• Iben

Nybörjare-med frågor!?

Hej!
    Har nyss hittat hit och varit inne och läst massor men känner bara att frågorna blir fler och fler...Har 6 stycken misslyckade IVF-behandlingar bakom oss och en oförklarlig barnlöshetsdiagnos...Vi funderar nu på äggdonation och har pratat med AVA i Åbo, men sedan finns det ju Tammerfors, och Riga och alla andra ställen som alla pratar om. Hur visste ni vart ni skulle vända er? Hur väljer man klinik?? Hoppas det finns någon som har lust och tid att hjälpa oss att komma vidare.

Tack så länge/Iben

• Svar på tråden Nybörjare-med frågor!?
  • Makima46

Hej!

Mitt råd till dej är att skriva till: [email protected]

På den mailadressen sitter ett gäng i Göteborg som kan svara på alla tänkbara frågor om ÄD.

Tex info om olika kliniker, rådgivning, fakta om medicinering, immunologiska problem mm.

Lycka till!

Gravid i v.16 med tvillingar
  • Iben

Hej!

Tack för tipset, det ska jag verkligen göra!

Iben

• Bette
    Iben skrev 2010-01-07 18:46:01 följande:
    Hej! Har nyss hittat hit och varit inne och läst massor men känner bara att frågorna blir fler och fler...Har 6 stycken misslyckade IVF-behandlingar bakom oss och en oförklarlig barnlöshetsdiagnos...Vi funderar nu på äggdonation och har pratat med AVA i Åbo, men sedan finns det ju Tammerfors, och Riga och alla andra ställen som alla pratar om. Hur visste ni vart ni skulle vända er? Hur väljer man klinik?? Hoppas det finns någon som har lust och tid att hjälpa oss att komma vidare. Tack så länge/Iben
    Vi vände oss till AVA kliniken för att de är en känd klinik i Europa, vi är mycket nöjda med bemötande och behandling. Vi var på AVA i Riga, vi lyckades på andra försöket och har nu en underbar son.

AVA i Riga är mycket proffsiga tycker vi, ja visst kan det kännas som ett rullande band där ibland men de har gjort dessa behandlingar i många år, de vet vad de sysslar med. När jag var där andra vändan i mars så hade de sju stycken embryotransfers den dagen helt otroligt.

Det är bra att ha en bra doktor här i Sverige så att man kan få hjälp med blodprovstagning, mediciner, VUL etc.

Hoppas att det här var lite information på vägen

Kram och God fortsättning på 2010{#lang_emotions_tomte}

Bette
  • Caribe

Jag hade oxå 6 misslyckade ivf och oförklarlig barnlöshet i bagaget och vi vände oss till AVA Åbo och vi är mkt nöjda. Blev gravid på första behandlingen, men fick Ma i vecka 9+0 - men nu är vi gravida igen på frysförsök och hoppas att det går hela vägen den här gången!

Instämmer med Bette att det är A och O att ha en bra läkare som kan hjälpa till med undersökningar av slemhinna här hemma samt om du har tur hjälpa till att översätta recept så att du får det på högkostnadskortet. Mitt första försök så fick jag betala full pris på mina finska recept och då blir det lite dyrare....

Jag gillade Åbo för att det var lätt att kryssa t/r från Stockholm dit! Men har bara hört gott om Tammerfors oxå!

Tips är att man kan boka ngt som kallas "daghotel" billigt, iallafall i Åbo och då slipper man gå och dra omkring i åbo en hel dag i väntan på kvällsbåten hem....

• Bette

Hej,

Jag glömde skriva att jag andra vändan bara var där över dagen så man behöver inte stanna över natten i Riga om man inte vill förstås. Kliniken har vilorum som du kan vila i efter behandlingen, det gjorde jag andra vändan för jag åkte ensam över till Riga då utan maken.

Men som sagt så behöver man nästan ha någon dr man kan gå till här i Sverige som hjälper en med det praktiska som jag skrev om innan, jag fick allt på högkostnadskort vilket var toppenbra.

Trevlig helg

Bette

• Iben

Tack snälla Bette och Caribe!!

Känns som jag redan har så mycket mer info än vad man kan läsa sig till på respektive kliniks hemsida. Tack för tipsen om högkostnadskortet, det hade jag aldrig tänkt på själv. Vi har en bra läkare här hemma som sagt att hon hjälper oss med allt om vi vill prova på den här möjligheten.

