• Hemajo13

Ni som är förlossningsrädda se hit...

Hej!

Jag var extremt förlossningsrädd innan jag i söndags födde min son.{#lang_emotions_heart} 
    Det var helt underbart att föda barn, och ja visst det gör fruktansvärt ont men det är positiv smärta. för mig gick det till så att när vi kom in till förlossningen var jag öppen 4cm. Fick då tid att hoppa ner i badet och värmen som smärtlidring. där satt jag i ca 2timmar och under de sista värkarna i badet fick jag börja använda lustgas. HELT UNDERBART! Efter någon timma efter badet så kände jag att jag behövde något mer än lustgas och då fick jag EDA. Den kändes knappt någonting att sätta och när den började verka så var det som att komma till himmeln. jag kände bara topparna på värkarna och de kändes knappt. Det var helt underbart då jag varit vaken under så många timmar, så nu kunde jag slappna av och sova någon timma för att samla kraft för krystvärkarna. Krystvärkarna känns trots ryggbedövningen och det är bara till att följa med det kroppen, den säger själv vad man ska göra. Och när det lilla pyret kommer ut och läggs upp på magen är man så lycklig att all smärta släpper lika fort som den kom! När de syr känner man heller inget, de bedövar med bedövningsgel och använder man lustgasen så känns det ingenting!
    Jag hade kunnat göra om detta om en vecka igen! Känns verkligen som jag fick en drömförlossning! Visseligen tog det tid, men då hinner man anpassa sig och tiden går rätt fort ändå när man väl ligger där. 
    Var inte rädda, det kommer gå bra! Gör bara som kroppen säger, KÄMPA INTE EMOT och känner du dig trött när du är öppen sådär 5-7cm så TA EDA!!!! Då får du lite tid att samla krafter inför det kommande krystarbetet! 
    Lycka till! 
    /Maria{#lang_emotions_nalle} 
  • Svar på tråden Ni som är förlossningsrädda se hit...
  • Marleen

fint skrivet men de hjälper inte mig dock.... :( ska föda trean i maj o skit rädd.

minetta TOG 32 timmar med bara lustgas :(. fick inte EDA men kommer inte ihåg varöfr... orkade krysta 2 timmar men sen fick en BM komm in o ligga på magen o hjälpa mig krysta. när sonen väl kom ut va han blå och toppigt huvud pga att han satt fast.

med tvåan blev de igångsättning pga rädslan, tiog 1 timme och 50 minuter utan smärtlindring, öppen 3 cm när de ringde narkosläkaren för att sätta EDA när han kom efetr 10 min så va jag öppen 6 cm, när han stuckit mig 7 gånger i ryggen utan att lyckas få till varken EDA eller spinalbehövning så va de dags att krysta o de fick bli utan bedövning denna gången också... men fastnade med huvudet ute pga med panik och rädsla, och de skrek att jag va tvungen att krysta annars skulle hon få syrebrist... o nu sk jag göra de igen, fattar inet ens varför jag utsätter mig för detta men glädjen av ett barn till tar väl över....

men hoppaas innerligt att jag kan få en sån fin förlossning som dej :)

• Hemajo13
    Marleen skrev 2010-01-15 20:10:33 följande:
    fint skrivet men de hjälper inte mig dock.... :( ska föda trean i maj o skit rädd. minetta TOG 32 timmar med bara lustgas :(. fick inte EDA men kommer inte ihåg varöfr... orkade krysta 2 timmar men sen fick en BM komm in o ligga på magen o hjälpa mig krysta. när sonen väl kom ut va han blå och toppigt huvud pga att han satt fast. med tvåan blev de igångsättning pga rädslan, tiog 1 timme och 50 minuter utan smärtlindring, öppen 3 cm när de ringde narkosläkaren för att sätta EDA när han kom efetr 10 min så va jag öppen 6 cm, när han stuckit mig 7 gånger i ryggen utan att lyckas få till varken EDA eller spinalbehövning så va de dags att krysta o de fick bli utan bedövning denna gången också... men fastnade med huvudet ute pga med panik och rädsla, och de skrek att jag va tvungen att krysta annars skulle hon få syrebrist... o nu sk jag göra de igen, fattar inet ens varför jag utsätter mig för detta men glädjen av ett barn till tar väl över.... men hoppaas innerligt att jag kan få en sån fin förlossning som dej :)
    Åååå, stackare! Håller tummarna för att det skall gå bättre denna gång! {#lang_emotions_heart}
  • Danitra

Kul att det gick bra för dig! Tyvärr är det så att dom flest riktigt förlossningsrädda är omföderskor som vet hur illa det kan gå. Men tack ändå för att du delade med dig.

