• Snöflingan 42

så nervös inför äggdonation

Jag och min sambo står inför en äggdonation... har sedan tidigare världens mest underbara barn tillsammans som kom till på naturlig väg trots att läkare sagt att det är osannolikt att jag kan få barn... är en 40+are som i två år så gärna velat ha ett syskon men inget har fungerat... äggdonation var enda alternativet. Nu står vi inför detta alternativ som kommer att ske inom de närmaste veckorna men det är så fruktansvärt svårt att veta om vi gör rätt. Längtan till ett barn och syskon är enormt stor, samtidigt utsätter jag mig för en risk genom själva ingreppet och graviditeten. Men det som är konstigt är att vi både inte hade funderat en sekund på alla risker om jag hade blivit gravid på naturlig väg... det är så mycket att ta ställning till... Vi funderar också mycket på de etiska frågorna, är det rätt mot barnet, är det rätt mot det barn vi redan har, är det rätt mot oss själva, borde vi inte vara glada för det vi redan har och inte sörja det vi inte kan få (om vi inte skulle göra äggdonation)... huvudet är sprängfyllt av tankar och vi kan bara inte reda ut allt... ena dagen är vi helt säkra på att göra det, nästa kommer tvivlen... någon som har egen erfarenhet och vill dela med sig av sina erfarenheter?

//Snöflingan42

• Svar på tråden så nervös inför äggdonation
  • Makima46

Låter som om ni inte är säkra på vad ni egentligen vill.

Har själv aldrig haft sådana funderingar när vi skulle göra ÄD.

Att själva "ingreppet" om man kan kalla införandet av mikroskopiskt stora embryo för det, innebär inga risker vad jag vet.

Att sedan graviditeten kan medföra risker, det kan det nog alltid göra.

Jag tror att de etiska frågorna är det stora i er tveksamhet.
    Och svaret på dem finns hos er själva.

Hoppas ni kommer fram till vad som är bäst för er och lycka till!  

Gravid i v.17 med tvillingar efter ÄD
  • Meandmyfamily

Vad kostar det att få en äggdonation?

Vill så gärna ha ett barn till men jag har fått reda på att jag har en ovanlig och ärftlig sjukdom som  barnet har 50 % chans att ärva och det vill jag inte. Men vill så jätte gärna ha en till och tanken på att inte få en bebis till  gör ont i hjärtat så nu hittade jag detta med äggdonation och undrar vad det kostar.

Tacksam för svar.

• bubbe

Har en son på 3 år som är min "genetiskt" och tvillingflickor på 6v som kommit till via äggdonation. Jag tror att syskon är en gåva och min fasta övertygelse är att vi gjort något gott för vår pojk. Nog kan jag få dåligt samvete när bebisarna tar för mycket tid men sonen har märkligt mycket tålamod och har hitills inte visat någon svartsjuka utan bara kärlek till sina besvärliga småsystrar. Själva donationen medför ju knappast några risker, och om du har förr barn tidigare utan komplikationer är ju riskerna faktiskt inte så stora även om man inte är purung.

• hymafr

Meandmyfamily: En äggdonation kostar någonstans mellan EURO 4000 - 8000 på de flesta kliniker. Det beror lite på vilken klinik samt vilka krav du har på donatorn.
    Sen tillkommer resekostnader förstås, som kan variera rätt mycket.

Googla "eggdonation"!

• hymafr

TS: jag har nog haft lite likadana tankar som du då jag har en dotter sedan tidigare, men kommit fram till att det löser sig.
    Jag har väldigt lätt för att tycka om barn och om det är ett barn jag burit inom mig så kan jag inte tänka mig något annat än att jag kommer att älska det lika mycket som den dotter jag redan har.
    Om man läser undersökningar om adoptivbarn och deras funderingar så handlar det väldigt mycket om VARFÖR de blev bortadopterade. I ett äggdonations-fall så handlar det ju istället om att man aktivt velat ha just detta barn då man valt donator själv och dessutom ansträngt sig så väldigt mycket för att få ett barn till.
    Barnet har ju aldrig blivit bortvalt av donatorerna utan donatorerna har ju istället velat hjälpa en medmänniska som inte kan få barn på annat sätt.

• villsågärna38

Ja undrar som isisisis vad det är för risker och vilket ingrepp du talar om? Det är ju självklart en viss risk förknippad vid alla graviditeter men jag har svårt att tro att det är det du menar. När man gör ÄD så gör man ju inget ingrepp alls, det är ju donatorn som plockas på ägg etc. Däremot kan hormonbehandlingen vara tuff men återförandet av ett embryo är ju något som är helt smärtfritt, helt ofarligt och tar bara några minuter.

hymafr: Jättebra skrivet!!!

Väntar på ÄD i v.6
  • crijo

Snöflingan: För oss det var en lång mognadsprocess. Vi ville adoptera, vi fick tom medgivande trots mannens ålder (43). Problemet är att jag vill ha ett barn under 3 år och det var omöjligt att lyckas under en 2 årsperiod (medgivandet gäller i 2 år). Jag har funderat mycket över situationen, vad jag vill, varför vill jag vissa saker, hur kan det  bli för barnet, osv. Inför ÄD har jag inte haft så många funderingar. MITT BARN (om det nu blir någonting), "end of the story". Om jag var redo att ta emot någon annans barn, att ta emot en cell är ju ingenting att fundera över.

• Snöflingan 42
    Makima46 skrev 2010-01-10 11:07:09 följande:
    Låter som om ni inte är säkra på vad ni egentligen vill.Har själv aldrig haft sådana funderingar när vi skulle göra ÄD.Att själva "ingreppet" om man kan kalla införandet av mikroskopiskt stora embryo för det, innebär inga risker vad jag vet.Att sedan graviditeten kan medföra risker, det kan det nog alltid göra.Jag tror att de etiska frågorna är det stora i er tveksamhet.Och svaret på dem finns hos er själva.Hoppas ni kommer fram till vad som är bäst för er och lycka till!  
    Makima46, hej och tack för dina ord. Du har helt rätt i att de etiska frågorna är det som bekymrar mig mest. Sedan är jag av naturen lite feg när det gäller fysiska ingrepp men eftersom jag klarat en graviditet innan har jag ju gått igenom en del... jag inser också att det är donatorn som får göra det jobbiga i uppstartsskedet. Angående de risker jag pratar om så är det nog så att jag är mer rädd för att det ska uppstå komplikationer under en graviditet och förlossning när det gäller en äggdonation än om jag hade blivit gravid på naturligt sätt. Vi kommer att komma fram till ett beslut... men det här är en stor sak och inget jag/vi bara kan göra med en axelryckning, det handlar om respekt för det kommande barnet och hur det uppkommit och givetvis stor respekt för det barn vi redan har, men vi vill ju så gärna ha ett syskon och då detta är enda vägen är beslutet egentligen inte så svårt... :) //Snöflingan 42
Svar på tråden så nervös inför äggdonation