• Anonym (Oroligmamma)

nån som känner till behandligshemmet solgläntan i kramfors???

MIn son har fått solgläntans behandlingshem tilldelat sej.

Nån som vet, har erfarenhet av de?

Tack på för hand.

• Svar på tråden nån som känner till behandligshemmet solgläntan i kramfors???
  • helenatenn
    Annan orolig mamma!

Jag har mycket kortvarig bekantskap med Solgläntan. Min son var placerad där men valde att avsluta sin vistelse då den var frivillig. Men under hans närvaro och även efter har jag haft en alldeles underbar kontakt med personal därifrån. Jag tror på stället och dess personal, de verkar finnas där för ungdomarna. Helt underbar inställning till problemen ungdomarna har. Jag kan verkligen rekommendera stället, även om det inte hjälpte min son. Lycka till med sonen!
  • Anonym (Oroligmamma)

Oå va skönt att höra.
    detta är ochså "frivilligt", så knäpper min händer och hoppas de ger nått!
    Är en start iaf.

• Pruttiluskan

Jag bodde på ett hvb hem för många år sedan då jag inte kunde vara hemma...
    När jag ängligen fick flytta därifrån efter 2 år så blev de stället anmält för kristen sekt!
    Vad du än gör så lyssna på ditt barn!
    Jag berättade för mina föräldrar som misshandlade mig i vanliga fall...de lyssnade på mig, men när soc eller mina föräldrar väl var där på besök så var personalen helt annorlunda! De påstod att allt gick så bra osv! FAN HELLER!!!

• Anonym (Oroligmamma)

Oj! de lät ju inte så roligt.
    va de många år sen?
    Jag har en släkting i norrland som rekomenderade detta okså.
    och hon hade kontakt med nån som tydligen jobbat där förut.
    Som okså bara så positiva saker.

• Pruttiluskan

Bodde där 2000-2002 tror jag det var...sedan fick de stället stänga! =)
    Hoppas de är extremt mycket bättre, men lyssna ändå på ditt barn tycker jag!

Anonym (Oroligmamma) skrev 2010-01-05 15:10:34 följande:
    Oj! de lät ju inte så roligt. va de många år sen? Jag har en släkting i norrland som rekomenderade detta okså. och hon hade kontakt med nån som tydligen jobbat där förut. Som okså bara så positiva saker.
  • Anonym (Oroligmamma)

Det gör man väl alltid.

• Pruttiluskan

Nej, det är inte alla som gör, tyvär! De tror ofta på personalen om man nu inte har varit den bästa hemma tidiare tex...om man bara längtar hem...
    Jag fick ju rymma till slut för jag inte orkade vara hemma...det var då jag kom till de stället!
    Jag ringde till&med bris en gång då jag bodde där, men inget hände!

• mamamamamaräng
    Pruttiluskan skrev 2010-01-05 11:02:06 följande:
    Jag bodde på ett hvb hem för många år sedan då jag inte kunde vara hemma...När jag ängligen fick flytta därifrån efter 2 år så blev de stället anmält för kristen sekt!Vad du än gör så lyssna på ditt barn!Jag berättade för mina föräldrar som misshandlade mig i vanliga fall...de lyssnade på mig, men när soc eller mina föräldrar väl var där på besök så var personalen helt annorlunda! De påstod att allt gick så bra osv! FAN HELLER!!!
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2010-01-05 15:10:34 följande:
    Oj! de lät ju inte så roligt. va de många år sen?Jag har en släkting i norrland som rekomenderade detta okså. och hon hade kontakt med nån som tydligen jobbat där förut. Som okså bara så positiva saker.
    Pruttiluskan, menar du att det hvb-hem du bodde på var Solgläntan? Jag får uppfattningen att Oroligmamma kanske tror det.
    Men visst var det ett annat hem du menade?
    Så att inte Oroligmamma missförstår.
    Du ville väl mest bara säga att vad som än händer ska hon lyssna på sitt barn, oavsett vilket hem han kommer till.
    Eller är det jag som missförstår??? {#lang_emotions_smile}

Oroligmamma:  Här är en länk till deras hemsida:

http://www.hvbguiden.se/hvbhem/hemsida/id/7264

Lägg märke till i menyn "Kvalitet". Om du klickar på den finner du bl a ett pdf-dokument där olika remittenter gjort en helhetsbedömning
    och betygsatt Solgläntan.
    Dessutom ytterligare info om hur de följer upp sin versamhet.
  • Pruttiluskan

Nej, jag bodde inte där, utan på ett helt annat hvb hem!
    Kvittade vad man än gjorde så spelade personalen då tv, soc, föräldrar var där!
    ...Ja, det har varit i tv ett antal gånger!
    Säger åter en gång...De fick stänga då de blev anmält! =)

• Anonym (Oroligmamma)

Tack marängmamma.
    Jag har kollat runt o googlat o allt.. så harnog lite merkött på benen.
    Tack.

Pruttliluskan -  förstår. och vet okså flera behandligshem som haft liknande.

Han är där av egen vilja, inget tvång än så länge. så skulle de va nå problem som iknte han går med på (även dom små tyvärr) så kan han bara GÅ! :(

• pantermamman

Hejsan !
    Oroliga mamman.
    Jag är i samma situation som du och undrar nu hur det gått för dig och din son på Solgläntan.
    Vad tycker du , vad tycker han ?

Vore tacksam för några rader ifrån dig eller nåågon annan som har sitt barn på behandlingshem.

• Benjamin100

Har själv varit på solgläntan när jag var runt 18-19 år. Jag var där i 1 år och då var jag ändå inställd på bara 3 månader först så något med stället är det. Jag fick massor med hjälp och stöd men var tyvärr inte mogen att använda den stöd och den hjälp jag fick. Nu 6 år senare har jag insett hur mycket dom hjälpte mig på solgläntan.

Svar på tråden nån som känner till behandligshemmet solgläntan i kramfors???