Igångsättning..hur tyckte du det var?
Ska sättas igång nästa Torsdag..är lite orolig inför det. Hur upplevde du det? Och om du jämför med en "vanlig" förlossning,,var det mkt värre?
Ska sättas igång nästa Torsdag..är lite orolig inför det. Hur upplevde du det? Och om du jämför med en "vanlig" förlossning,,var det mkt värre?
Hej hej Tänkta att jag skulle svara på ditt inlägg...är det ditt första barn?? Iaf så blev igångsatt med min första och ende son förra året 5/2 pga av att jag har diabetes. Jag tycker att det gick rätt så bra, jag började få lite värkar efter 3 timmar sen så blev det succesivt och väldigt snabbt intensiva värkar så de gav mej lite som skulle dra tillbaka värkarna lite så det inte skulle gå så fort. Har ju inte fött barn tidigare så för mej finns det inget annat att jämnföra med...men jag tycker det gick bra ändå fast det gick så fort med värkarna. Tror det kommer gå jättebra:) Lycka till!!!
jag vill aldrig mer sättas igång, de va mycket mer smärtsamt och gick brutalt fort o fick inga pauser mellan värkarna... öppnade mig från 1 cm tilltio på 45 minuter... hann inte få nån smärtlindring pga hur snabbt de gick.
men nu e de dags att föda i maj igen och jag funderar nu på att be om en igångsättning igen just pga av min sjukliga rädsla att föda, men jag vill lova att de ska sätta EDA katetern innan de startar förlossningen så att jag kan få smärtlindring även om de ¨år snabbt som faan.
men de be sätta katern så slipper du vänta på din smärtlindring genom att narkosläkare ska ringas, komma, sätta mm mm mm innan dre kan spruta in. om du nu vill ha EDA asså.
min första tog 32 timmar från värk ett till killen va påmagen.
de va tvåan jag blev igångsatt med och nu funderar jag på hur jag ska göra med trean!
lycka till. de kommer säkert gå jätte bra!
blev igånsatt pga havandeskapsförgiftning och jag hade en underbar förlossning Sattes igång med en bardkateter och kl startade de igångsättningen och kl fem i ett på natten är han förr
Så det gick fort och smidigt, hade eda och det gjorde inte så vansinnigt ont enligt mig.
lycka till, det kommer att gå jätte bra ska du se
Tack för era inlägg:=) Nä det är mitt andra barn..men jag sprack illa med honom o han vägde bara 3090gr o denna väger över 4100gr..så de ska sätta igång mig nästa vecka så h*n inte hinner tjocka på sig alldeles för mkt. Känner mig lite nervös eftersom att jag hört att en igångsättning är mkt smärtsamt..:(
startade kl fem skulle jag skriva
Jag blev igångsatt för ett år sedan på grund av hepatos. Jag hade tur, hade redan öppnat mig 2 cm och tappen var nästan borta upptäckte de vid undersökning tre dagar innan igångsättning. Så för min del räckte det med att de tog hål på hinnorna och sedan när det kommit igång fick jag värkförstärkande dropp.
blev igångsatt o hade fruktansvärda värkar i 37 timmar utan resultat. Men sen fick jag epidural o då gick det ju så mkt bättre. Helt plötsligt hade jag öppnat mig 4 cm o sen 8 o sen var det dags att krysta. De fick hjälpa till med sugklocka och min son var väldigt trött i magen.
Ja jag tycker det var väldigt jobbigt men endå postivt då det fick ett positivt slut att det tillslut blev vanlig förlossning.
Jag var visst bara en halv cm öppen innan o jag har hört att är man mer mogen innna så behöver det inte bli så långdraget o svårt som i mitt fall. Jag skrek efter kejsarnitt men efteråt var jag glad att jag födde vaginalt i allal fall
Glömde skriva att efter 42 timmar föddes min son så efter jag börjat öppna mig då jag fick epiduralen tog det alltså ca 5 timmar till. Men de timmarna var de lättaste för då började de hända grejer och jag fick lustgas med som smärtlindring
Blev igångsatt med andra barnet i somras....sattes igång på Bf dagen och var då "mogen" och öppen ca 3 cm (utan värkar..) Så endast hinnorna togs. Sedan så sattes värkdropp och då gick det rätt snabbt. Från att värkarna kom igång tills att han var ute tog lite mindre än 4 h.
Men det var enormt smärtsamt o hade typ värkar hela tiden kändes det som.
Bad om Eda rätt snabbt, men läkaren var upptagen så jag fick vänta i ca 1 h.
Sedan när läkaren kom så stack han mig ca 10 ggr i ryggen men fick inte till det så en annan läkare kom o stack ca 5 ggr till utan resultat. Detta resulterade i att dom stack sönder min ryggrad så vätska rann upp till hjärnan o orsakade ett tryck, så dagen ef så mådde jag skit...fick 3 d senare göra en Blood-patch o efter det blev det bättre =) )Men det har inte med igångsättningen att göra, men det gör nog att min upplevelse blir värre.
Hade jag fått smärtlindring så kanske det hade känts bättre. Min livmodermun sprack även sönder, får stora barn (4680g / 4745 g )
Nu är vi rätt nöjda på barnfronten känns det som , men om det av någon anledning skulle bli ett syskon till så kommer min nästa förlossning att bli planerad med smärtlindring osv.
Så var min upplevelse, men har en kompis som upplever igångsättning som "ingenting", hon föredrar det hellre än att den startar av sig själv.