• Sigrid

Vad lagar ni för mat i tryckkokare?

Jag fick en tryckkokare i julklapp och än så länge har vi bara testat attkoka köttgrytor. Vad använder ni tryckkokaren till?

• Svar på tråden Vad lagar ni för mat i tryckkokare?
  • Sencha

Ja, just ja, det skulle jag ju starta en tråd om

Vi fick en som bröllopspresent och fick den "levererad" under julhelgen, så jag är också ganska ny Hittills har jag kokt pepparrotskött, gulaschsoppa/gryta (med potatisen i) och ärtsoppa (utan att blötlägga i förväg).

Som sagt var, jag har tänkt jag skulle starta en tråd, så att vi med tryckkokare kan utbyta erfarenheter etc. Men då hänger jag på här

Vilken tryckkokare har du? Och hur stor?

Vår är på 4,5 liter (vilket jag redan hunnit känna kanske är på gränsen till för litet). Tror den heter WMF.

0401 & 0807
  • Sigrid

Vår är en Fissler på 4,5 liter.

Jag tänkte testa potatis och ris. Inte för att det brukar ta så lång tid, men ibland vill man att det ska gå snabbt.

• levandecharader

Jag hänger på här också. Jag har en som tyvärr mest samlar damm i skåpet eftersom jag glömmer att använda den. När jag kommer ihåg den så har den mest använts till grytor och koka potatis. Just det jag gjorde porterstek i den 1 gång också.

• vintjej

Min (den andra, växte ur 4,5 liter:)) är 7 liter och av märke Mepra.
    Jag lagar mest grytor. En gång gjorde jag en nötstek, men tyckte inte det blev bra. Fläsklägg har jag gjort några ggr också. Vad man ska se upp med är redning. Man får reda av i slutet utan tryck, annars bränner det.

• vintjej

Glömde. Kokar ofta några kycklingar på raken i den. Tar ändå bara en kvart/gång.

• Örnie

Stora köttbitar är perfekt i tryckkokare. Man steker steken runtom, fyller på med lite vätska och andra ingredienser och får maten färdig på 1/3 av tiden. Och en stor tryckkokare är mycket mera användbara än en liten. Jag använder i princip alltid bara min gamla stora och aldrig den nya lilla. Nackdelen med ärtsoppa och sånt är att de ofta kokar sönder och bränner vid, men där kör jag med kylväskekokning. Kokar ca 15 min på spisen, ställer ärtsoppekastrullen på en träbräda i en kylväska som är extra isolerad med tidningspapper och sen kan det koka 1,5 timmar eller 8 om man går ut. Eftersom värmen sjunker allteftersom, så blir det inte överkokt.

• Sencha
    Örnie skrev 2010-01-07 18:08:52 följande:
    Nackdelen med ärtsoppa och sånt är att de ofta kokar sönder och bränner vid,
    Intressant. Jag tyckte snarast att ärtsoppan jag gjorde igår blev för lite sönderkokt och tänkte att nästa gång får den nog koka lite längre.
    0401 & 0807
  • Kantarellen

Livar upp tråden lite...

Verkar som att de som har 4,5 liter tycker den är för liten, räcker 6,5 liter eller skall man sattsa på ännu större?

Berätta gärna om de olika märkerna och om ni är nöjda med valet. Funderar på att sattsa på vad jag tror är en lite bättre kokare och WMF är det jag tittar på nu.

Svar på tråden Vad lagar ni för mat i tryckkokare?