• Pre mamma

Preeklamsi med första barnet, hur gock det med andra?

Hej

Jag fick preeklamsi redan i v23 med mitt första barn, även om det är ett tag tills jag hade tänkt att skaffa nästa är jag ändå nyfiken på hur det gick för er med andra barnet. Fick ni preeklamsi igen? Fick ni den tidigare eller senare?

• Svar på tråden Preeklamsi med första barnet, hur gock det med andra?
  • Pre mamma

Puffar tråden igen.. verkligen ingen som vet

• jentho

Jag fick det även med dottern, men senare och lätt preeklamsi.
    Inget de behövde starta förlossningen för, men de fick starta den pga att hon ville bo kvar i mammas mage.
    Men enligt bm var det inte så vanligt att man fick det igen, men det kan ju hända.

• Written Fiction

Hade inte TinaW (som skrivit våga älska) preeklampsi? Hon finns ju här på FL

• Frila2
    Written Fiction skrev 2010-01-14 17:41:31 följande:
    Hade inte TinaW (som skrivit våga älska) preeklampsi? Hon finns ju här på FL
    Ja, hon fick det 4 av 4 graviditeter.

Enligt läkaren som skrev ut mig från BB så är det stor risk för mig att få preeklamsi även nästa gång men att det nästan alltid kommer senare och blir mildare än första gången. Men om man ska vara ärlig och tex titta på TinaW så vet vi ju att det inte behöver bli så.
  • mamma på vift

Jag fick preeklampsi med första pojken, det visade sig i vecka 32 och han fick bo kvar i magen till vecka 38 så han var ju fullgången.

Med andra sonen frågade jag på inskrivningen om de trodde att jag hade risk att få det igen, men nej det var ca 30% risk eftersom det var med samma man, hade det varit en ny man så hade det varit 50-50. I vecka 15 åkte jag in akut och hade då börjat läcka äggvita och hade högt blodtryck, men läkaren talade om att det inte var preeklampsi för det kan man inte få förens efter vecka 21 tydligen. I vecka 20 fick jag blodtryckssänkande, i vecka 28 blev jag inlagd på sjukhus och i vecka 30 föddes grodan.

Om jag skulle bli gravid igen kan jag säga med 99 % säkerhet att jag skulle få det igen, jag är fortfarande inte bra efter grodan och han är 2½ år. Så för mig blev det betydligt värre andra gången, men det är ju olika för alla.

Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • Fossa

Läkaren som jag träffade på specen på DS sa att risken att drabbas igen var 1% om notch-UL i vecka 24 såg bra ut (vilket det gjorde för mig). Tycker att det låter lite för bra för att vara sant. Jag gjorde inget notch förra graviditen så jag vet inte hur flödet var då.

• Pre mamma

Jag hade notch i min graviditet nu, gjorde ett privat UL då de såg notchen i v 16. Frågade min BM om detta men hon visste inget om det men frågade läkaren om det som sa att det inte var någon fara, det var för tidigt att förvänta sig något annat. Notchen mäter man inte förrän v 24 som Fossa skrev här över.
    Eftersom jag fick preeklamsi redan i v 23 så kollade man notchen igen och då hade jag fortfarande en notch..
    Surt att man inte kan kolla det tidigare än v 24, då är det liksom för sent..

• Frila2

Notch, vad är det? Har aldrig hört talas om det.

• Kotten7381

Jag blev snittad i v.31+4 pga preklamsi. Läkarna sa att risken för mig att få det igen är ganska stor, men att det brukar komma senare i graviditeten då.

Svar på tråden Preeklamsi med första barnet, hur gock det med andra?