• Mirren76

Tack jag tycker det känns skönt att höra att EDAn hjälpte så bra. Jag är så himla rädd för smärtan och minns inte hur det kändes efter EDA hade lagts. Hoppas det hjälper så bra på mig också.

• familjen Jämtin

Jag har varit förlossningsrädd hela mitt liv och det värsta scenariot har för mig varit att ligga där med den stora magen och inte ha någon utväg.
    Men nu har jag en dotter på ett år och är inte ett dugg rädd för att föda igen.
    Jag vet att det inte stämmer att jag inte hade ont, men jag kan inte minnas det. Jag kommer bara ihåg att det var fysiskt ansträngande och jobbigt. Det viktigatse för mig var att andas och inte kämpa emot. Jag mötte varje värk med andningen och fick sedan lustgas när jag var öppen 5-6 cm. Något annat behövdes aldrig och jag kommer endast att ta lustgas nästa gång också om det funkar.
    Som sagt: det är ingen fara med att föda barn, kroppen "öppnar sig" på ett sätt som man inte kan föreställa sig innan.

Lycka till alla!

• Gravid2010

Jag är rädd för att föda och jag har redan fött ett barn.
    Det gick ganska bra i början, vattnet gick och hade inga kraftiga värkar.
    Vid halv två fick vi åka in och jag fick lägga mig i förlossningssängen.
    Fick lustgas, ville ha EDA men först var jag för lite öppen och sen för mycket..
    Det blev bråttom tillslut för att modekakan lossnade med 50% och jag brast och de fick klippa (men det kändes inte ett piss) och de fick ta sugklocka. 17:30 var han ute.
    Spydde gjorde jag en massa också. Jag tackar lustgasen för att den finns!!
    Men nu är jag gravid igen och orolig....

• JajaR

skönt att läsa ngns story som är rädd. Är själv livrädd och mitt andra barn är beräknad om 1,5 vecka, men ska bli igångsatt...

Tack för dina stöttande ord på vägen!

• saraholm

Jag födde mitt andra barn för cirka två månader och jag var livrädd!! Min första förlossning gick visserligen ganska bra, utdragen och endast lustgas som bedövning. Men jag var väldigt orolig inför min andra förlossning. Bestämde mig ganska snabbt att jag ville ha EDA och jag fick uppleva en riktig drömförlossning. Hade kontroll hela tiden och tyckte absolut att smärtan kändes hanterbar. Första förlossningen ville jag bara dö och trodde tom att jag skulle dö. Hade kunnat föda barn varje dag känns det som nu! 

• Fennyxx

Det är ju jättebra att det blev så bra för dig. Samtidigt tror jag att det faktiskt är kvalificerat skitsnack att det går bra "bara man låter kroppen sköta allt"  och "slappnar av" och "följer med" och allt vad det nu är folk brukar säga. Jag var inte rädd och tyckte jag slappnade av hur fint som helst, öppningsskedet till 10 cm gick utan problem. Sedan gjorde det ont som helvete i en och en halv timma, inga pasuser, bara mer och mer ont trots att jag hyperventligerade lustgas och trots att jag trodde flera gånger om att det verkligen inte gick att få mer ont  tills jag fick veta att barnet haft dåliga hjärtljud i mer än en  kvart och det var dags att rycka ut barnet med sugklocka. Moderkakan hade tydligen lossnat i ena kanten.  

Det positiva är ju att vi klarade oss fint båda två, man överlever ju en förlossning och det är säkert att föda barn i sverige rent fysiskt. De flesta verkar till och med ha ganska positiva erfarenheter från sin förlossning och det behöver inte alls bli problem. Samtidigt tycker jag tycker faktiskt att man ska ta folks oro på allvar, det kan bli ett genuint helvete och det går inte att planera sig till den perfekta förlossningen, det blir som det blir.  

