• Madeleine

Födde du för tidigt din första graviditet? Hur gick det med nr 2?

Hej alla!

Nu står jag ju där....
    Gravid med barn nr 2 i v 17.
    Min första dotter födde jag i v 34 efter att vattnet hade sipprat ett tag.
    Hur gick det för Er som fått barn nr 2? Födde ni för tidigt igen? och i så fall var det samma symptom och grunder ni födde för tidigt på? Vill också gärna höra om dom som födde NORMALT alltså i rätt tid...
    Känner mig orolig när jag ser tillbaka på NEO tiden...
    kram 
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫Mamma till Nova snart 2 år ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Svar på tråden Födde du för tidigt din första graviditet? Hur gick det med nr 2?
  • hannamiller

Nr1 kom ut i vecka 36, fick hf sen låsnade moderkakan.. så fick göra en sövd urakut kejsarsnitt..
    Nr2 fick jag vara på sjukhuset i ca 15 dagar innan dom satte igång mig.. Dom ville att man blev mogen och var då öppen 2 cm.. Lillen kom ut då 40+5...
    så här hemma har man nu 1 åring och 2 åring..

lycka till..

• ninaboel

Hej!

Grattis till graviditeten!

Min första kom i 36+5, inte jättetidigt men tidigt. Hon låg i säte och var under i storlekskurvan. Och med 2:an gick jag över 5 dagar. Han låg med huvudet ner och var över medel på storlekskurvan. Jag var ganska förberedd på att att nummer 2 skulle vara lite tidig fast jag hade intalat mig att det inte alls skulle vara samma så det var en dryyyg väntan

Lycka till!

♥ Hillevi 071021 ♥ Ebbot 090214 ♥

• Pilea

Mina barn föddes i v.27+4 resp 35+4, men dotran ser jag som fullgången

Har försvagad livmoderhals därav deras tidiga ankomst, men med dotran var jag sjukskriven o tog det lugnt.
    Är gravid igen i v.24 o sjukskriven så jag hoppas bebis vill stanna inne ett bra tag till.
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Pilea

Just ja, ska tillägga att man inte visste varför sonen kom så tidigt. Men under graviditet nr.2 gick jag på täta kontroller o då upptäcktes försvagningen o jag blev sjukskriven från mammaledigheten.

Alve 060129 Tyra 071019
  • Dammtussan

Nr 1 kom i v.34 då vattnet gick med dunder och brak. Nr 2 föddes på BF.

• knäppisen

Båda kom tidigt, det började på samma sätt med båda, spontan vattenavgång (inget sipprande utan stora splasch). 

Har fött barn i v 33 och v 29.
  • Madeleine

Detta är ju mycket intressant...undrar om fler kan berätta?

• Proletariatet

Min dotter föddes i v.24+1, då trodde de att den tidiga förlossningen berodde på en infektion och jag löpte alltså ingen egentlig förhöjd risk att föda för tidigt igen. '
    Men under min andra graviditet satte förlossningen igång i v.22+2 och jag blev inlagd med strikt sängläge, bebisen skulle komma och det snart. Veckorna gick, i  v.25 var livmodertappen helt utplånad, i v.30 var jag öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut - i v.35+1 föddes sonen.
    Det blev 13 veckor i en sjukhussäng, men ut kom iallafall en stor och pigg pojke.

Läkarna vill ogärna sätta diagnos på mig då de är oense om vad som startar mina förlossningar, några anser mig ha cervixinsufficiens (liksom Pilea) medan andra tror att det är ett hormonellt problem.
    Jag har ingen aning och kommer inte försöka få fler barn på många år.

• MammaDiana

ja... första barnet v 34+5, men det pga moderkaksavlossning så det kanske inte räknas..

andra v 36+0

tredje, v 30+1.....

Båda sista med spontana värkar, som iofs slutade i snitt, men förlossningen satte igång spontant.

• Dalva

Min dotter föddes i vecka 30+3. Började med blödningar, sedan sammandragningar och någon vecka senare började vattnet att sippra. Efter ytterligare en vecka föddes hon. Är också gravid igen för andra gången och har varit sååå orolig över att detta barn också skulle komma för tidigt, men nu är jag i vecka 40+3 och bara väntar och längtar! {#lang_emotions_smile}  Har tagit det otroligt lugnt under hela min graviditet, men sedan jag har passerat vecka 37 har jag levt som vanligt. Och nu på slutet har jag storstädat och gått på långpromenader, men inget händer!

Lycka till med din graviditet och hoppas att du får bli fullgången!

• Babe

Hej hej! 

Grattis till miraklet i magen:)
    Och lycka tilll, det kommer att gå fin-fint ska du se!
    Första barnet kom helt ovarnat, startade med starka förvärkar + blödning, åkte in fick kortison + bricanyl-dropp, men hon föddes akutsnittad efter 1,5 dygn... i v33
    Andra barnen (tvillingar) ville ut i v29, blev inlagd (sängläge) för förtida värkarbete, fick kortison+bricanyl, tvillingarna föddes i v35
    Ingen orsak hittad... bara dessa värkar som sätter igång, regelbundna och onda men de var inte så effektiva, eftersom tappen höll :)
    Jag önskar inget hellre än ett barn till, men visst är jag lite nojjig inför förlossningen, allt efter v33 är ju bra... men varje dag är viktig :)
    / Babe
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
  • Babe

PS. Ja, med första barnet var ju värkarna effektiva, men inte andra omgången, menar jag... då höll tappen i nästan 6v trots onda, regelbundna värkar...

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
  • Madeleine

puffar men är i v 35 nu...orolig

• Kazeer

Mitt första barn föddes i vecka 36+3. Jag blev igångsatt, eftersom jag hade haft vattenavgång fyra veckor tidigare och eftersom bebisen var liten (han vägde 2095 g).

Mitt andra barn kom till världen efter ett kejsarsnitt i vecka 35+3. Tillväxt-UL hade visat att även han var tillväxthämmad och när han visade tecken på att inte må bra i magen, var det dags att komma ut. Han vägde 1510 g.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tuffen

5 veckor för tidigt med ettan. Drygt en vecka för sent med tvåan.

• Tuffen

Vill tillägga att vad gäller förlossningarna så var det enklare med en prematuris på 2,7 kg än med en fullgången kille på drygt 4,5 kg!!! Allt har sina fördelar, förstås.

• Madeleine

Tuffen ja det har du rätt i...men det var mycket oro också...med sjukhusvistelse och allt. Jag skulle iofs hantera det bättre denna gången...Skönt att höra att det kan vara så olika...

• Hurra

1:an i vecka 34+4 och 2:an vecka 37+0. Båda efter att vattnet gått helt plötsligt.

Svar på tråden Födde du för tidigt din första graviditet? Hur gick det med nr 2?