• Lalalong

Hur tillagar man revbensspjäll?

Jag vet, jag vet... google!!
    Men jag har aldrig lagat revbenspjäll innan... jag har faktiskt aldrig ens ätit det innan!
    Så tittar jag på recept på google så har jag ingen uppfattning om hur det blir, om det är någon konstig variant eller om det är en helt vanlig tillagning... om ni fattar hur jag menar

Vi delade på 1/2 gris med svåger och svägerska och fick då bland annat 2 stora bitar med revben. En som där var lite mer kött på... och en med lite mindre..
    Jag har som sagt aldrig ens ätit det innan... så jag vet verkligen inte hur det ska vara.
    Men jag blev lite sugen på att testa det till middag idag.
    Behöver då tips på väldigt enkla tillagningsinstruktioner..?

• Svar på tråden Hur tillagar man revbensspjäll?
  • Stårschan

Dela spjället i portionsbitar mellan revbenen. Krydda med salt, peppar, ingefära och pensla med honung. Bryn bitarna i en stekpanna. Lägg sedan över dem i en stekgryta. Vispa ur stekpannan med någon dl vatten och slå över spjällen. Häll på (ganska stark) köttbuljng så att det nästan täcker spjällen. Låt småputtra under lock någon timme.

Man kan göra i ugn också, men jag tycker att de grytstekta blir absolut godast.

Bättre lyss till den säng som brast, än aldrig spänna på någon.
  • snillis

När jag gör tjocka revben brukar jag först koka dem i gryta och sedan griljera i ugn för att få god stekyta. Då kan man kladda på någon god marinad med typ olja, soya, honung, vitlök, salt och peppar.

• Lalalong
    Stårschan skrev 2010-01-12 11:17:59 följande:
    Dela spjället i portionsbitar mellan revbenen. Krydda med salt, peppar, ingefära och pensla med honung. Bryn bitarna i en stekpanna. Lägg sedan över dem i en stekgryta. Vispa ur stekpannan med någon dl vatten och slå över spjällen. Häll på (ganska stark) köttbuljng så att det nästan täcker spjällen. Låt småputtra under lock någon timme. Man kan göra i ugn också, men jag tycker att de grytstekta blir absolut godast.
    Hmm... Kan man hoppa över ingefäran kanske? Tycker inte om det så mycket...
    Sen är ett stort problem detta med stekgryta.. det har vi ingen! Går det inte bra med vanlig gryta? Eller måste det vara en sån gjutjärnsgryta (antar att det är det du menar med stekgryta?).
    Haha, låter som jag aldrig lagat mat förut och det är ju inte sant, men detta är helt nytt för mig

Om man ska göra i ugnen istället då, är det fortfarande bryna i stekpanna som gäller men att man har de i ugnen sen istället för i stekgryta?
  • Lalalong
    snillis skrev 2010-01-12 11:21:09 följande:
    När jag gör tjocka revben brukar jag först koka dem i gryta och sedan griljera i ugn för att få god stekyta. Då kan man kladda på någon god marinad med typ olja, soya, honung, vitlök, salt och peppar.
    Hur länge kokar du? I vad? Bara vatten, eller buljong?
    Hur länge i ugnen sen då?

Många frågor blir det
  • Magrat

Jag gjorde revbensspjäll i julas som blev väldigt goda.
    Jag började med att koka dem i vatten (precis så mycket att det täckte), som jag hade tillsatt buljong och ett par lagerblad i. Man kan dela dem innan man lägger dem i grytan, jag gjorde det efter. De fick puttra på låg värme en dryg timme.
    Sedan penslade jag dem med en blandning av olja och soja och så in i ugnen en halvtimme ungefär.

• Stårschan

Gryta som gryta. Och självklart tar man de kryddor man vill. Som min kloke far sa till mig en gång (sen har han glömt det, men jag lever efter det). "Ett recept är inget tvång, utan bara ett förslag på hur man KAN göra"

Bättre lyss till den säng som brast, än aldrig spänna på någon.
  • Lalalong
    Magrat skrev 2010-01-12 11:24:09 följande:
    Jag gjorde revbensspjäll i julas som blev väldigt goda. Jag började med att koka dem i vatten (precis så mycket att det täckte), som jag hade tillsatt buljong och ett par lagerblad i. Man kan dela dem innan man lägger dem i grytan, jag gjorde det efter. De fick puttra på låg värme en dryg timme. Sedan penslade jag dem med en blandning av olja och soja och så in i ugnen en halvtimme ungefär.
    Tack! Ja det lät ju väldigt enkelt om inte annat!! Och säkert gott också... lite pressad vitlök där också i det man penslar med kanske... *tänker högt*
  • Lalalong
    Stårschan skrev 2010-01-12 11:25:17 följande:
    Gryta som gryta. Och självklart tar man de kryddor man vill. Som min kloke far sa till mig en gång (sen har han glömt det, men jag lever efter det). "Ett recept är inget tvång, utan bara ett förslag på hur man KAN göra"
    Haha, så sant så sant!!
    Tack för dina tips!
    snillis skrev 2010-01-12 11:25:34 följande:
    www.tasteline.com/Recept/Kott_Tjocka_revbenss... Typ nåt i stil med det här
    Tack! Men det får bli till en annan gång... vi hinner bli väldans hungriga om det ska marineras i 1-2 dygn
    Men jag ska allt spara den, har ju två bitar i frysen
  • Majsan70

Enklast....marinera med valfri marinad i ca ett dygn o sen kör du dem i ugnen i långpanna på ca 150 grader tills de är möra o fina. Glöm inte att vända.

Svar på tråden Hur tillagar man revbensspjäll?