Förlossningsbrev?!
Jag har läst att en del pratar mycket om förlossnngsbrev,,, Är det något man ska skriva sedan när det närmar sig eller är det frivilligt?
En förstagångs föderska som inte har någon aning.....
Jag har läst att en del pratar mycket om förlossnngsbrev,,, Är det något man ska skriva sedan när det närmar sig eller är det frivilligt?
En förstagångs föderska som inte har någon aning.....
Du kommer att gå igenom det med din bm på mvc när det närmar sig, sen läggs det med din journal! Så har det varit för mig i alla fall!
det är helt frivilligt. jag gjorde det inte, för jag visste inte exakt hur jag ville ha det. jag sa bara till min sambo vilken bedövning jag ville ha, utifall att jag av nån anledning inte kunde berätta det själv. men jag kunde hela tiden berätta vad jag ville allt eftersom, och vilken bedövning man skulle prova osv. funkade hur bra som helst!
om du däremot har en klar bild av hur du vill att förlossningen ska se ut är det ju inte dumt att skriva brevet. men du måste inte :) lycka till!
www.sannahl.blogg.se
Jag brydde mig heller inte om det. Jag & sambon gick igenom allt innan så att han kunde prata för mig om det krävdes. Jag hade bara normala önskemål som var självklara (som att jag t ex var lite rädd för att spricka) så jag behövde i princip bara be om den smärtlindringen jag önskade.
Jag skrev först hemma. funderade under hela graviditeten, kände efter å pratade med min sambo om HANS känslor - vilka är jätteviktiga åxå. Sedan satte vi oss ner å skrev ihop allt. Vi tog med det till vår BM som tyckte att vi hade klara å vettiga punkter. Hon skrev av nästan allt i samråd med oss.
Väl på förlossningen kände jag att min den BM som jag träffade mest å som därmed var den som jag ville skulle veta dessa saker - ja hon hade läst det. Å det kändes tryggt vilket jag ävne sa till henne :) då kände även hon siog trygg å det var ett bra samspel!
Det enda jag bad min BM skriva i min journal var att jag ville ha Eda. Men det hann jag intefå ialla fall,hahaha.
Har just skrivit mitt brev som jag kommer att lägga med i mina dokument o lämna över till förlossningsBM när det blir dags att åka in. Gjorde så förra gången också och tyckte det var skönt att ha redan informerat om vissa saker så att det blev som en självklarhet... vad jag var rädd för, vilka önskemål jag hade ang smärtlindring mm. Då kan man koncentrera sig på allt det andra som pågår därinne ;)
Min barnmorska tipsade mig att ha brevet; "personligt, kortfattat och precist"
Hej
jag tror brevet är en bra förberedelse för dig själv att mentalt ställa dig in på olika saker. Från en annan tråd här fick jag tips på bra rubriker:
Jag är rädd för
Jag vill gärna
Sådan är jag som person
Orolig för
Målbild
Jag har nu skrivit mitt brev i den formen och just att jag skrivit det gör att jag känner mig trygg. Min man har läst och förstår det, vi har skrivit mycket av det tillsammans. Om det kommer användas och på vilket sätt vet jag inte men att jag skrivit det känns som det viktigaste. Känns som en bra grej i den inre processen.
Lycka till med allt