• Anonym (provanställd?)

Bolån som provanställd?

Hej!

Jag undrar hur bankerna ser på provanställning när de ger bolån? Sambon är provanställd till april. Provanställningen började i november och innan dess har han jobbat på samma företag sedan i juni. Såvitt vi kan förstå kommer han att få fast anställning då provanställningen går ut, företaget är desperata efter arbetskraft, verkar nöjda med honom och har redan lagt ut mycket pengar på att han ska få åka på kurser och utbilda sig.

Men det kanske inte räcker? Någon som har erfarenhet av hur banker ser på detta? Om man skickar in ansökan om lånelöfte till flera banker, betyder det då att man får flera förfrågningar på sitt namn och därmed svårare att få lån?

Vore mycket tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Bolån som provanställd?
  • Anonym (provanställd?)

Puff, ingen som vet?

• Butterscotch

Det finns ju inget som säger att företaget måste låta honom gå på provanställning i hela sex månader innan de kan ge honom en tillsvidaretjänst, finns det möjlighet att få det redan nu? Det är nog en hel del svårare att få lån med provanställning jämfört med om man har en fast tjänst. Annars är det ju inte så länge kvar till april.

Jag skulle föreslå att ni går till er egen bank och pratar med någon där - kanske kan de ge ett halvt löfte om att ni får låna pengar så snart provanställningen är över. Att skicka ut många förfrågningar kan ge problem (men måste inte göra det).

• Anonym (provanställd?)
    Butterscotch skrev 2010-01-15 10:39:41 följande:
    Det finns ju inget som säger att företaget måste låta honom gå på provanställning i hela sex månader innan de kan ge honom en tillsvidaretjänst, finns det möjlighet att få det redan nu? Det är nog en hel del svårare att få lån med provanställning jämfört med om man har en fast tjänst. Annars är det ju inte så länge kvar till april.Jag skulle föreslå att ni går till er egen bank och pratar med någon där - kanske kan de ge ett halvt löfte om att ni får låna pengar så snart provanställningen är över. Att skicka ut många förfrågningar kan ge problem (men måste inte göra det).
    Vi har redan ett lånelöfte på vår bank men det står på att det gäller mot bevis om anställning. Vi var ju dumma nog att tro att han var fastanställd, hade inte tänkt så mycket på det där, eller att det var så stor skillnad mellan provanställd och fastanställd förrän vi tittade på pappret vi skulle faxa in... Lånelöftet gäller till slutet av maj.

Men vi vill inte vänta till slutet av april, och från vår synvinkel finns ju egentligen ingen anledning heller.

Är det vanligt att man kan korta provanställningen? Ett kontrakt över det är ju redan upprättat...

Efter en vild natt av googlande har jag sett att det finns flera ställen som erbjuder lån till dem som har svårt att få lån redan, de flesta till ockerräntor. Men vi hittade ockå freedom finance som verkar? ha normala räntor. Någon som har erfarenhet av dessa/detta. Kan möjligtvis tänka mig att betala 5% ränta i några månader och sen flytta lånet till en normal bank? Kan man göra så?
  • Anonym (provanställd?)

Nu har vi pratat med banken och tyvärr gick det inte. Ringde freedom finance och ockerräntor var en underdrift, 6-12% ränta sa hon.

Måste säga att det känns rätt bittert. Vi måste ju ändå vara ekonomiska mönsterexemplar. Inga krediter, inga skulder, aldrig ens en försenad räkning. Vi har alltid haft ett omfattande sparande och sen jag blev myndig har jag aldrig haft under 10 000 på sparkontot. Så nu kan vi roa oss med att fylla badkar med pengar men vi får ändå inte lov att köpa det vi helst vill med dem

• Anonym

Jag antar att ni fick nej för dom kollade på inkomsten under 2009? Jag vet hur det är, men går inte att förändra.

• Anonym (provanställd?)
    Anonym skrev 2010-01-15 16:20:34 följande:
    Jag antar att ni fick nej för dom kollade på inkomsten under 2009? Jag vet hur det är, men går inte att förändra.
    Nej vi hade fått ja när vi sa (för vi trodde) att sambon var fast. Det är pga provanställningen han inte får låna. sista april när han blir fast kan vi använda lånelöftet igen. Men just nu känns det som en evighet till dess och så fruktansvärt onödigt. Vi har inte haft någon chans att ordna på annat sätt, vi är båda nyutexaminerade sen i våras. Så det känns lite som att systemet är diskriminerande mot oss för att vi är unga, oavsett hur skötsamma och pålitliga och resursstarka vi är.
Svar på tråden Bolån som provanställd?