• Nena

Fler med tillväxthämmat barn!?

Hej! Jag har en liten tjej som föddes i vecka 35 och var då 32% tillväxthämmad... vägde 1268 g och var 38 cm... har ingen aning om vad tillväxthämningen berodde på, förmodligen moderkakan som var dålig men har inte fått några svar ang det. I dag är Linn 8 månader och väger 6 kg och är 62 cm. Det är ett ständigt oroande ang att hon är så liten och ett evigt trugande med maten, då hon äter väldigt lite... Finns det fler där ute med små barn som kämpar med mat och bvc vägningar???

• Svar på tråden Fler med tillväxthämmat barn!?
  • Kazeer

Min son Oskar är 13 dagar gammal idag och han föddes i vecka 35+3 och vägde 1510 g och var 41 cm lång. Vi är fortfarande kvar på neonatal och kämpar med amningen.

Mitt första barn, Gustav, föddes med viss tillväxthämning. Han föddes i vecka 36+3 och vägde 2095 g och var 46 cm lång. Idag är han tre år gammal och det är ingen som kan se att han var liten vid födseln. Med honom har det aldrig varit några bekymmer att få honom att äta.

Det är intressant att läsa om hur du har det med din dotter. Jag undrar hur det kommer att bli med Oskar framöver...?

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Nena

Hej och grattis till lille Oskar!!!
    Hur mår han? Vi låg inne 13 dagar på neo och Linn fick hjälp med att hålla värmen och blodsockret uppe. Och jag kämpade med pumpning och sondmatning... Har Oskar oxå sond? Hoppas att det går bra iaf och att ni får komma hem till storebror snart! Vad skönt att höra att han har kommit i kapp och mår bra =)

Lycka till!!

• mina12

Min dotter var inte tillväxthämmad, men väldigt tidig. Vi har också trugat och trugat med maten... Det känns helt hopplöst. Hon är fortfarande ingen storätare, men portionerna ökar hela tiden i storlek iallafall. Hon är nu 1år (8mån korr). Hon äter Hipps 6mån mat och gröt, inga fruktpureer men färsk frukt. Ammar endel fortfarande, vill inte ta flaska. Vi har köper en näringsdryck från sjukhuset, som ska vara väldigt energirik. Det kanske kan vara något för er också. Vi fick "recept" från dietisten på sjukhuset och hämtar näringsdrycken i sjukhusköket 1gång/mån. Har tyvärr inget supertips, men vill ändå säga att det kan bli bättre, även om det känns hopplöst!

Lycka till!

• Kazeer
    Nena skrev 2010-01-15 21:49:22 följande:
    Hej och grattis till lille Oskar!!!Hur mår han? Vi låg inne 13 dagar på neo och Linn fick hjälp med att hålla värmen och blodsockret uppe. Och jag kämpade med pumpning och sondmatning... Har Oskar oxå sond? Hoppas att det går bra iaf och att ni får komma hem till storebror snart! Vad skönt att höra att han har kommit i kapp och mår bra =)Lycka till!!
    Tack!

Amning, sondmatning, pumpning ... en bra sammanfattning av dagarna på neo Jo, Oskar har sond. Nu funkar amningen bättre och bättre och han äter oftast 2/3 av varje måltid själv och resten får han genom sonden. På måndag ska vi få åka hem och ha hemsjukvård. Det ska bli så sköööönt. Jag var inlagd 2,5 vecka före förlossningen och sedan följde neo ... jag har snart varit hemifrån i fem veckor

Vad säger BVC om Linns vikt och längd? Följer hon sin kurva?
    Jag kommer inte ihåg hur lång Gustav var vid 8 månaders ålder eller hur lång han var men det kan jag kolla, när jag kommer hem. Han var nog större men det borde han ju också vara med tanke på att han var bra mycket större än Linn, när han föddes.
    Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Froggis76

min äldsta son var tillväxthämmad. Vägde 2095 g och var 44 cm lång när han föddes. Har alltid legat under normalkurvan, men ändå följt sin egen kurva. Han är snart 7 år, och ligger fortfarande under i vikt, men inte längd! Han e smal som en sticka, men trots trugande med maten, mellanmål osv, så går han inte upp till normalvikt. Men han mår bra för övrigt, så jag oroar mig inte.
    Era små kommer nog att följa sina egna kurvor, för att senare i livet ha kommit ikapp sina jämnåriga.

