Ville inte längre ha babypurén då.
Däremot gick det inte med puré/barnmat med stora bitar - klöktes direkt. Var precis som om de behövde äta bit för bit och inte en "geggamoja".
Tror inte du ska lägga för stor energi på det. Sätt alltid fram lite skinkbitar, räkbitar, gurka, makaroner etc. Hon äter det hon äter utan tjat eller påminnelser från omgivningen. Ska ju vara kul att äta!
Nu har jag en baby som inte vill ha varken välling eller gröt - så hade han ätit det hade jag varit jätteglad!!!
Min dotter är likadan.. men hon äter ej frukt. Bara gröt och välling. NÅn smörgås ibland och nu sista veckan har jag fått i henne yoghurt. Hon kan plocka i sig makaroner eller nån lite korvbit i bland men lever på gröt. Hur gammal är hon?
Så länge dom får i sig näring så säger min bvc att det inte är någon fara, ifall dom ökar i vikt oxå. Det kommer mer och mer.. intresset.. jag hoppas att min tjej börjar äta när hon börjar dagis nu i vår.
Nu såg jag hur gammal hon var....
Min dotter är 1,5 år. VÄlling och gröt fram till 2 år är ok enligt vår barnläkare..
Min äldsta dotter vägrade allt annat än välling. Ibland ville hon ha lite morotsdryck eller morotspuré . Hon drack inte vanlig välling utan nutramigen så jag var jätteorolig för att hon inte fick i sig tillräckligt.
Men så när hon var ca 15-16 månader så upptäckte hon köttbullar och åt det varje dag i ca 2 månader, sen släppte det och hon började äta mer och mer.
Tack!!! Jag finner hopp :)
Hon gillar inte burkmaten så mycket, har försökt med alla möjliga. Hon vill gärna sitta med en sked själv och "äta", men hon får ju inte i sig så mycket då. Frågan är ju då om jag ska ge henne nå´n annan mat, tex gröt, men då får hon ju gröt till varje måltid. Det kan ju inte vara bra? Eller ska jag vara hård och inte ge henne om hon inte äter?
Ska till bvc i mon på ettårskoll, så då ska jag se vad dom säger. Hon har alltid legat två streck över kurvan, så det bör ju inte vara nå´n fara med vikten... Hoppas att det vänder snart!
kan väl vara bra att låta henne äta själv, om hon äter mer "vanlig" mat då. Men hör du med BVC, de borde ju kunna ge svar på tal (hoppas jag).
var ett tag sen jag pulade med sonen (som visserligen inte hade några problem) men när han var ett år och började på dagis så fick han äta maten helt själv och de lär sig bara de får öva mat hamnar det alltid runt omkring (sonen är hopplös, fyller tre i april), men de får ändå i sig och det viktiga är att att hon får sitta och plocka och få upp intresset. och de behöver inte bli mätta vid varje mål, de äter mer när de är hungriga och olika dagar osv. ibland äter sonen jättedåligt vid middan och ibland jättemycket, det blir liksom lite ge och ta. samma som att de bara äter potatis/makaroner ena dan och bara kött nästa.
Nåja, även om mitt svammel inte hjälper dig så hoppas jag att det löser sig, och det kommer det göra tillslut själv ska jag börja med smakportioner imorgon, och det känns som jag glömt bort allt
Ja, när man läser här förstår man att man inte är ensam... Här hemma förvandlas dottern från en söt dröm till ett monster som skriker, gråter, vrålar, kastar mat och allt möjligt så fort maten kommer på bordet. Hon HATAR mat och äter bara välling, smörgås och fruktpuré. Iaf de dagar hon äter något alls, ibland blir det matvägran i flera dagar. Någon gång har hon smakat köttbullar. Hon sitter i sin stol och spänner kroppen så hårt att hon blir anfådd. Vi vet inte varför... Hon är liten och smal som en stör och följer inte sin kurva. Hon har ingen sjukdom då hon är utredd för en massa saker.
JAG BLIR TOKIG PÅ DETTA! Men jag får härda ut, förhoppningsvis vänder det någon gång. Dessutom så gör man ju allt för sina barn så kommer vi någon gång på vad felet ligger så kan jag flyga till Mars för att se till att hon får rätt hjälp!
Åh vad skööönt att jag hittade denna tråd. Min son (9 mån) äter enbart gröt, fruktpuréer och yoghurt. Vägrar all burkmat, vanlig mat, mina hemgjorda puréer etc. Men nu ser jag att jag inte är ensam. Tröstar mig med att min BVC tant säger att dagens barngröt ger all nödvändig näring och hon säger att jag ska ta det lugnt och att det kommer lösa sig med tiden.