Men det är ff svårt att veta vilket man ska välja. Jag tror att vi är inne på Finland...men vet ej om det blir Åbo eller Tammerfors, vi bor i Skåne, vet inte vilket som har bäst förbindelser härifrån. Hur många gånger måste man åka dit under ett försök?

Bette; vad var anledningen till att ni valde Riga istället? Är det billigare/kortare väntetid/bättre där? Härligt att höra att ni lyckats!!

Caribe; vad skönt att höra positiva nyheter även om det måste varit en tuff smäll första gången, håller tummarna för att allt går vägen den här gången, själv känns det helt overkligt att man faktiskt själv kan komma dit...

Så många tankar som snurrar runt i huvudet nu när jag känner att vi är på gång att ta tag i det här.

Kram på er!//Iben

• Bengalen

Hej Iben,

Vi har också 6 misslyckade IVF-behandlingar bakom oss och håller nu på med vårt första ÄD-försöket på AVA i Riga.
    Det var faktiskt Cura i Malmö som rekommenderade oss att vända oss till Riga, där det skulle vara kortast väntetid för tillfället.
    Man behöver bara åka dit 2 gånger, ett första besök hos doktorn med gynundersökning och sen vid själva ET.
    Vi flyger från Köpenhamn direkt till Riga med Air Baltic. Det tar en dryg timme, hur smidigt som helst!

• Caribe

Iben - jämför priserna på klinikerna samt väntetiden och titta sen på vart ni har bäst förbindelser dvs till lågt pris, annars kan ju resorna och hotel gå på en hel del pengar!

I Åbo så fick man först åka dit en gång och träffa läkaren och sitta 1,5 timmar och prata om hur allt gick till samt göra undersökning! Sen är det när det är dags man åker dit igen. I vårt fall så kryssade min man ensam t/r och lämnade sina spermier, sen kryssade vi tillsammans t/r när det var dags för återföring. Det blev mkt kryssande för min man, men tror han var glad att det låg lite fokus på att han kan göra lite av jobbet för omväxlings skull Man kan ju oxå kryssa ned och stanna i 3 dgr och sen kryssa hem igen! Vilket man nu föredrar!

Kan säga att det var en helt otroligt fantastisk känsla att efter så många år och så många ivf få plus på stickan, magiskt och ofattbart men åh så härligt ångrar nu att jag inte gick vidare till ÄD tidigare istället för att vi led i så många år men det är väl en mental resa som man behöver göra!

Lycka till med den klinik du än väljer, jag gick ju till Åbo och gillar dom skarpt! Deras nackdel är att dom inte är så öppna för alternativ behandling, då är Riga mkt mer öppna för att tex få använda kortison, fragmin sprutor etc om det skulle behövas!

• ZXC

Hej Iben

Jag har gjort ÄD på AVA Tammerfors.
    Plussade på 3:e försöket som var ett fäskförsök, men det slutade med ett tidigt missfall.
    Nu i november plussade jag igen med mitt sista frysförsök och jag är nu i 12:e veckan.

Jag hittade AVA Tammerfors när jag läste om någon gjort IVF med PDG där. Det var nämligen min första tanke. Men efter mailkorrespondans insåg jag att ÄD var nog det jag borde satsa på.

Jag skrev då till några olika kliniker. Minns inte vilken, men jag tror det var AVA Riga som inte tillät en känd donator och eftersom min lillasyster skulle donera så föll de bort direkt. En engelsk klinik svarade, men de var ganska dyra så de föll också bort.

Så det blev AVA Tammerfors och det är jag glad för idag! Flyg, eller som jag gjorde, ta båten till Åbo. Sedan tar man buss eller tåg också i ca 2 timmar. Och där Åbo är konservativt så har jag fått både kortison och blodförtunnande utskrivet av min läkare, dr Liisa Häkkinen.
    Vad du än väljer så finns det många bra kliniker runt om i Europa. Priserna skiftar, men jag tror inte att dyrast = bäst. Välj det som känns bäst helt enkelt!

Lycka till!

