• Winnie

Nämndsekreterare

Hej!

Finns det någon här inne som arbetar som nämndsekreterare? Skulle vara intressant att få höra hur du trivs med jobbet, vilka arbetsuppgifter du har och om du dessutom vågar ange din lön? Jag ska på intervju och är nyfiken på att veta mer om arbetet som nämndsekreterare.

Tack!

• Svar på tråden Nämndsekreterare
  • lilly

Jag jobbar som Nämndsekreterare och har gjort i ca 6 år. Beroende på hur stor kommunen/regionen man arbetar i är tänker jag att tjänsten är rätt flexibel. I en större kommun kan jag tänka mig att det innebär arbete med att serva olika politiska organ medan det i en mindre kommun även kan innebära andra administrativa göromål så som diarieföring, arkivering, fakturahantering osv. Det är nog beroende på om man arbetar centralt på kommunledningskontoret eller ute på en förvaltning också.

Jag arbetar i en lite mindre kommun och mina arbetsuppgifter i huvudsak är att bistå politikerna i deras arbete. Jag hjälper förvaltningens chefer med att planera vad som ska upp till politiken för beslut, kontrollerar att deras utlåtande uppfyller kraven (finns allt som behöver finnas med, med?) Och går igenom dagordningen med nämndens ordförande och förvaltningschef. Därefter skickar jag ut underlaget och sammanställer en kallelse när ordförande gett grönt ljus till vilka ärenden som ska upp. På sammanträdet för jag protokoll över vilka beslut som fattas och hjälper ordförande att bedriva sammanträdet enligt kommunallagens regler och efter sammanträdet så ansvarar jag för att skicka vidare beslutet som fattats till berörda parter och avsluta ärendet i systemet. En Nämndsekreterare kan också ansvara för att se över styrdokument för nämnden, så som delegationsordningen, dokumenthanteringsplanen och reglementet. Andra arbetsuppgifter kan vara att utbilda förtroendevalda och tjänstepersoner i förvaltningsrätt. Det är en tjänst som ger en direkt inblick i politiken då du arbetar direkt mot de förtroendevalda och förvaltningens verksamhetschefer och förvaltningschefen. Jag tycker det är fantastiskt roligt arbete. Man kan som sagt många gånger bygga tjänsten efter personliga önskemål och kommunens/regionens behov. Jag har en lön på 36000 drygt och har idag hand om tre politiska nämnder med tillhörande arbetsutskott. 

Svar på tråden Nämndsekreterare