• sahara sahara

Vaccinationer

Ni som har barn som bara är lätt prematura, hur har de fått sina vaccinationer? Enligt faktiskt ålder eller korrigerad ålder? Min dotter är född fem veckor för tidigt, och ska få sin tremånadersspruta på sin tremånadersdag. Är hon verkligen redo för det?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Svar på tråden Vaccinationer
  • Trollet Ludenben

min son är född 8,5 veckor för tidigt. Han fick sin spruta en månad senare... alltså när han var två mån korr istället för tre. Det gick bra.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • anju79

Fått 2 tidiga barn. Dottern i v 36+0 och sonen v 34+5 o de fick sina vaccinationer då de skulle.

• mina12

Vaccinationer ges numera enligt faktisk ålder. Min dotter föddes 24+0 och har fått alla vaccinationer enligt faktisk ålder och det har inte varit några problem. Lite feber någon gång, men det är helt normalt.

• Katarina76

Vårt BVC vaccinerade okorrigerat, men ville att dottern skulle väga över 3 kg - "så att det fanns något att sticka i". Hon vägde t o m 4 kg vid 3 månaders ålder så det var inga problem.

• sahara sahara

Tack! Då kan jag sluta grubbla på det, då.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Written Fiction

vi fick första vaccinationerna på sjukhuset då vi fortfarande låg på neo. Hämtade vaccinet på det bvc vi planerade att gå till och så fick avdelningssköterskorna sticka. Det var tydligen väldigt noga att han fick dom när han skulle okorrigerat.  Behövde aldrig väga över  tre kg heller (vilket var en omöjlighet för honom) med tanke på hans startvikt. men å andra sidan så är neonatalpersonal van att sticka extremt små barn. 

Svar på tråden Vaccinationer