• Sirba

6 månader och sover dåligt på natten

Hej!

Min dotter sover  jätte dåligt om nätterna och vaknar minst en gång i timmen oftast, ibland flera gånger i timmen och somnar jättesent för natten typ inte före tolv, ibland två fast man lagt henne att sova typ åtta eller tio men då vaknar hon efter en stund och går inte att få att somna om eller får man kämpa för att få henne att somna om och sedan hålla på så några gånger eftersom hon vaknar bara eter en stund typ 20 minuter, 40 minuter eller 1 h.

Man blir så trött själv och ibland känns det som att man ska bryta ihop. Som tur är sover hon längre på morgonen och vill inte gå upp nio ens när jag väcker henne. Då brukar min man ta henne om han är ledig från jobber så kan jag sova en stund till. 

Har haft det så här nu typ en och en halv månad med vissa nätter lite bättre med bara några uppvak så tala om att man är trött. Har provat Anna Whalgrens Sova- hela natten kur men det fungerade inte på vår dotter för hon är så envis och bestämd. Håller nu på att läsa boken somna utan gråt eftersom hon inte kan somna själv heller utan vi får bära henne eller amma henne till sömns.

Man blir ju snart tokig av att vara uppe så här mycket på natten och man märker ju att hon är trött också direkt när man väcker henne på morgonen. på dagen orkar hon bara vara uppe två timmar i stöten oftast och försöker man hålla henne uppe längre blir hon jätte gnällig.

Ja det är verkligen inte lätt med dessa små. Vet snart inte vad man ska göra.

• Svar på tråden 6 månader och sover dåligt på natten
  • lövet2

Jag är säker på att det skulle underlätta för dig om du helt enkelt anpassade dig efter hennes tider. Hon sover alltså gärna 24-09? Amma henne till sömns då framåt midnatt, och så lägger du dig med henne. Sedan sover du tills hon vaknar på morgonen. Det blir 9 timmar minus några avbrott, och det borde du klara dig bra på!

Hennes tider kommer att ändras med stigande ålder, och hon kommer att kunna somna själv när hon vuxit ur babystadiet.

• Sirba

Ja det lät ju bra om det kunde vara så att det fungerar. Hon har haft jätte svårt att somna nu de senaste kvällarna och inte gått att ammas till sömns och då har vi burit henne och sovit ner henne och lagt henne men då vaknar hon bara efter en stund och jag hinner inte somna innan första uppvaket. I natt lade vi oss halv tolv men sedan hade jag inte somnat innan halv tre eftersom hon vaknat så många gånger och oftast är hon pigg när hon vaknar första gången så man får kliva upp och bära henne igen till hon somnar. Om hon bara hade vaknat några gånger hade jag varit glad men att hon vaknar typ 15 -20 gånger på en natt orkar jag inte och oftast somnar hon inte om om hon inte får bröstet. Nu på morgonen tog min mamma henne så jag fick vila lite. Man orkar ju typ inget på dagen heller och jag har så svårt att sova på dagen när hon sover fast jag försöker.

• glassen

Jag har också en tös på 7 månader nu som sover sådär risigt. Oftast räcker det att amma henne när hon vaknar, men ibland måste hon bäras och det blir många gånger per natt. Hon somnar sent och vill sova länge på morgonen och jag försöker ändra dygnsrytmen. Jag har en 3-åring som väcker henne på morgonen och när det är dagis så måste vi ju gå upp i tid, så hon blir inte utsövd heller. Jag har inget tips, ville bara berätta att du inte är ensam och hoppas vi får lite tips.

• aggie82

Har en son på snart 7 månader som har vänt lite på dygnet på sistone. Har gärna somnat runt 19.00-20.30, men vaknar igen runt 22.00 och vill vara vaken till ca 01.00. Puh! Min egen tid bara försvann, hihi! Ikväll verkar han sova, ta i trä. Jag slutade att amma för några veckor sedan och nu får han välling istället och det är det bästa jag gjort typ. Han sover nu 9 timmar i sträck ibland!!! Innan 3-4 1/2 timme i taget ca. Ibland oftare för att amma lite och sedan somna om. Så testa välling till natten. Kan funka.

• Sirba

Vi har gett vår dotter välling nu typ en och en halv vecka men det blev inget bättre av det. Men nu har vi gett oss sjutton på att inte ge henne bröstet på natten eftersom hon somnar så sent. Första natten tog min mamma henne så jag fick sova andra natten hennes pappa och nu tredje natten ska hennes pappa också ta eftersom han är ledig från jobbet. Så nu har jag fått sova två nätter och det är guld värt. Det enda de gjort på natten är att ge henne tutten och hålla in den medan de buffar lite på baken. Har funkar nu två nätter utom en gång när mamma fick ta upp henne och bära henne till hon somnade. Hoppas det går framåt nu. Men man får väl alltid räkna med bakslag också. 
    Glädjerus: Det hjälper att höra att man inte är ensam. Känns ju som man man är helt ensam ibland om att ha det så här fast man vet att man inte är det. 
    aggie82: Vår dotter har också gjort så att hon somnat runt sju eller åtta sovit en stund och sedan varit klarvakekn och varit uppe sent.  

• CaCC

Det händer mycket i hennes kropp just nu, hon är i ett utvecklingssprång. Jag har en bok som heter "Växa och upptäcka världen" som beskriver de olika sprången. Under första året har ett barn många olika faser de går igenom och dessa perioder kan vara allt  ifrån några dagar till flera veckor.

Vår dotter är 7 månader men född några veckor för tidigt och dessa språng stämmer precis på henne. Det har underlättat att läsa denna bok då man får mer förståelse för henne och vad hon går igenom.

Så troligtvis så är det detta det beror på så det kommer gå över.

SE HIT! kolla in min blogg! mammatill.blogg.se
  • Mira76

Gammal tråd..men hur gick der ts? Min dotter sover precis likadant!

Svar på tråden 6 månader och sover dåligt på natten