• thelifesaviour

Min tjej föddes i vecka 38+1 och var 30% under tillväxtkurvan, vägde 2375 g och var 45 cm lång. Amningen kom aldrig igång ordentligt, men jag delammar henne fortfarande och ger henne flaska resten. Hon behövde aldrig sond, men hon är å andra sidan inte prematur, så hon var en stark liten bebis.

Hon går upp bra i vikt, men är krånglig med maten, hon följer sina kurvor galant. Hon är ju inte direkt någon storätare, men en så liten behöver väl helt enkelt inte lika mycket. :)

• Nena

Hej på er!

skönt att höra att det finns fler med små småttningar och att det verkar gå bra för er :)
    På BVC säger dem inte så mycket än, utan hon följer ju sin egen kurva men har stannat av lite med viktökningen på sistone och det tyckte dem ju inte var så bra. Det enda dem sa var att tillsätta rapsolja i allt vi ger henne. Så det gör vi men hon äter ju så lite så det hjälper nog inte så mycket. Hör och häpna i går drack hon 100 ml välling efter att jag tillsatt messmör :D jag vart överlycklig! (hon har ratat välling totalt) hoppas hon fortsätter att dricka det nu! Det där med näringsdryck kan nog kanske bli aktuellt. Vi ska tillbax till neo på kontroll snart då får vi se vad de säger om hennes vikt/längd.
    Men precis våra små kanske inte behöver/kan äta lika mycket som stora jämngamla, de har ju inte lika stor magsäck mm... jag hoppas att det löser sig iaf...man blir lite smått tokig av detta oroande hela tiden...

• bumbi

min lilla Linn var oxå tillväxthämmad när hon föddes.
    Hon vägde 1420 g och var 39 cm när hon kom i v.32+6. 
    När hon var 8 månader vägde hon ca 6,5 kg och nu är hon snart 4 år men fortfarande väldigt smal och väger bara ca 13 kg. Hon äter som en häst och har alltid gjort det men ökar inte så mkt i vikt däremot växer hon massor på längden så ingen har någonsin oroat sig för henne :)
    Till oss har de sagt att skulle hon stanna upp i både vikt och längd så gör de en utredning men så länge hon ökar antingen på längden eller vikten så är det ingen fara.
    Det enda som är jobbigt är det här med kläder, hon kan ju inte ha några byxor som sitter bra, är de bra i midjan så är det för korta i benen och tvärtom. Köpte nyss en jeanskjol till henne i stl. 86 som sitter perfekt i midjan och den var i en lite längre modell så den sitter hur bra som helst :)

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • Bianca715

Mina små föddes v.30+5 och den ena vägde bara 610 och var -65% och den andra 1458 med -10%. Dom är idag två månader och väger 1450 resp 3410 och är hemma. Dom kom ut tidigt pga av den lille hade dåligt flöde i navelsträngen.

• Frila2

Har en liten tjej här hemma som var tillväxthämmad. Född i 28+4 och vägde 930 g. Nu är hon 13 månader eller 10 månader korrigerat och väger 8 kg så hon har hämtat sig bra i vikt.
    Har inte ammat någonting utan endast fått ersättning. Vi har iaf haft tur iom att hon gillar mat och äter riktigt bra ibland. Hon vet vad hon gillar och inte gillar. Det som vi inte får i henne är kött och kyckling i mat, vegetariskt och framförallt fisk älskar hon och äter massor när hon får vår mat. Vi har extra smör och olja i all mat, även i gröten. Där har vi även standard mjölk till.

Standardkommentaren är ju såklart hur liten hon är får vi såklart hela tiden men från de som inte har någon kunskap om prematurer. Vår neoläkare var väldigt imponerad med både längd och vikt när vi var där på 6-månaderskontrollen (korr).

Svar på tråden Fler med tillväxthämmat barn!?