Nu kanske det är himla onödigt att skriva det här i ett forum om förlossningsrädsla, men jag är faktiskt lite arg över att jag fick ha så fruktansvärt ont och har inte riktigt kommit över det ännu. Om vi har turen att få fler barn kommer jag i alla fall allvarligt överväga att be om planerat kejsarsnitt, och inte ge mig i så fall. Visst kan man skacka om "rädsla" jag tycker mer det handlar om "sund skepsis"

• JajaR
    Fennyxx skrev 2010-01-31 20:55:47 följande:
    Det är ju jättebra att det blev så bra för dig. Samtidigt tror jag att det faktiskt är kvalificerat skitsnack att det går bra "bara man låter kroppen sköta allt"  och "slappnar av" och "följer med" och allt vad det nu är folk brukar säga. .....  Nu kanske det är himla onödigt att skriva det här i ett forum om förlossningsrädsla, men jag är faktiskt lite arg över att jag fick ha så fruktansvärt ont och har inte riktigt kommit över det ännu. Om vi har turen att få fler barn kommer jag i alla fall allvarligt överväga att be om planerat kejsarsnitt, och inte ge mig i så fall. Visst kan man skacka om "rädsla" jag tycker mer det handlar om "sund skepsis"
    Ja det håller ja gmed om , att man ska ta folks rädsla på allvar när man väl är på förlossningen.

Och ja, jag tycker det var onödigt att skriva det i en "pepptråd" för oss som är livrädda inför förlossningen
  • Fennyxx

Jag vet

JajaR skrev 2010-01-31 21:53:06 följande:
    Ja det håller ja gmed om , att man ska ta folks rädsla på allvar när man väl är på förlossningen. Och ja, jag tycker det var onödigt att skriva det i en "pepptråd" för oss som är livrädda inför förlossningen
    Jag vet och ber så hemskt mycket om ursäkt, det var dumt. Jag lät min egen omogenhet och känsla av misslyckande ta över helt i onödan.

Och som sagt, man klarar ju av förlossningen, och det kommer ett underbart barn. Man behöver ju inte vara rädd att det ska vara aktivt farligt, risken att något som verkligen skadar mamman eller barnet ska hända är ju minimal. Egentligen kanske det handlar om att acceptera att man inte vet hur det kommer bli, men våga ändå.
  • dellisch

Jag väntar mitt första barn som är beräknat till 22 April och jag är väldigt rädd och orolig inför förlossningen.. det känns bra att få läsa lite lyckliga förlossningshitorier å inte bara om dom som haft mardrömsförlossningar..
    det som skrämmer mej är smärtan.. då jag har väääldigt låg smärttolerans..
    men jag hoppas att jag ska kunna träna bort rädslan så jag slipper vara rädd när det väl är dags!

• Hemajo13
    dellisch skrev 2010-02-09 10:53:47 följande:
    Jag väntar mitt första barn som är beräknat till 22 April och jag är väldigt rädd och orolig inför förlossningen.. det känns bra att få läsa lite lyckliga förlossningshitorier å inte bara om dom som haft mardrömsförlossningar.. det som skrämmer mej är smärtan.. då jag har väääldigt låg smärttolerans.. men jag hoppas att jag ska kunna träna bort rädslan så jag slipper vara rädd när det väl är dags!
    Hej!
    Jag har oxå extremt låg smärttolerans! Gråter nästan av ett myggbett=) hehe! 
    Det kommer säkert gå jätte bra! Det som är skillnaden med denna smärtan är ju att den är positiv så därför tolererar man den bättre än annan smärta. sitter här med min lille son som har fått ordentlig magknip, han har ordentligt ont=/  lycka till!
  • majoba

Missförstå mig inte; jag tror faktiskt att det är sunt med en viss oro inför förlossningen. Jag har två förlossningar att se tillbaka på och jämföra och måste säga att inställningen till och förväntningen på förlossningen gjorde hela skillnaden för mig.

Inför min första var jag i stort sett inte alls orolig och antagligen just därför (enligt min egen teori) blev jag fullständigt överrumplad av det hela och fick en förlossning som jag helst inte vill minnas.

Vill på intet sätt uppmana någon förstföderska till att vara överdrivet rädd eller orolig före förlossningen utan bara till att ha en realistisk inställning, det gör ont, ursäkta klarspråket (även om det som många påpekar är en "bra" smärta, som leder fram till något fint = bebis).

