• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var går gränsen för ung/vanlig förälder!?
  • Alcarinque

Under 20 tycker jag. Fast om man ser till vart jag bor så är det nog under 30 snarare...

♥ Alva 0603 ♥ BF 1007 ♥
  • SilverEmma

När en kvinna är över 20 blir mamma så ser jag henne inte som en ung förälder längre.

Blev dock själv kallad "ung mamma" för ett par månader sedan...jag är 27....

• zazla

Svårt. Jag var 23 när min yngsta föddes och jag har alltid fått höra att jag är ung mamma. Ingen i min egen ålder hade ju fått barn, de börjar ju komma lite smått nu när de är 27 men det är fortfarande långt ifrån hälften som har fått.

Eftersom alla väntar så länge med barn idag så skulle jag säga att man borde klassas som ung mamma om man får första barnet mellan 20 och 25. Mellan 25 och 35 är normalt och över 35 är gammalt. Får man första barnet innan man är 20 så är man väldigt ung.

• Javah

När man är under 20 kanske? Jag var 23 när jag fick mitt första barn, har aldrig kännt mig som en ung förälder...eller blivit kallad det vad jag vet.

• Marma
    Alcarinque skrev 2010-01-18 14:31:04 följande:
    Under 20 tycker jag. Fast om man ser till vart jag bor så är det nog under 30 snarare...
    säger samma
  • Danitra

Svårt att säga.

Rikssnittet för en förstagångsföderskas ålder är 30. Så mellan 25-25 är väl rätt normalt.
  • Tjohalia

under 20 tycker jag. Fyllde 22 strax inna dottern föddes och har aldrig tänkt på mej själv som "ung" mamma, lite yngre än genomsnittet kanske, men inte ung...

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • vittra

Tycker tyvärr att rikssnittet är på tok för högt utifrån vår biologiska utveckling... samhällets normer och människans utveckling stämmer inte längre överens vilket jag tror skapar fler problem än vad de flesta tänker på...

För mig är ung förälder under 20, men visst.. var själv knappt 25 när dottern föddes och blev ett par gånger kallad ung mamma. Personligen tycker jag det är en perfekt tid att få barn i ca 20-25 års ålder, beroende på mognad och livssituation givetvis!

Särskilda insatser för "unga" föräldrar gäller främst tonårsföräldrar så även statligt osv verkar det framförallt vara de under 20 som räknas som särskilt unga.

• LyckligtSlut

Under arton, dvs 17 år. Löjligt när folk i ung förälder-programmen är 25 med spädbarn... Bara för 30 år sedan så var det norm att ha barn vid 21-22 år.

Man är knappast för ung om man är vuxen.

• vittra
    LyckligtSlut skrev 2010-01-18 17:37:47 följande:
    Under arton, dvs 17 år. Löjligt när folk i ung förälder-programmen är 25 med spädbarn... Bara för 30 år sedan så var det norm att ha barn vid 21-22 år. Man är knappast för ung om man är vuxen.
    Finns det föräldrar i 25-årsåldern som är med i sådana program!?
Svar på tråden Var går gränsen för ung/vanlig förälder!?