• Du och Jag ver2

Baka utan socker (&sötningsmedel)

Söker recept på kakor (mm) som bakas utan socker (och självklart utan sötningsmedel).
    Gör inte så mycket om det tex är 1 msk socker/sirap i, men inga större mängder!

Vi fikar väldigt sällan i vår familj, men, omvärlden fikar ju! Så skulle vilja baka något som man kan ta med och ge till dottern (1½) när vi är iväg. Nu duger det nämligen inte alltid med banan el annan frukt... (eller rotfruktsbullarna jag gjort) när vi äter något annat.

• Svar på tråden Baka utan socker (&sötningsmedel)
  • lunkentuss

har hon diabetes?
    Annars om du bakar en vanlig kaka som har 2 dl socker i sig, delar du kakan o 15 bitar så innehåller varje bit inte så mkt socker, eller hur? =) Baka som vanligt o begränsa istället mängden kaka =) Fettet som ofta också ingår i en kaka är ju inte heller nyttigt...

• kidzo

Just kakor har jag inga bra recept tyvärr men ett par andra favoriter vill jag gärna dela med mig av:

Äppelpaj brukar jag göra med äpplen, havregryn, smör, kanel och lite honung.

God glass kan du göra genom att frysa bananer i en påse. (det ska vara bananer som har blivit lite bruna) Sedan när de är frysta tar du fram dom och tinar lite bara sen mixar du dom, blir som mjuklass. Jättegott!

• kidzo

Förresten, bullar går att baka som vanligt, men ta bara pyttelite socker.

• Du och Jag ver2
    himmelsflickan skrev 2010-01-10 14:33:51 följande:
    har hon diabetes? Annars om du bakar en vanlig kaka som har 2 dl socker i sig, delar du kakan o 15 bitar så innehåller varje bit inte så mkt socker, eller hur? =) Baka som vanligt o begränsa istället mängden kaka =) Fettet som ofta också ingår i en kaka är ju inte heller nyttigt...
    Nej, hon har inte diabetes. Vi vill helt enkelt inte ge henne med socker i helt enkelt. Spelar ingen roll om det blir sån liten del i just biten - vi tycker det är onödigt ändå!

Nä, vet att fettet inte heller är nyttigt. Men nu är det sockret vi vill undvika.
  • Du och Jag ver2
    kidzo skrev 2010-01-10 14:41:40 följande:
    Just kakor har jag inga bra recept tyvärr men ett par andra favoriter vill jag gärna dela med mig av: Äppelpaj brukar jag göra med äpplen, havregryn, smör, kanel och lite honung. God glass kan du göra genom att frysa bananer i en påse. (det ska vara bananer som har blivit lite bruna) Sedan när de är frysta tar du fram dom och tinar lite bara sen mixar du dom, blir som mjuklass. Jättegott!
    pajen lät jättegott! Japp, å glassen är redan beprövad! (tillsammans med lite hallon i är det supergott!)

Tänkte mer på mindre kakor som man kan ta med sig enkelt!! (Hemma så väljer vi frukt och andra nyttiga alternativ när vi har besök!)
  • MBert

Jag bakar havrekex utan socker. Dock innehåller de en del fett (men havre är nyttigt i alla fall). Barnen tycker de smakar "sådär" eftersom det inte blir riktig "kaksmak" utan socker...

Här är receptet

150 g smör
    2,5 dl mjölk
    6 gl havregryn
    2 dl grahams- eller vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1/2 tsk salt

Smält fettet och häll på mjölken och värm tills det nästan kokar. Häll det över havregrynen i en skål, rör om och låt stå tills det svalnat. Blanda de andra torra ingredienserna och arbeta ihop det med de svällda grynen till en deg.
    Kavla ut (först med slät kavel sedan kruskavel eller nagga dem med gaffel). Man kan ta ut runda mått eller skära dem i fyrkanter. (Jag brukar kavla ut degen direkt på plåten och skåra rutmönster med en bordskniv.)
    Lägg kexen direkt på smord plåt, inte bakplåtspapper.
    Grädda i 200 grader i 8-10 min.

Svar på tråden Baka utan socker (&sötningsmedel)