Jag köpte sängar till mina barn på Jysk och vi är alla väldigt nöjda sedan 1 1/2 år tillbaks.
Jysks egna resårbottnar, som tillverkas av Hilding som är ett svenskt märke, är väldigt ofta på rea. Inte sällan är de nedsatta 50% eller mer. Det är då man slår till.
Jag beställde två olika modeller med olika hårdhetsgrad, eftersom mina barn har väldigt olika kroppsvikt. Jag bestämde först hur bra kvalitet på sängbotten jag hade råd med och sedan fick barnen provligga. Dessutom fick jag dem specialtillverkade längre än 2 m, för att barnen inte ska behöva sova med fötterna utanför.
Jag hade varit noggrann och skaffat information om resårbottnar, eller madrasser med olika sorters fjädrar, och läst en massa sidor på nätet om hur man ska tänka när man väljer säng, .De modeller jag - och främst barnen - valde, hade både större och mindre fjädrar i olika lager - och många fjädrar.
Det är resårbotten som avgör hur bra man sover, hur kroppen avlastas och hur länge sängen håller. En bra resårbotten kan man sova direkt på utan bäddmadrass. Det är också den som kostar.
Bäddmadrassen kan vara väldigt tunn och tvättbar i maskin - hela madrassen.
De lite tjockare bäddmadrasserna brukar ha ett tvättbart överdrag som går att maskin- eller kemtvätta.
Vill man ha en bra säng ska man absolut satsa på en dyrare resårmadrass/resårbotten med många fjädrar i olika storlek och lager, helst med lång garanti, och en billigare bäddmadrass som man byter ut efter flera års användning. De är inte särskilt dyra och mest till för att ha något att bädda med. Om man har en bra resårbotten, vill säga.
När den ene sonen inte är hemma sover jag mycket hellre i hans supersköna säng än i min egen. Då är jag en person som har svåra sömnstörningar till och från, men i hans säng sover jag nästan som en prinsessa.
Kudden är också viktig för sömnen. Jag har en formad med stöd för nacken, lite billigare än den Tempur jag hade tidigare, men nästan lika bra.