Om man är inställld på att det inte är "en dans på rosor", så att säga, tror jag att man har lättare att handskas med situationen och smärtan och faktiskt får en bättre förlossning.
    Min andra förlossning klarade jag på egen hand med endast avslappning/andning som "smärtlindring" och 4 timmar i duschen/badkaret hemma. Men då visste jag också vad jag hade att vänta och kunde klara av det hela på ett helt annat sätt.

Mina korta tips:
    Förvänta dig smärtan men var inte rädd för den (den är ju på intet sätt farlig i sig), lär dig nu, innan förlossningen, vad du kan göra för att lindra den, t ex genom andning eller ett skönt bad (rekommenderas!). SLAPPNA AV och FÖLJ MED din kropp, så går det jättebra

P.S Jag ser just nu fram emot förlossningen av vårt tredje barn i maj

• Hemajo13
    majoba skrev 2010-02-09 19:28:59 följande:
    Missförstå mig inte; jag tror faktiskt att det är sunt med en viss oro inför förlossningen. Jag har två förlossningar att se tillbaka på och jämföra och måste säga att inställningen till och förväntningen på förlossningen gjorde hela skillnaden för mig. Inför min första var jag i stort sett inte alls orolig och antagligen just därför (enligt min egen teori) blev jag fullständigt överrumplad av det hela och fick en förlossning som jag helst inte vill minnas. Vill på intet sätt uppmana någon förstföderska till att vara överdrivet rädd eller orolig före förlossningen utan bara till att ha en realistisk inställning, det gör ont, ursäkta klarspråket (även om det som många påpekar är en "bra" smärta, som leder fram till något fint = bebis). Om man är inställld på att det inte är "en dans på rosor", så att säga, tror jag att man har lättare att handskas med situationen och smärtan och faktiskt får en bättre förlossning. Min andra förlossning klarade jag på egen hand med endast avslappning/andning som "smärtlindring" och 4 timmar i duschen/badkaret hemma. Men då visste jag också vad jag hade att vänta och kunde klara av det hela på ett helt annat sätt. Mina korta tips: Förvänta dig smärtan men var inte rädd för den (den är ju på intet sätt farlig i sig), lär dig nu, innan förlossningen, vad du kan göra för att lindra den, t ex genom andning eller ett skönt bad (rekommenderas!). SLAPPNA AV och FÖLJ MED din kropp, så går det jättebra P.S Jag ser just nu fram emot förlossningen av vårt tredje barn i maj
    Håller helt med dig! Jag tror att anledningen till att jag tyckte förlossningen var så bra var just det att jag var rädd, och hade läst och sett mycket om komplicerade förlossningar så man var nästan inställd på det mesta, sen när allt gick så smidigt så blev hela upplevelsen positiv.
    LYCKA TILL I MAJ!=)
  • Le petite moi

Alla har verkligen INTE dödsont vid en förlossning. En tjej i min föräldragrupp hade bara en enorm mensliknande smärta. Själv så hade jag så ont så ont att det går inte att beskriva i ord. Ingen smärtlindring hjälpte och EDA han jag aldrig få.
    Det var mer eller mindre en skräckförlossning eller lättare sagt en nära döden upplevelse. Har myckt att bearbeta till nästa gång, för syskon blir det, men då FAN ska jag ha EDA. Ska stå på mig nästa gång och kräva det. INgen lyssnar på en tyst grå mus..

• JajaR

Nu är han här. Killen vi längtat efter.

Och oj som jag våndades inför förlossninge, pga min tidigare förlossning. Grät när de satte igång migförra torsdagen, skakade av rädsla. Men förlossningen blev fantastisk. Helt annorlunda.

mitt råd till er rädda, som jag var/är,

Förbered er. Gå på kurs. Se till att få stöd. Se till att ha en BM i rummet hela tiden, som hjälper er genom värkarna, som berättar vad som händer. Involvera er sambo Tipsar om kursen www.fodautanradsla.se Läs boken från ovan kurs Lugn andning istället för hyperventilering, andas lungt, tungt och slappna av, som andra även nämner. Låt kroppen slappan av och acceptera smärtan (som du k an lindra med bedövning såklart) Allt ovan hjälpte mig enormt. Och jag ser nästan fram emot en förlossning snart igen.

Varma lyckönskningar.
Svar på tråden Ni som är förlossningsrädda se hit...