• Penapöna

Behöver ny säng, är KungSängen bra? eller IKEA? eller vart ska man köpa?

Vi behöver köpa ny säng, var och tittade på KungSängen idag och hittade en skön. Men det handlar ju om ganska mycket pengar. Hur mycket pengar ska man lägga på en säng egentligen?! Pengarna behövs till bra mycket annat också.....
    Är det värt att åka och kika på IKEA också, har de bra sängar, har hittat en del om missnöjda kunder på nätet men det finns det väl överallt.

Någon som har säng från KungSängen? Eller som valde att inte köpa där av någon anledning?

• Svar på tråden Behöver ny säng, är KungSängen bra? eller IKEA? eller vart ska man köpa?
  • Licens To Kiss

Åhh vilken bra tråd!! Behöver också ny säng.

Älskar mina barn! Dotter född 2001 och son i vecka 36+5 (BF 29/1-2010)
  • mammaNena

vi hade billiga sängar innan. både från jysk och ikea. sen köpte vi en säng från ett företag som heter/hette B&D finns/fanns på SOVA butikerna. dom kostade 30 000 tillsammans på rea, men det har verkligen märkts stor skillnad på kvallite! nu e detta även ställbara, därav att de blev aningens dyrare. tror de utan fjärris kostade runt 20 000

• Familytime

Jag kan genast rekommendera IKEA. Detta för att jag dels tänker på det kvalitetstest som gjordes i (tror det var tv4) för något år sen. Där jämförde de alla ledande sängföretag som fanns och det var INGEN SKILLNAD på IKEAS billigaste säng och den dyraste sängen för närmare 50 000 kr! Rent kvalitetsmässigt, inte bekvämlighetsmässigt då. Det kan vara bra att veta.

Men jag har köpt den billigaste resårbotten IKEA har, sen en resårmadrass från dem och slutligen en tempurliknande bäddmadrass från dem. Köpte två 80-sängar i resårbotten, sen två 80-sängar i resårmadrass och slutligen en 160-bäddmadrass. Helt suveränt! Har aldrig sovit godare! Jag tog de hårda sängarna i botten , för jag hatar att "halka ner  ett gemensamt hål" i mitten för att madrasserna är för mjuka. Jag tror att sammanlagt gick det på 6000 kr eller nåt. Det var helt klart värt det och med tanke på att kvaliteten inte skiljer sig, så lär jag inte behöva köpa en ny säng snart.

Visst kan en 50 000 kr säng vara goare att sova i, men frågan är om det är värt de pengarna? Jag tror dock inte att det skiljer sig så mycket i komfort om man har ett fungerande sexli... jag menar sovliv...

• Licens To Kiss

Hemligheten är alltså billig resårbotten, billig resårmadrass och dyrare bäddmadrass från ikea?

• mammaNena
    Licens To Kiss skrev 2010-01-07 22:06:49 följande:
    Hemligheten är alltså billig resårbotten, billig resårmadrass och dyrare bäddmadrass från ikea?
    håller inte med det är ju ändå själva fjädrana i resårmadrassen det hänger på!
  • Baboll

satsa på bäddmadrassen definitivt, vi har två separata sängar från ikea och gemensam tjock bäddmadrass. mycket nöjd.

• Licens To Kiss
    mammaNena skrev 2010-01-07 22:08:48 följande:
    håller inte med det är ju ändå själva fjädrana i resårmadrassen det hänger på!
    Billig resårbotten, mellan pris på resårmadrass och toppen bäddmadrass?
  • tankar2009

Vi köpte IKEAs lite lyxigare variant med botten och bäddmadrass. Den liknar tempurmadrasserna litegrann och är den lite dyrare av IKEAs men ändå i rejält underpris om man jämför med alla andra märken. Den är UNDERBAR!!!!!!!!!!!!!! Jag har aldrig sovit så skönt i någon annan säng. Den formar sig efter kroppen så att man sjunker ner lite på de ställen som behöver sjunka ner. Kan varmt rekommendera den!

• Cornellia

Jag är oxå en av dem som älskar mina IKEa sängar, har haft dem i typ 5 år och dom är verkligen supersköna.

