I min förra graviditet hade jag väldigt tidiga sammandragningar-redan i v 15 och framåt, men då var allting så normalt, normalt enligt barnmorskan. Och det litar man ju på, eller hur. Så jag jobbade vidare och slet i trädgård och på jobb och visst, fick ju ta en och annan paus när värkarna kom, men sen fortsatte jag. För det var ju normalt. När jag i v25 åkte in till kk pga detta så träffade jag en läkare som sa att detta var jätteallvarligt, tappen var förminskad och beordrade mig vila. Så jag gick hem och vilade. Vila för mig är ju då att bara pyssla lite och städa lite och gå lite på Ikea och sådär...
Efter helgen ringde jag in och sa att min "vila" inte hade hjälpt mig så jag fick komma tillbaks igen och de lade in mig direkt för sängvila. Jag fick endast gå upp och gå på toaletten. Det var visst det som var vila.... Hade jag ingen aning om.
Då var vi jätteoroliga och vi räknade veckorna och de milstolpar som vi passerade i graviditeten. En månad innan BF ungefär, sådär lagom innan ju, fick jag komma hem och vila istället på soffan. Lillkillen behagade stanna inne till v38+6! Tack!
Nu är jag gravid igen i v 16. Känner av sammandragningar redan och är jättenervös. Ingen verkar ta det på allvar såhär tidigt i graviditeten. Var inne på specMvc och de sa absolut ingenting. Det verkar som om att inget händer förrän man kommit över i v23. Då plötsligt är man visst gravid "på riktigt" och de börjar agera. Fattar ni? Jag blir så j-vla förbannad.
Jag har varit sjukskriven nu pga mitt illamående och andra magproblem, men den går ut sista januari. Har ingen aning om hur de tänker agera framöver. Jag bara hoppas att jag slipper gå tillbaks till jobb, åtminstone inte på heltid. Bara jag stressar upp mig i tanken lite så knyter det sig i magen på mig..
Så, nu fick jag visst också avreagera mig lite..!
Lycka till och håll inne era knott!