• lottizm

Få barn utomlands när man är skriven i Sverige?

Finns det någon här som fött barn utomlands, men fortfarande varit skrivna i Sverige? Hur har det gått för er att anmäla namn, personnr/samordningsnr och fixa svenskt pass till barnet i det landet ni födde i?

Jag ska föda i Spanien i mars men är fortfarande skriven i Sverige då jag studerar där, och inte vet helt säkert om vi kommer att stanna här i mer än ett år. Min sambo är inte EU-medborgare så hans natíonalitet kommer barnet inte att få. Jag ska gå till svenska konsulatet här på fredag men då tanten där är så underbart okunnig (eller har iaf varit de andra gångerna jag varit där...) så tänkte jag kolla här först om någon hade erfarenhet av något liknande.

• Svar på tråden Få barn utomlands när man är skriven i Sverige?
  • tjohejsan

Jag har precis samma fraga fast tvartom :) Jag ar skriven, bor och arbetar i England, men vill foda i Sverige...

Hoppas nagon vet hur sant har fungerar :)

• julmusten

Hej lottiz, eftersom du ar skriven i Sverige fortfarande sa tror jag inte sa mycket hander. Du behover val ansoka om samordningsnummer eftersom babisen ar fodd utomlands, det ar jattelatt gjort. Nar samordningsnummret sen kommer ar det jattelatt att ansoka om pass med. Om det finns mojlighet for dig att fixa passet till babisen i Sverige sa tror jag att det ar mycket billigare an att fixa det i Spanien, (har kostar det 170 dollar att gora pass, medans det i Sverige kostar 500 spann eller nat sant), men om babisen inte kan fa spanskt medborgarskap med sa kanske det inte ar en losning???

I vilket fall som helst sa tror jag inte det faktum att du fortfarande ar skriven i Sverige paverkar din babis medborgarskap sarskilt mycket.

Vad som hander i en motsatt situation har jag inte nan aning om. Om ni inte har for avsikt att skriva in er igen, sa tror jag att ni maste betala for sjukvarden va??

• AnnelieTyresö