• Enomia

varning för lyrica

Självklart ska du äta den om du måste, men undvik om du kan! Jag har haft sådana extrema bieffekter(visste inte att de berodde på Lyrican då). Men de blev så hemska bieffekter(dysfagi, bl.a)till slut att jag fösökte ta livet avmig. Nu är allt bättre, men vill uppmana andra att läsa på allt ni kan om preparatet.

Så läs allt ni kan som sagt, det är en av de värsta medicinen jag använt.
  • Svar på tråden varning för lyrica
  • Clobberella

Tillhör det inte allmänt folkvett att läsa bipacksedeln på de preparat man stoppar i sig?

• Sharatain

Läkaren bör också ta upp bieffekterna innan medicinering påbörjas för att patienten skall vara medveten om vad som kan komma.

• After Forever

? Självklart läser man biverkningarna innan man stoppar i sig något, i allafall jag. Sedan innehåller alla mediciner biverkningar av olika grad, går inte komma ifrån.

• Enomia
    After Forever skrev 2010-01-14 19:16:15 följande:
    ? Självklart läser man biverkningarna innan man stoppar i sig något, i allafall jag. Sedan innehåller alla mediciner biverkningar av olika grad, går inte komma ifrån.
    Nej, bipacksedeln innehåller ej alla bieffekter, då måste man läsa i läkar-FASS.
    Min läkare informerade inte om eventuella bieffekter. Han uppmanade mig  dessutom att  inte läsa i FASS etc., för då skulle jag inbilla mig symtom.
    Sedan tycker jag ni lämna rätt nedsättande svar, efter att ha gått igenom ett helvete och bara vill säga att alla läkare informerar ej, och allt står som sagt ej i bipacksedeln.
    PGA denna medicin är ett helt år av mitt liv borta, och jag ville bara uppmana att läsa mer, inte fördumma någon.
    Och dessutom stämmer inte heller viss information som skickas med, utan då får man vända sig direkt till det företag som tillverkar läkemedlet.
  • Achillea

Bra Ts att du tar upp detta, för ja man ska alltid kolla biverkningar på medicinen men alla gör inte det.
    Inklusive jag själv för ett par år sedan, för jag total litade på att just läkarna skulle ta upp alla biverkningar. Därför tänkte jag inte nämnvärt heller och speciellt eftersom det rörde sig om astma medicin.
    Mina bi effekter var så starka att jag var övertygad om att mitt hjärta var paj eller att jag fått stroke, hade en vilopuls på 150 så måde apa minst sagt.
    Om man nu inte kan dra upp eventuella biverkningar så tycker jag att man alltid ska säga till patienten att kolla biförpackningen,kolla fass. Är det någon äldre exempel som inte kan detta kan man printa ut information från fass och ge denne det.
    Nu idag kollar jag aldrig på pappret som kommer med medicinen om biverkningar går alltid in på fass först.

Kolla min Fl blogg för mer info om Plusverktygen
  • parvati

Till er som säger att det är så lätt att kolla fass, man måste även tänka på amanesen  tidigare sjukdomar och andra mediciner som påverkar den nya medicinen. Visst kan ofta patienten sånt men det är läkarens ansvar.

Jag vet inget om den här medicinen så jag kan varken säga BU eller Bä om den.

Skönt att höra att du mår bättre nu ts, riktigt otäckt.

• Achillea
    parvati skrev 2010-01-15 00:11:46 följande:
    Till er som säger att det är så lätt att kolla fass, man måste även tänka på amanesen  tidigare sjukdomar och andra mediciner som påverkar den nya medicinen. Visst kan ofta patienten sånt men det är läkarens ansvar.Jag vet inget om den här medicinen så jag kan varken säga BU eller Bä om den.Skönt att höra att du mår bättre nu ts, riktigt otäckt.
    Ja men det är ju klart att läkaren måste kolla upp ens andra mediciner med, de kan ju inte skriva ut mediciner som krockar med ens andra tycker jag, om någon effekt av ens övriga medicin sulle påvärkas måste de ju tala om det. annars kan det ju innebära livsfara
    Kolla min Fl blogg för mer info om Plusverktygen
  • parvati
    Achillea skrev 2010-01-15 00:22:07 följande:
    Ja men det är ju klart att läkaren måste kolla upp ens andra mediciner med, de kan ju inte skriva ut mediciner som krockar med ens andra tycker jag, om någon effekt av ens övriga medicin sulle påvärkas måste de ju tala om det. annars kan det ju innebära livsfara
    Ja men självklart, det är deras kompetens och ansvar! Det är människors liv det handlar om.

Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt är trött.
  • Zaria

Tråkigt att du fått såna biverkningar, dock tillhör det du skriver om ganska ovanliga biverkningar och många har blivit hjälpta av just Lyrica.

Skönt att du börjar bli bättre dock

• Enomia
    Zaria skrev 2010-01-15 01:04:51 följande:
    Tråkigt att du fått såna biverkningar, dock tillhör det du skriver om ganska ovanliga biverkningar och många har blivit hjälpta av just Lyrica. Skönt att du börjar bli bättre dock
    Tack  för att ni lyssnar och tack för ert förstående. Bra att ni läser och speciellt då man ska ha flera som man inte vet är kompatibla. Sedan funkar ju Lyrica för många, den var jättebra. Första halvåret. Sedan drabbades jag av känslan av att inte kunna andas(fast jag kunde det), sedan som ett kraftigt tryck över bröstet och sedan dysfagi, sväljvproblem. och då ja har panikånest skylldes problemen på detta.
    tach för att ni lyssnas
Svar på tråden varning för lyrica