Dessutom är det ju lång garanti på dem, och det brukar inte vara någto problem när man har med IKEA att göra.

Helt klart värt att prova iaf tycker jag.

• Penapöna

Var på IKEA idag och jag köper iallafall ingen säng där kan jag ju säga. Försökte få lite hjälp av försäljarna som inte verkade veta någonting och de ville bara sälja de dyra sängarna, sa rakt ut att de andra (som jag tittade på) inte håller. Jag sa att jag gärna håller priset nere och då föreslog de avbetalning, jag svarade att jag vill betala kontant och då argumenterade de emot med att avbetalningen är ju räntefri. Snacka om att inte förstå varandra....
    Det fanns väl några ok sköna resårbottnar där, men ingen skön bäddmadrass tyvärr.
    Får se när vi får tid att åka till någon ytterligare butik, och då ska jag absolut försöka ha med någon som passar vårt barn, inte lätt att prova sängar med en busig 2-åring

• bakeacake

kungsängen är the shiet.. är iof lite partisk då ja jobbade där när dom var ett företag som tillverkade bottnar åt hästens.. men jag sover grymt skönt i min iaf.. ;)

• tankar2009

Jag säger bara "Sultan Salhus" och "Sultan Talfjord"!! 

Jag har jätteproblem med min rygg och är superkinkig med sängar. Trist att de försäljarna du hamnade med Penapöna var så taffliga och dåliga. Vi hade m.a.o. jättetur, för vi hamnade med världens bästa säljare på IKEA Barkaby när vi skulle handla. Hon sålde in dessa madrasser till oss på en gång och stod och mätte och vi fick prova en mängd olika. Hon kom med kuddar och la både under min arm och mellan mina ben och kom med en underbart skön huvudkudde (som hon faktiskt sålde in till mig också). Hon sa att jag skulle ligga i några minuter och tog sig verkligen tid för oss. Man ska ha tur ibland. Men jag håller med att säljarnas intryck är en jätteviktig del av köpet!!
  • Trojan Rudeboy

Carpe Diem eller Jensen! om du vill ha lite billigare budgetmodell så kolla på Stjärnbädden. Ikea och Jysk är så skandalöst dåliga så det är pinsamt...

• Penapöna

tankar2009: Det var på IKEA Barkarby vi var och tittade.

Igår slog vi allafall till på sängar från KungSängen, de har 40% rabatt på alla sängar nu och 30% på alla tillbehör. Kör hem sängen utan extra kostnad (det ligger väl i priset redan antar jag). Just nu känner vi oss nöjda, får väl se hur det blir när sängen väl kommit....

• Oenathera

Köpte måttbeställda Kungsängensängar till sommarstugan, Gustav med latexmadras och sover grymt bra i dem. Efter detta uppgraderade vi IKEA-sängarna hemma med ny bäddamadrass i latex också. Skillnaden är anmärkningsvärd. Latex-madrassen är kanske lite varmare och den quiltade bäddmadrassen har en lite halkig yta men stödet är mycket bättre, sover djupare och hängmattekänslan från den gamla bäddmadrassen är som bortblåst. Om du har en gammal säng och funderar på att byta, börja med bäddmadrassen! Och passa på när kungsängen har sina generösa rabatter, man brukar inte behöva vänta så länge. 

• Stinasliving

Hej,

Jag skulle rekommendera att satsa på en kvalitetsäng redan från början. Oavsett om du spenderar 30-50 tusen på en säng, så har det en betydande effekt på sängens livslängd. I mitt fall blev det en ekonomisk lösning också för den delen, då jag slapp köpa säng oftare pga av missnöje.

Jag vet inte hur många gånger jag stött på folk som köpt en billigare variant av säng utöver mig själv, men som visar missnöje inom en kortare tid (mindre än 4 år). Grejen blir så att de där 5-8 tusen kronorna du lägger blir dyra pengar i längden.

Satsa på en säng som ger dig en bekväm sömn många år framöver och låt en professionell kunnig person passa ut sängen efter just din längd/vikt/kroppsutformning.

