• FriMarc

Sjukskriven och vikariat som går ut sista juli?

Hallå där!

Finns det någon mer än jag som är sjukskriven och som har ett vikariat som löper ut under graviditeten? (1-års vikariat).

Mitt vikariat "går ut" den sista juli och jag är sjukskriven fram tills dess.

Jaha, men sen då? Jag har en ny läkartid den 1/8 - men kan man vara sjukskriven och få ersättning från FK, trots att man inte har någon anställning? Eller hur funkar det egentligen?

Ska man anmäla sig arbetslös till Arbetsförmedlingen och A-kassan ändå, trots att man är sjukskriven?

Tänkte först höra efter om någon av er här på FL har varit eller är i samma sits som mig och hur ni gjorde då?

• Svar på tråden Sjukskriven och vikariat som går ut sista juli?
  • Jossan

jag är arbetslös men sjukskriven sen 8 v tillbaka funkar jättebra

kram J

• FriMarc

Okej tack, det låter lugnande!

En liten fråga till bara ... är du anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen oxå - trots att du inte är "arbetsför"?

• mejram

Anmäl dig till Arbetsförmedlingen även om du är sjukskriven, annars kan du förlora din SGI. Jag är inte sjukskriven, men jobbar halvtid och stämplar halvtid och som jag har fattat det, så kommer min "stämplingshalva" att beräknas på den SGI jag hade innan jag blev arbetslös. Då är villkoret att man ska ha varit inskriven på AF hela tiden för att inte förlora SGI. Min halvtidstjänst går ut under graviditetens sista veckor, så då är det viktigt att jag anmäler mig som helt arbetslös på en gång för att inte mista SGI. Hoppas du förstod detta, jag gör det knappt själv

Svar på tråden Sjukskriven och vikariat som går ut sista juli?