• Ancilla

Frågor till er som har vårdnadsbidrag

Vi har nu ansökt om vårdnadsbidrag men håller på att bli tokiga på all okunskap om vilka regler som gäller. Vi har lusläst allt på f-kassans hemsida och på kommunens och regeringens. Idag ringde kommunen och sa att jag inte kunde arbeta något om vi skulle ha vårdnadsbidrag vilket jag nu sett på regeringens hemsida är helt fel. Om jag vill anställa tex en barnflicka eller fixar att mormor tar hand om barnet och jobba lite men ej använder mig av kommunens barnomsorg kan jag ju få vårdnadsbidrag för lillflickan. INte ens detta visste kommunen om. Sedan sa de att man ej kunde ha vårdnadsbidrag om den äldre flickan på 3 år går på förskolan. Det har jag aldrig hört talas om men der kunde F-kassan inte svara på. Vet dock många som har vårdnadsbidrag och har syskonet på förskolan, speciellt om man själv jobbar lite. andra som haft samma problem när de ansökt om vårdnadsbidrag?

Ancilla

• Svar på tråden Frågor till er som har vårdnadsbidrag
  • katrina

Nje jag stötte inte på några problem. VB söker du av kommunen, så vad dom säger på FK hör väl inte hit? Jag gjorde som su läste på (fast lite;) och kontaktade sen kommunen. Vi fick svar om en vecka att vi var beviljade och pengarna betalades ut ett par veckor efter det. Jag har fått veta att man får ha sitt äldre barn på FK, det påverkar inte rätten till VB. Man får inte ta ut Föräldrapenning, för något barn. Ochj man får jobba hur mycket man vill. Vad du gör med pengarna är väl din ensak, tex betal mormor, anställa barnflicka, eller åket till Tahiland för pengarna, är väl din ensak! ;) Så det låter lite kostigt tycker jag de svar du fått. Låter inte som hon på FK var så uppdaterad! Lycka till!

• mandelblomma

har vb med mina tvillingar och vi jobbar heltid och lite till både pappan och jag...helt galet men så är reglerna.
    Vi får inte ta en enda dag vanlig fp, men om någon blir sjuk så får vi vabba..
    Din komun verkar lite dåligt påläst.

• Ancilla

Ja vår kommun är verkligen dåligt påläst. Nu har de erkänt att de hade fel att man får arbeta. Men även om jag arbetar heltid och betalar en barnflicka för att ta hand om den lilla medan jag jobbar ( vilket nu inte är fallet) så säger de att den stora tjejen bara får gå sina 15 timmar på dagis. Jag har hittils haft ett läkarintyg för att hon skall få gå några fler timmar eftersom jag behöver alla vila jag kan få när den lilla sover pga en sjukdom som jag har.  Men  om jag får vårdnadsbidrag påstår de att man inte får använda mer än 15 timmar som gäller när man är föräldraledig häri kommunen. ATt jag sedan skall jobba de bryr de sig inte alls om. OJ vad det är jobbigt att behöva bråka om sådant.

Ancilla

• Söderbönan71

Hello!
    Har också just ansökt om VB och instämmer i att de har noll koll. Min 5 åring går på dagis och till skillnad när jag var fl så får han nu gå på heltid.

• Ancilla

Söderböna 71, Måste bara få fråga. Är du memma med barn mellan 1 och 3 åroch har vårdnadsbidrag och får ha din 5-åring på föskolan på heltid? Om det är så är det ju så otroligt konstigt att det skall skilja sig så mycket mellan olika kommuner,
    JObbar du något och fixar barnvakt till din lilla eller är du hemmamamma på heltid?
    Jag har fortfarande inte fårr något slutgiltligt svar, det verkar inte ens att de vet vem/ vilka som skall ta beslutet. Jag blir så upprörd. Nu har snart en hel månad gått på det nya året och jag vet fortfarande inte om vi rent ekonomiskt lever på vårdnadsbidrag och mitt extrajobb eller på föräldrapenning.

Ancilla

• Söderbönan71

Ancilla: Jag har bara haft vb från första januari så jag har inte hunnit jobba något ännu men hoppas att jag längre fram kan jobba 1 dag i veckan el helg. Här är det helt ok så länge jag sköter barnpassningen själv. Då jag har bidrag för att ta hand om twinsen så får jag ha storebror på dagis heltid, i Stockholm får man även ha 30h i veckan när man är fl. Nu går han 35 h så kan min man lämna på morgonen så slipper jag stressa iväg.

• pyttepyttsan

Har ensamstående rätt till vårdbidraget??

• mandelblomma
    pyttepyttsan skrev 2010-01-29 22:50:30 följande:
    Har ensamstående rätt till vårdbidraget??
    ja såklart...
Svar på tråden Frågor till er som har vårdnadsbidrag