• Blicka

Britax hi way eller multi tech?

Ja det är snart dags att byta ut babyskyddet mot bilstol och jag har surfat runt och fattat tycke för dessa två stolar - Britax hi way eller multi tech. Någon med erfarenheter av stolarna? Någon skillnad på stolarna i rymlighet? Vilken skulle du ha valt och varför?

• Svar på tråden Britax hi way eller multi tech?
  • thecarseatlady

Jag har både Hi-way och Multi-tech och älskar dem båda, men Hi-wayn är nog favoriten.

Hi-way är lättare att montera(fast MT är inte heller svår!) och kan ge barnet mera benutrymme. Sonen tycker också att den är bekvämast av alla våra stolar. Men i stället är Multi-tech rymligare och kan användas längre(bakåtvänt).

Har man normal långa barn spelar det ju ingen roll vilken man väljer, men har man långa barn och vill ha dem bakåtvända länge så är nog Multi-tech ett bättre val. Men det förutsätter naturligvis att stolen man väljer passar bra i bilen.

• Blicka

Ja just nu är sonen som är 8 mån längre än normalkurva och fortsätter han så kommer han nog vara ett lite längre barn men sånt vet man ju inte. Plats i bilen borde vi ha, har en audi a6. Vad roligt att du gillar dom båda - då blir det nog ett bra val vilken av dom vi än tar. Tack för dina synpunkter.

• I am stronger than yesterday

Jag köpte Hi way igår till Alicia 7 mån. Valde den för att den verkade smidigare men ändå en säker och bra stol. Har monterat den idag och jag är imponerad över hur stadigt den verkar sitta. Funderar dock lite på lutningen på den... i min bil (golf passagerarsäte) så blir den väldig upprät.

• angeni

vi har en audi A6 -00 och i den har vi just nu en freeway, det är väl föregångaren till highway.

Just nu sitter stolen bakom passageraren och där är lutning och allt bra. Däremot så tycker jag att den är svårare att få stabil när man ska sätta den i framsätet, har kopplat ur airbagen fram.

Stolarna sitter stabilt bak, det går inte att rubba en millimeter men fram känns det ibland som man kna skaka loss stolen själv.

På vilken plats ska du ha stolen?

• Blicka

angeni - tanken är väl främst att stolen ska vara bak, men kör ngn av oss själv vill vi nog ha stolen fram. Så denska ju vara lätt att flytta och den ska ju sitta lika bra fram som bak. Med vårt babyskydd så blir det också bättre bak än fram, det beror nog på att vi inte kan spänna bältet så hårt som vi vill fram pga att en liten knapp på bältet kommer precis i spännanordningen. Ska deifinitivt kolla när vi köper stol att det blir bra fram som bra.

• anyXX

Vi har en high-way och är supernöjda med den. Liten och smidigt. Så man kan sitta en person i mittensätet bak om det behövs. Kommer dock att behöva köpa en ny stol om ungefär ett år då lillebror kommer att ta över high-wayen. Storasyster kommer då att vara 2,5 så hon bör ju fortfarande sitta bakåtvänd.... kommer nog att köpa en multitech el en two-way, får se.

• Blicka

anyXX - om det nu inte var så att lillebror skulle ta över high-way stolen hade ni fortsatt att ha den till dottern? Tänker på rymligheten...

• anyXX

Ja absolut, hon är ju bara 2 år snart och ganska liten, men jag tycker den är rymlig. Man kan ju flytta upp bältet när barnet växer. Vi har det fortf längst ner men det börjar bli dags att flytta till steg 2. De andra stolarna kan man ju dock ha lite längre, higwayen är väl till 4 år om jag minns rätt och de andra till 6. Har ingen erfarenhet av two-way men på bilderna ser den ju rätt smidig ut den också.

• Joico
    anyXX skrev 2010-01-12 10:36:23 följande:
    Ja absolut, hon är ju bara 2 år snart och ganska liten, men jag tycker den är rymlig. Man kan ju flytta upp bältet när barnet växer. Vi har det fortf längst ner men det börjar bli dags att flytta till steg 2. De andra stolarna kan man ju dock ha lite längre, higwayen är väl till 4 år om jag minns rätt och de andra till 6. Har ingen erfarenhet av two-way men på bilderna ser den ju rätt smidig ut den också.
    Oj, har ni axelhöjden på bältet i hålen längst ner? Då måste hon verkligen vara liten. Det är viktigt att axelhöjden är rätt, bältet får absolut inte komma underifrån axlarna och inte heller ovanifrån. Man inte bara kan flytta upp bältet utan man SKA.

Både Two way och Multi tech är riktigt bra stolar! Hur länge en stol räcker till bakåtvänd är svårt att säga, det beror mycket på hur långt barnet är, hur längden är fördelad mellan under- och överkropp osv
  • anyXX
    Joico skrev 2010-01-12 11:03:35 följande:
    Oj, har ni axelhöjden på bältet i hålen längst ner? Då måste hon verkligen vara liten. Det är viktigt att axelhöjden är rätt, bältet får absolut inte komma underifrån axlarna och inte heller ovanifrån. Man inte bara kan flytta upp bältet utan man SKA.Både Two way och Multi tech är riktigt bra stolar! Hur länge en stol räcker till bakåtvänd är svårt att säga, det beror mycket på hur långt barnet är, hur längden är fördelad mellan under- och överkropp osv
    Hm oj då, vi måste ha slarvat, ska se till att flytta stolen snarast! Hon är ca 80 cm så hon är ju inte sååå liten ändå.
  • Pontusss

Hur är den med benutrymme för övriga passagerare mellan de olika modellerna? Jag har en Volvo V70. Jag provsatt en gång i baksätet när en Hi-way var monterad fram och det var inga problem trots mina 192 cm. Är det lika mycket plats om man sitter bakom en Multi-tech? Sonen är också lång och 1 år 3 mån nu så han behöver ju också plats, men vi i övriga familjen vill ju också sitta bekvämt. Hi-way vet jag ju att den funkar men är lite intresserad av "volvostolen" multi-tech nu nör vi ska köpa stol.

• Monstermamman

Vi har hi way till våra barn. Vår son satt i den till han var drygt 4a år. Han är längre än sina kompisar men satt ändå längre bakåtvänd. Det var inte benen som var begränsningen utan axlarna, han fick inte plats och fick ont i kroppen vid längre resor.

• Monstermamman

Kan tillägga att vi aldrig lyckats att ha stolen fram, den blir aldrig stadig. Vissa säger att det blir bättre att korsa remmarna under passagerarstolen, tycker inte detta hjälpte.

Svar på tråden Britax hi way eller multi tech?