• sofhia

Hur gammal bor bebis vara innan lang flygresa?

Hej!

(Jag har postat denna fraga bade i forumet Resa med barn och i Utlandsforaldrar, hoppas detta ar ok.)

Jag bor i Australien och vantar vart forsta barn som ar beraknad till den 23 mars 2010. Hur gammal bor hon vara innan vi aker pa semester till Sverige? Det hade varit underbart att fira nasta jul i Sverige men da kommer hon att bara vara knappt nio manader, ar det for tidigt for en sadan lang resa? Nar man reser sa langt med ett litet barn, ar det bast att ha sa manga stopp som mojligt och kanske dela upp resan i tva dagar eller ar det battre att aka non stop (den resan har alltid minst ett stopp).

Ha en bra dag!
    Sofhia 

• Svar på tråden Hur gammal bor bebis vara innan lang flygresa?
  • rasajj

Jag flog hem med min dotter for hennes forsta jul. Hon ar fodd i Maj. Jag flog fran Californien. Flyg du, jag kanner manga som flugit med yngre barn an sa!!

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • shanghaibaby

Ja min dotter var bara 2 veckor nar vi flog till Thailand pa semester. Gick hur bra som helst.

• Londonvibes

Jag ska flyga till Australien med min 9-månaders om ett par veckor. Personligen hade jag föredragit att stanna ett par dagar på vägen men nu blev det inte så på grund av att våra biljetter inte tillåter det för det bra priset vi fick.

Bäbisen är absolut inte för liten för att flyga, det är mer jag som gruvar mig för han är inte bra på att sitta still i längre perioder. Vi har reserverat en bassinett så det är bara att hålla tummarna för att vi får det och att han får plats att sova bra i den.

Försök att boka med ett bra flygbolag som är babyvänligt för att underlätta för dig själv. Singapore Airlines och Emirates är superbra.

• Trulsa00

Vi åkte till thailand när dottern var 4 månader, funkade kanon.

• Vaniljkex

Innan flygning over huvud taget tycker jag att bebisen ska ha fatt forsta vaccinationen, eftersom jag tror (inbillar mig?) att man smittas av sjukdomar lattare ombord pa flygplan. Men det bor ju inte vara nagot bekymmer for din dotter. 

Vi akte fran London till Mauritius nar var dotter var 7 manader. Resan tog runt 10 timmar, om jag minns ratt, och det var inga som helst problem, utover att det var ganska turbulent, sa hon akte som en jojo mellan skycoten och min plats, dvs inte mycket somn for mig. 
    Jag skulle valja sa fa stopp pa vagen som mojligt, for att fa det overstokat snabbast mojligt. Det kan vara jobbigt att klara sig utan vagnen etc pa flygplatsen, sa det gor jag helst bara en gang i varje rikting. Det var inte alls lika kul att aka fran Bahamas via Miami med en 18-manaders, som non-stop till Bahamas.
  • Boa

Det är lättare ju mindre de är... Vi bor i Mexiko (ca 16 timmars resa inkl ett stopp) och första var 7 veckor när vi flyttade hit. Min andra föddes i Sverige och var fem veckor när vi flög tillbaka till mexiko. 9 månader är absolut inte för tidigt men kan vara jobbigt för dig, särskilt om bebisen har börjat krypa och vill röra sig mycket. För mig har det bara blivit jobbigare efter sex månader och nu börjar det bli lite lättare igen med äldsta dottern som är 2,5 år och kan sitta still en stund och kolla på film.

Jag tror det är bättre med färre stopp om det går fortare. Allra bäst är ju om du kan flyga på natten så bebisen sover mycket. Vi flyger alltid till Sverige på natten och det är mycket lättare än tillbakaresan som alltid blir på dagen.

• Nillax

Vi bor ocksa i Australien och min dotter foddes i mitten av Februari 08. Vi akte till Sverige nar hon var 3 manader och igen nar hon var 15 manader. Bada gangerna flog vi "direkt" alltsa inga overnattningar och det gick jattebra. Det var lattare nar hon var 3 man, mest pga att hon sov, fick plats i bassinetten och kunde ammas.

Haller med om att det ar lattare att flyga pa kvallen/natten, men det brukar inte vara nagra problem fran Australien.

Forsok boka bassinet, vet att manga flygbolag inte garanterar ett men vissa gor, tex Virgin Atlantic. Ofta ar det en max vikt pa 10 kg men min dotter var 11.5kg nar vi flog sist och fick absolut inte plats i det.

Underbart med jul i Sverige!!

• Swedish down under

Hej!

Var i Australien bor du (desperat behov av svenska kompisar!)?
    Jag bor i Gold Coast med min sambo och dotter Poppy. Poppys foddes i Sverige och vi flog till Australien samma dag som hon fyllde 7 veckor. Hon markte inte av resan over huvudtaget trots att hon var rejalt forkyld dessutom. Hon tror fortfarande att vi ar i sverige typ... haha, nejda. Nu ar hon 4 manader och hon har inga men an sa lange. FLYG DU BARA. klart du ska hem!
  • Vaniljkex

Virgin Atlantic garanterar INTE att man far sang till barnet, trots att man ber om det vid boknigstillfallet. De gor vad de kan, precis som alla andra, men gar det inte sa gar det inte. Vi har akt till Mauritius med dem i Upper Class, och fick pa ditresan, men inte pa hemresan. Checka in pa natet sa fort det ar mojligt, ar mitt tips, sa ar chansen som storst att du far en.

Svar på tråden Hur gammal bor bebis vara innan lang flygresa?