• LinnyUK

Gravida i England?

Hej!

Jag har bott i norra England i två och ett halvt år. Nu är jag i vecka 16 och planerar att föda barnet här.
    Vore kul att få höra från några andra svenska gravida tjejer och kvinnor i landet. Hur upplever ni att det fungerar här? Följer ni svenska råd eller engelska? Det skiljer ju trots allt rätt mycket när det kommer till alkoholvanor och så...
    Linnea
  • Svar på tråden Gravida i England?
  • FOA

Har bott i London i snart 14 (!) ar och 37v gravid med barn nr 2.

Har mycket bra erfarenheter av modravarden har (bor ocksa i norra London), har alltid blivigt tagen pa alvar, aldrig avfardad med 'oroga dig inte' etc eller kant mig som om att jag varit till besvar.  Var ska du foda? 

Har foljd de 'strangaste' raden ang alkohol och mat forrutom nar det galler detta med notter (de har precis andrat sig har dock).

• JCW71

Hej,

Jag har bott i nordvästra England i snart 10 år. Har ett barn som jag födde här 2003. Nu försöker vi bli med barn nr 2.

Erfarenheten första gången var att det skilde sig något mellan råd om vad man skulle äta och inte mellan Sverige och England under graviditeten. Jag tog det säkra före det osäkra och gick alltid med den "hårdaste" rekommendationen...  Drack aldrig alkohol tex.

Jag har bara haft positiva erfarenheter av mödravården här. Jag minns man fick 2 st ultraljud förra gången - ett runt v12 och ett runt v20. Tror det är mer än i Sverige? 

Efter att bebisen var född så kom barnmorskan på hembesök en gång om dagen i tio dagar efter att jag kommit hem. Jättebra! Därefter kom Health Visitor någon gång i veckan i ett par veckor och sedan kom vi överens om att jag kunde ta mig själv till Health Visitors baby clinic som hölls en gång i veckan på läkarstationen. Där vägdes bebisen och man kunde fråga alla tusen frågor som man har som nybliven förälder.

Jag hade "akut planerat kejsarsnitt" i min förlossning för det tog evigheter för killen att ta sig ut.. Det gick också jättebra.

Minns att andra svenska vänner som fött i båda länderna dock sa att den engelska "epiduralen" var mer ålderdomlig än den svenska. Vet inte hur riktigt, men någonting om att den svenska så kan man röra benen mer?

Engelska sjukhus är i allmänhet mycket mer nedgångna och slitna - MEN det är viktigt att tänka på att det är inte i möblerna, gardinerna eller tapeterna som vården sitter - den är i personalen! 

Jag tror också man i allmänhet inte är lika snabb på att skicka hem folk från BB här som man verkar vara i Sverige - om man inte känner sig redo så slänger de inte ut en.

• Vaniljkex

Jag vantar barn nr tva i slutet av juni och har bara begransad erfarenhet av NHS modravard, da jag bytte till privat vard i v 18 med forsta barnet. Jag tycker dock att jag blev mycket bra behandlad, de ar proffsiga och kunniga, och hade det inte varit for att min man inte skulle fa stanna kvar pa sjukhuset efter forlossningen tillsammans med oss, sa hade jag kanske stannat hos NHS. Pappor brukar saledes vara tvungna att aka hem pa kvallen, men nu vet jag att det inte ar hela varlden att pappan finns pa plats dygnet runt, sa jag kommer att skicka hem min stackars krake till man nasta gang, och inte tvinga honom att sova pa taltsang som ar 15 cm kortar an han ar. Mina kompisar som har fott pa NHS har varit mycket nojda fram till postnatal ward, som har varit en hemsk upplevelse for de allra flesta. Stora familjer som verkar boka in arsmote eller nat pa sjukhuset sa att det inte ar en lugn stund under besokstiden, BM tycks vara oforskamda, ovilliga att hjalpa till och helst vill att man ska aka hem sa snart som mojligt, sa att de kan fortsatta dricka te med sina kolleger utan att bli storda av mammor som vill ha hjalp med amning etc. Kanske ett Londonfenomen, men kan vara vart att ha i atanke, sa att du inte blir helt forstord om det skulle vara sa pa ditt sjukhus oxa.