Att köpa en billig resårbotten och en tjockare bäddmadrass, är inget jag rekommenderar, då sängens livslängd sitter i fjädrarna och inte i bäddmadrassen. Bäddmadrassen gör ungefär 10% av sängen och det är den första känslan du känner. Men i det stora hela, sover du inte i rätt fasthet och i en billig variant på säng, så räkna med ryggproblem framöver. Ledsen men så är fallet...

Jag fick hjälp med min sömn vid sängbyte och är extremt nöjd!! Mycket bra förklaring som jag fick av säljaren, som i mina öron låter väldigt logiskt.
    Kan varmt rekommendera dom på Kungsängen.

• Familjepappan

Är det inte lite uppenbart att flera av inläggen som rekommenderar Kungsängen är skrivna av dom själva.
    Vilken privatperson skriver i termer som "quiltat" tyg och har statisk på hur stor del en bäddmadrass inverkar på sängkomforten.
    Eller killen som jobbade på Kungsängen tidigare, som nämner att de tidigare tillverkade resårbottnar åt Hästens. Denna smygreklam ger bara en bitter eftersmak och är kontraproduktiv. Det är en förolämpning att tro att man kan lura läsarna/kunderna på detta sätt.

• Familjepappan

....... för att inte tala om följande kommentar: "passa på när kungsängen har sina generösa rabatter"

Vem det än är på Kungsängen som skriver dessa inlägg, sluta med detta trams!

• Lucke

Hej!
    Kastade ut KungSängen efter 1 år, den passade bra på återvinningsstationen. Fick ont i ryggen av den!  Dyr och dålig!
    Köpte en IKEA säng istället som efter 2 veckor har reparerat min rygg. Helt otroligt.
    Köp aldrig en KungSängen!

Hälsningar
    Tomas

• Mymlan L

Jag köpte sängar till mina barn på Jysk och vi är alla väldigt nöjda sedan 1 1/2 år tillbaks.
    Jysks egna resårbottnar, som tillverkas av Hilding som är ett svenskt märke, är väldigt ofta på rea. Inte sällan är de nedsatta 50% eller mer. Det är då man slår till.
    Jag beställde två olika modeller med olika hårdhetsgrad, eftersom mina barn har väldigt olika kroppsvikt. Jag bestämde först hur bra kvalitet på sängbotten jag hade råd med och sedan fick barnen provligga. Dessutom fick jag dem specialtillverkade längre än 2 m, för att barnen inte ska behöva sova med fötterna utanför.
    Jag hade varit noggrann och skaffat information om resårbottnar, eller madrasser med olika sorters fjädrar, och läst en massa sidor på nätet om hur man ska tänka när man väljer säng, .De modeller jag - och främst barnen - valde, hade både större och mindre fjädrar i olika lager - och många fjädrar. 
    Det är resårbotten som avgör hur bra man sover, hur kroppen avlastas och hur länge sängen håller. En bra resårbotten kan man sova direkt på utan bäddmadrass. Det är också den som kostar.
    Bäddmadrassen kan vara väldigt tunn och tvättbar i maskin - hela madrassen.
    De lite tjockare bäddmadrasserna brukar ha ett tvättbart överdrag som går att maskin- eller kemtvätta.

Vill man ha en bra säng ska man absolut satsa på en dyrare resårmadrass/resårbotten med många fjädrar i olika storlek och lager, helst med lång garanti, och en billigare bäddmadrass som man byter ut efter flera års användning. De är inte särskilt dyra och mest till för att ha något att bädda med. Om man har en bra resårbotten, vill säga.
    När den ene sonen inte är hemma sover jag mycket hellre i hans supersköna säng än i min egen. Då är jag en person som har svåra sömnstörningar till och från, men i hans säng sover jag nästan som en prinsessa.

Kudden är också viktig för sömnen. Jag har en formad med stöd för nacken, lite billigare än den Tempur jag hade tidigare, men nästan lika bra.

Svar på tråden Behöver ny säng, är KungSängen bra? eller IKEA? eller vart ska man köpa?