• 1111

Vilka "sprutor" ska man köpa på Apoteket för heminsemination?

Har läst några trådar men inte riktigt fått grepp om vilka sprutor man ska införskaffa. Finns ju medicinsprutor för barn, men där är det väl en kant man måste slipa bort`?

Någon nämnde sprutor utan kant i 10-pack på Apoteket.

Någon som kan förklara närmare och kanske till och med vet vad det heter.

Sedan så undrar ju hur länge sperma i en burk med lock klarar sig, dvs när bör man senast insemineras för att vara "säker" på att inte alla simmare gått och dött..

Här handlar det om att burken måste färdas i bil 45 min kanske 1 timme... funkar det?

Tack för svar!

• Svar på tråden Vilka "sprutor" ska man köpa på Apoteket för heminsemination?
  • onoff

Kan man insiminera själv???

• 1111

`Klart man kan, många som gör det och som lyckas. Det är ju som att ha ett samlag, men enda skillnaden att man för in speman själv... Men jag vet för lite om detta än, måste ta reda på mer fakta, men krångligt är det inte i alla fall, så mkt vet jag.

• Marma

har du testat söka på trådar på fl? för mig finns några iallafall...så kan man få lite info av alla trådar

• moontrip

Jag vet bara att de är oerhört restriktivamed att dela ut sprutor från apoteket (ja- även utan nål alltså). Jag behövde sådana när min son var liten och sondmatades och de var omöjliga att hämta ut utan recept.

Måste verkligen sperman färdas i bil i en timme? Kan ni inte vara närmare? Tänker att ju snabbare borde vara desto bättre?

• 1111

Jo har sökt men inte fått grepp exakt, varken när det gäller sputorna eller spermiernas överlevnad... alla säger ju dessutom olika. Har även googlat.

• storkpatrullen

Jag har kunnat köpa alla möjliga sorters dossprutor på apoteket utan några problem. Det finns 1 ml som är tunna och utan kant, och 5 ml som är tjockare och har en kant som är enkel att tälja (eller slipa) bort. Kostade mellan 8-12 kronor styck. Men känner du någon som jobbar på sjukhus har du mer tur, de jag fick därifrån är 10 ml och alltså en aning längre (men mest tjockare) och har ingen kant till att börja med. Jag föredrar 5 framför 1 ml eftersom de på 5 har bättre tryck, men jag vet inte om det egentligen spelar så stor roll.

Angående hur länge sperman klarar sig, har jag hört en halvtimme. Men jag har ingen källa.

• Nenne10

Vi fick också våra sprutor - 5 ml - av en kompis som arbetar inom sjukvården. Vi slipade inte bort någon kant utan använde dem som de var.
    Angående hur länge sperma håller sig - jag har läst att vad gäller rörelseförmågan så minskar inte den nämnvärt under den första timmen. Det som är viktigt är att undvika allt för mycket kontakt med syre (dvs ha sperman i en burk med lock), och också att undvika alltför mycket dagsljus. Tipset som jag har läst var att ha den i en stängd burk innanför tröjan, så att den håller kroppsvärme. Det här har jag läst i boken "The New Essential Guide to Lesbian Conception, Pregnancy & Birth" av Stephanie Brill. Jag rekommenderar den verkligen TILL ALLA som vill skaffa barn på något annat sätt än inom hetero-tvåsamhet! Så himla många bra tips och råd.

Svar på tråden Vilka "sprutor" ska man köpa på Apoteket för heminsemination?