Jag tyckte nog att raden var ganska lika, det enda som skilde vad jag minns, var vilka fiskar man fick ata. Och det ar val rimligt, det beror ju pa var fisken kommer ifran. Sverige verkar utga mer fran forsiktighetsprincipen, dvs vet man inte att nagot ar ofarligt sa avrader man fran det, har avrader man t ex bestamt fran alkohol de forsta 12 veckorna, darefter finns inga bevis att en liten konsumtion ar skadligt, sa det ar ok om man absolut vill. Jag foljer det som verkar rimligt fran bagge landers rad, t ex har jag anammat att man nu i Sverige "tillater" att man ater blodigt kott och parmaskinka om det har varit fryst i minst 3 dygn i minst 21 minusgrader. Det har jag inte sett nagot om i engeska rad, men ska erkanna att jag inte har tittat sa mycket den har gangen. Har inte samma tid att "gotta mig" i att var gravid med en 19-manaders virvelvind att ta hand om.
    Vad galler epiduralen, sa hade mitt sjukhus sk moving epidural. Det enda som hande var att smartan forsvann, jag hade kunnat dansa med den. Vet inte om det ar standard pa alla svenska sjukhus, men vet att det inte ar det i England iaf. 
    Jag tycker oxa att det var jattebra att BM kom hem efter forlossningen, men har kom det bara tre ganger under den treveckorsperiod de ansvarade for oss. Kanske for att jag inte hade nagra problem, och for att de var svart underbemannade. Hur som helst en jattebra service. Heath visitorn tycker jag var lite mer av ett skamt, men jag antar att de har en stor uppgift att fylla i problemhem. Baby clinic ar ju oxa jattebra, dar har jag lart kanna alla min mammakompisar, eftersom vi fick vanta sa lange pa att komma in till doktorn.
    Jag tycker att det har varit jattebra att fa barn har i England, battre an i Sverige, om jag ska jamfora med mina svenska kompisar.
  • JCW71
    Vaniljkex skrev 2010-01-19 19:38:21 följande:
    Vad galler epiduralen, sa hade mitt sjukhus sk moving epidural. Det enda som hande var att smartan forsvann, jag hade kunnat dansa med den. Vet inte om det ar standard pa alla svenska sjukhus, men vet att det inte ar det i England iaf
    Kan det ha berott på att du gick privat och att kanske denna typ av epidural är dyrare och att man därför inte får den på NHS??  Eller så har det helt enkelt gått framåt i utvecklingen sedan jag hade min 2003.
  • Vaniljkex

Det kan sakert bero pa att vi betalade sjalva. Jag vet att det NHS-sjukhus dar de flesta av mina kompisar som fott pa NHS fodde, inte har den sortens epidural, i vart fall inte for ett par ar sedan. Men jag tycker inte att den borde vara dyrare an den gamla, men det blir kanske det iom att den inte verkar lika lange, sa man behover fler top-ups. Hur som helst, den var vard vart enda pence!

• LinnyUK

Som förstföderska och med familjen långt borta tycker jag att det låter jättebra med hembesök dem första tiden. Speciellt eftersom pappan bara får vara hemma i en vecka...

Något som jag tycker verkar oerhört komplicerat är det här med bidrag och vad man kan få. Har vi rätt till samma bidrag som engelska mammor har?
  • FreeForAll
    LinnyUK skrev 2010-01-20 18:28:00 följande:
    Som förstföderska och med familjen långt borta tycker jag att det låter jättebra med hembesök dem första tiden. Speciellt eftersom pappan bara får vara hemma i en vecka... Något som jag tycker verkar oerhört komplicerat är det här med bidrag och vad man kan få. Har vi rätt till samma bidrag som engelska mammor har?
    Det beror på om du har jobbat eller inte, Child tax credits får ni i vilket fall som helst. Men maternity pay beror väl på om du har en arbetsgivare?

Jag har BF i början av augusti och flyttar till england i början av juni så jag får FP från Sverige.
    Jag är PK, skjut mig.
  • FreeForAll

Jag har även fött min son där 2006 men flyttat tillbaka till Sverige i ett par år.

Jag är PK, skjut mig.
  • Vaniljkex
    LinnyUK skrev 2010-01-20 18:28:00 följande:
    Som förstföderska och med familjen långt borta tycker jag att det låter jättebra med hembesök dem första tiden. Speciellt eftersom pappan bara får vara hemma i en vecka... Något som jag tycker verkar oerhört komplicerat är det här med bidrag och vad man kan få. Har vi rätt till samma bidrag som engelska mammor har?
    Pappan far vara hemma i tva veckor o han ar vanlig anstalld, dvs inte egen foretagare eller sa.
    Jag jobbade inte innan jag fick barn, sa jag vet inget om hur det funkar med mammaledighet, och tax credits beror pa hur mycket familjen tjanar, vi har iaf inte ratt till det. Barnbidraget ar £80 per manad och ar lika for alla. Nar ni registrerar bebisen for att fa birth certificate, sa kop manga kopior, for de ska skickas med till allt mojligt, och risken finns att originalen kommer bort i posten.
  • FreeForAll

Jag tror gränsen ligger någonstans runt  £50000 i årsinkomst, tjänar man under det får man child tax credits.

Jag är PK, skjut mig.
Svar på tråden Gravida i England?