• AnnaT

Prover?

Min dotter föddes i vecka 33+0 vet inte varför.
    Har hört att många som fått prematur har tagit prover för att se varför dom föddes för tidigt, eller att dom innan vetat att det var något "fel".
    Jag har fick inte ta några prover och dom har inte heller kollat om det varit något fel.
    Visst att man inte alltid hittar anledningen men
    Ska eller gör man inte det på alla?

• Svar på tråden Prover?
  • Katarina76

Om mamman har en infektion kan det starta en prematur förlossning. Misstänker man det vill man ta prover för detta, så man vet om barnet behöver få antibiotika. Oftast ger man ändå barnet antibiotika innan man fått provsvaren för säkerhets skull.

För mig var det vattenavgång troligen p g a mycket fostervatten som startade förlossningen. Men de tog ändå prover på mig och gav oss båda antibiotika innan de visste om det var någon infektion inblandad.

Min egen uppfattning är att det verkar som om sjukvården inte är så intresserade av varför man födde för tidigt i efterhand. Det är mest innan då man ev kan förhindra förlossningen som de anstränger sig att ta reda på varför. Själv kontaktade jag SpecMVC i efteråt för att få veta vad de trodde.

• Proletariatet

Man brukar väl skicka moderkakan på någon provtagning också? Kolla skicket på den och på så vis kunna bedöma hur bebisen haft det med näringstillförsel och så, plus prover för infektion.

Svar på tråden Prover?