AVA kliniken Riga
Hej
Jag och min pojkvän var i Riga på AVA kliniken den 18 december 2009 för en äggdonation. Det hela gick väldigt fort och redan samma dag fick jag börja äta p-piller inför en planerad äggdonation med min pojkväns spermier den 8/2 i år.
Jag fick med mig en karta med p-piller Regulon men det fanns ingen innehållsförteckning på förpackningen utan såg mest ut som ett käckt tuggummipaket.
Vi gjorde alla prover där på kliniken. Redan några dagar efteråt fick vi provsvar som var positiva förutom spermatestet som enligt dom var på 0%. De föreslog därför en spermadonator. Vi fick också förslag på äggdonator med uppgifter om längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, student på högskola, ordinarie näsform samt läppar. Mer fick vi inte veta.
Eftersom vi direkt hade åkt till cypern på semester gjorde vi genast om spermatestet där på en klinik och det var inte alls så dåligt som de i Riga hade sagt. De var också förvånade på kliniken på cypern att de i Riga hade föreslagit en spermadonator.
När jag var inne på min 25:e dag av att äta mina p-piller började jag få ont i benet. Jag trodde det var vanlig muskelvärk men då vi kom hem var det värre och på akuten konstaterades att jag hade drabbats av blodpropp. Jag fick därför avsluta äta p-piller och behandlingen i övrigt och får nu äta Waran i tre månader framåt.
Jag visste att jag har blodproppar i familjen och ska inte äta vanliga p-piller, men jag förlitade mig på läkarna på AVA kliniken i Riga och trodde väl aldrig att jag efter25 dagars tablettknaprande skulle få en blodpropp (har aldrig haft det förut men har då ätit minipiller).
På Ava kliniken skrev de till mig att det var tråkigt det som hänt och att vi ska höra av oss igen när jag är bättre för att påbörja behandling igen och då med andra p-piller.
Det känns som att de har för bråttom på AVA kliniken i Riga och verkar mest intresserade av att tjäna pengar. Jag börjar undra vari deras ansvar i det hela ligger när något går snett.
På det papper vi fick att skriva under stod att det ligger i vårat ansvar att ta reda på saker men det nämndes inget om klinikens ansvar.
Man får mer papper att skriva på när man köper en cd spelare för typ 200 kr och står mer i de kontrakten än då man handlar med mänskliga ägg verkar det som.
Jag undrar om någon annan här varit med om liknande?
Vi har nu börjat titta på möjligheten att komma till AVA-kliniken i Tammerfors eller Åbo istället. Kanske de tar mer ansvar och använder sig av mera moderna mediciner (Regulon säljs inte längre i Sverige). Eller kanske det finns andra kliniker i Europa som är bättre.
Jag tycker man ska kolla upp innan behandling vad det är för mediciner man får och kolla upp det med fass här i Sverige, innan man börjar behandlingen. Jag har iallafall lärt mig den läxan.
Den här möjligheten att kunna få barn blir så stor att man lätt glömmer eventuella risker.