Kram
    ZXZX

• volbaby
    Iben skrev 2010-01-08 22:34:11 följande:
    Tack snälla Bette och Caribe!!Känns som jag redan har så mycket mer info än vad man kan läsa sig till på respektive kliniks hemsida. Tack för tipsen om högkostnadskortet, det hade jag aldrig tänkt på själv. Vi har en bra läkare här hemma som sagt att hon hjälper oss med allt om vi vill prova på den här möjligheten.Men det är ff svårt att veta vilket man ska välja. Jag tror att vi är inne på Finland...men vet ej om det blir Åbo eller Tammerfors, vi bor i Skåne, vet inte vilket som har bäst förbindelser härifrån. Hur många gånger måste man åka dit under ett försök?Bette; vad var anledningen till att ni valde Riga istället? Är det billigare/kortare väntetid/bättre där? Härligt att höra att ni lyckats!!Caribe; vad skönt att höra positiva nyheter även om det måste varit en tuff smäll första gången, håller tummarna för att allt går vägen den här gången, själv känns det helt overkligt att man faktiskt själv kan komma dit...Så många tankar som snurrar runt i huvudet nu när jag känner att vi är på gång att ta tag i det här.Kram på er!//Iben
    Hejsan läste att ni också bor i skåne jag söker med ljus och lykta efter någon som bor i malmöoch som ska ta emot ägg, vi är ett par som tänkte vända oss till Umeå, hur gamla är ni?
  • Bengalen
    volbaby skrev 2010-01-20 19:16:17 följande:
    Hejsan läste att ni också bor i skåne jag söker med ljus och lykta efter någon som bor i malmöoch som ska ta emot ägg, vi är ett par som tänkte vända oss till Umeå, hur gamla är ni?
    Hej Volababy,

Varför Umeå?
    Vi bor också i Malmö, står i kö på RMC i Malmö för äggdonation men har under tiden vänt oss till Ava i Riga där det inte är några köer.
  • Jennie2010

Hej!

Funderar efter flera misslyckade inseminationer  och provrörsbefruktningar att pröva på äggdonation. Min läkare tyckte också att detta var en bra idé då jag får få dåliga ägg. Har ingen lust att stå i kö för att få det bekostatt av landstinget då jag känner att tiden rinner iväg.

Vi har funderat på Ava åbo.

Har en fråga...för det priset för äggdonation...får man flera försök eller är det en gång som gäller?

• Erka

Vi har fått ÄD godkänt av landstinget och kommer att åka till Umeå. Jag är 30 och min man är 32 så vi känner att ett par års väntan funkar i vårt fall då jag även pluggar till förskollärare och är relativt nyopererad (magsäcksoperation) och inte bör bli gravid under första året efter op. Sen känns det skönt att slippa åka så långt då vi bor uppe i Norrland och "bara" har ca 30 mil till Umeå.  

Vi ser verkligen fram emot detta efter många års kämpande och 6-7 mf/ma bakom oss....  

~~~ Det blir vad du gör det till ~~~
  • katt
    Caribe skrev 2010-01-11 09:06:28 följande:
    Iben - jämför priserna på klinikerna samt väntetiden och titta sen på vart ni har bäst förbindelser dvs till lågt pris, annars kan ju resorna och hotel gå på en hel del pengar!

I Åbo så fick man först åka dit en gång och träffa läkaren och sitta 1,5 timmar och prata om hur allt gick till samt göra undersökning! Sen är det när det är dags man åker dit igen. I vårt fall så kryssade min man ensam t/r och lämnade sina spermier, sen kryssade vi tillsammans t/r när det var dags för återföring. Det blev mkt kryssande för min man, men tror han var glad att det låg lite fokus på att han kan göra lite av jobbet för omväxlings skull Man kan ju oxå kryssa ned och stanna i 3 dgr och sen kryssa hem igen! Vilket man nu föredrar!

Kan säga att det var en helt otroligt fantastisk känsla att efter så många år och så många ivf få plus på stickan, magiskt och ofattbart men åh så härligt ångrar nu att jag inte gick vidare till ÄD tidigare istället för att vi led i så många år men det är väl en mental resa som man behöver göra!

Lycka till med den klinik du än väljer, jag gick ju till Åbo och gillar dom skarpt! Deras nackdel är att dom inte är så öppna för alternativ behandling, då är Riga mkt mer öppna för att tex få använda kortison, fragmin sprutor etc om det skulle behövas!
    Hej
    Det var givande att läsa ditt inlägg, jag ska göra äd nybörjare efter många försök med ivf och egen hand.
    För man inget bara ägget sedan åker hem inga andra madiciner som behövs?
  • Jennie2010

Måste säga att dom var verkligen snabba med att svara en påmail
    Mailade dom igår och fick svar idag med olika datum som alternativ att ses på första gången

Svar på tråden Nybörjare-med frågor!?