• lottizm

Få barn utomlands när man är skriven i Sverige?

Finns det någon här som fött barn utomlands, men fortfarande varit skrivna i Sverige? Hur har det gått för er att anmäla namn, personnr/samordningsnr och fixa svenskt pass till barnet i det landet ni födde i?

Jag ska föda i Spanien i mars men är fortfarande skriven i Sverige då jag studerar där, och inte vet helt säkert om vi kommer att stanna här i mer än ett år. Min sambo är inte EU-medborgare så hans natíonalitet kommer barnet inte att få. Jag ska gå till svenska konsulatet här på fredag men då tanten där är så underbart okunnig (eller har iaf varit de andra gångerna jag varit där...) så tänkte jag kolla här först om någon hade erfarenhet av något liknande.

• Svar på tråden Få barn utomlands när man är skriven i Sverige?
  • tjohejsan

Jag har precis samma fraga fast tvartom :) Jag ar skriven, bor och arbetar i England, men vill foda i Sverige...

Hoppas nagon vet hur sant har fungerar :)

• julmusten

Hej lottiz, eftersom du ar skriven i Sverige fortfarande sa tror jag inte sa mycket hander. Du behover val ansoka om samordningsnummer eftersom babisen ar fodd utomlands, det ar jattelatt gjort. Nar samordningsnummret sen kommer ar det jattelatt att ansoka om pass med. Om det finns mojlighet for dig att fixa passet till babisen i Sverige sa tror jag att det ar mycket billigare an att fixa det i Spanien, (har kostar det 170 dollar att gora pass, medans det i Sverige kostar 500 spann eller nat sant), men om babisen inte kan fa spanskt medborgarskap med sa kanske det inte ar en losning???

I vilket fall som helst sa tror jag inte det faktum att du fortfarande ar skriven i Sverige paverkar din babis medborgarskap sarskilt mycket.

Vad som hander i en motsatt situation har jag inte nan aning om. Om ni inte har for avsikt att skriva in er igen, sa tror jag att ni maste betala for sjukvarden va??

• AnnelieTyresö

1600kr kostar det att besöka en dr om man inte är svensk, kan tänka mej att en födsel kostar mer än så.

• julmusten
    AnnelieTyresö skrev 2010-01-06 05:02:22 följande:
    1600kr kostar det att besöka en dr om man inte är svensk, kan tänka mej att en födsel kostar mer än så.
    Ja, det kostar sakert jattemycket. Min forlossning gick pa 12000 dollar, (som forsakringen tankte tack och lov), men om man har rad sa spelar det val inte sa jattestor roll??
  • AnnelieTyresö

Ja precis, det kan ju ändå vara så att det blir billiagre än det vore i det andra landet :)

• lottizm

Fast om man bor inom EU och har det blå sjukförsäkringskortet (beställs från Försäkringskassan i Sverige och säkert motsvarande myndighet i andra länder) så har man samma rätt till sjukvård som landets medborgare, så då borde man alltså också ha rätt att föda i Sverige utan att betala (räkningen skickas till England socialförsäkring sen isf).

Det är i väldigt få länder barn får medborgarskap automatiskt genom födsel, USA är ett av få länder. Är inte så i Spanien så jag kan ju omöjligt åka till Sverige utan svenskt pass

• tjohejsan

Vi skulle ju foda gratis har i England eftersom vi ar med i det engelska systemet. Maste kolla up det dar med det "bla sjukforsakringskortet".

lottizm: Har du nagra tips om var jag kan leta information.

• Koffie

Fast just med födslar så måste man kontakta sin sjukförsäkring i förväg - för det är "planerad" vård.
    Inte för ts som nu ju bor i Spanien och tänker föda där - men om man t ex bor utomlands och vill åka hem till Sverige för att föda men ändå fortfarande vara skriven utomlands..
    Sedan är det väl så att i de flesta eu-länder att barnet får landets nationalitet automatiskt (finns några undantag - Tyskland är väl ett sådant t ex), men också mammans nationalitet. Sedan har barnet nästan alltid rätt att få pappans nationalitet också, men den måste man ibland ansöka om att få.

Och, det går för övrigt så bra så att föda sitt barn i Spanien och bara ge det spanskt pass och åka hem på det :) Annars får man kontakta ambassaden efter födseln och begära samordningsnummer och pass - och när man senare flyttar tillbaka till Sverige så trollar skatteverket om samordningsnumret till ett personnummer (och då behöver man ett nytt pass till barnet också).

Och till TS - ta kontakt med försäkringskassan i god tid i förväg, så att det inte går åt en massa onödig tid till utredningar och så att du får din föräldrapenning som du ska!

• lottizm

Barn som föds i Spanien blir INTE automatiskt spanska medborgare. Samma gäller för Sverige. Och jag är endast folkbokförd i Sverige, men utskriven från Försäkringskassan eftersom jag kommer att vara utomlands mer än 6 månader, så någon föräldrapenning har jag inte rätt till.

Men om man nu skulle bo och vara skriven utomlands och vilja föda i Sverige så kan man väl inte bli nekad vård om man kommer till förlossningen för att föda. Men det är nog bra att ta kontakt med mvc först.

• lottizm
    tjohejsan skrev 2010-01-06 12:08:26 följande:
    Vi skulle ju foda gratis har i England eftersom vi ar med i det engelska systemet. Maste kolla up det dar med det "bla sjukforsakringskortet". lottizm: Har du nagra tips om var jag kan leta information.
    Det står information om hur det fungerar i Sverige på Försäkringskassans hemsida. I Spanien är det Seguridad Social som utfärdar det kortet, men jag har tyvärr ingen aning om vad motsvarande myndighet kan heta i England!
Svar på tråden Få barn utomlands när man är skriven i Sverige?