• Bling

Värre förlossningsrädsla ju mer fölossningen närmar sig...

Födde mit 1:a barn för 18 månader sedan. Det var egentligen igen onormal förlossning men den tog 50 timmar från vattenavgång och första värken tills han var ute. Det slutade med yttre press och lite panik eftersom hans hjärtljud dippade. Han mådde bra när han kom ut dock. Det var väldigt kort om personal/många patienter på förlossningen när vi var där så vi hade väldigt lite stöd av BM och dom var stressade vid undersökningar o.s.v. Jag hade också krystvärkar i tre timmar eftersom sonen föddes med vidöppen hjässbjudning. Jag använde TENS och lustgasen - utav den senare sög jag i mig så jag fick en "nära-döden-upplevelse" - allt blev helt vitt och jag var helt säker på att jag var död och sonen också. Allt slutade ju bra dock...

Hela hösten (har BF slutet av februari) har varit så oerhört intensiv och turbulent hemma hos oss så jag har bara tänkt att "förlossningen, jaja, det tar jag efter jul". Men jag har varit hos ett samtal på aurora men inte ens då tror jag att jag riktigt kände in hur rädd jag egentligen är för att föda igen. Men nu när det lugnat ner sig och jag fått ta det lugnt några veckor har det hunnit ikapp. Jag är jätterädd för gynundersökningar, för själva utdrivningsskedet och allra mest för att det ska hända något med bebisen.

Fler som känner så här? Har ett samatl till bokat på aurora men vet inte vad jag ska säga/göra där eftersom jag har så svårt att sätta fingret på min rädsla.

Någon som har tips på hur man kan förbereda sig och hantera sin förlossningsrädsla samt hur jag ska få ut något av nästa aurorasamtal?

• Svar på tråden Värre förlossningsrädsla ju mer fölossningen närmar sig...
  • KlasStures mamma

Säg på samtalet att du har svårt att sätta ord på din rädsla. Då kan de hjälpa dig.

Annars kan jag bara komma att tänka på att alla fl är olika. Denna kan ju faktiskt gå så där perfekt och smidigt och enkelt.

Jag hade själv oxå en ganska traumatisk fl och nu nio månader senare kan jag inte tänka mig en fl till så jag förstår din oro och dina tankar.

• Mejokana

Jag förstår din rädsla. Min förra förlossning slutade med ett urakut snitt då sonens hjärta inte heller orkade till slut. Det var för 16 månaders sen. Denna gång har vi begärt ett planerat snitt pga mitt och sambons rädsla för en upprepning. Så nu har vi tid den 21 januari.

Jag fick gå på 3 läkarbesök, pratat mycket med min bm och fick till slut gå till en aurora och det var superskönt. Vi behövde bara ett samtal. Jag är lika rädd för att snitta som att föda vaginalt och att det ska gå fel. Men vill inte riskera att missa en förlossning till.

Mitt råd är att gå på ett aurorasamtal till eller fler bara för att prata av dig. Det kommer att lossna. Hon ska ju leda dig

• Bling

Jo, så sa BM vid aurorasamtalet också. Andra förlossningen brukar ju tydligen gå enklare än första. Hoppas att du får hjälp med din förlossningsrädsla så du vågar skaffa syskon nån gång!

Jösses vad jag stavat illa i inledningen förresten... Ursäkta!

• Bling

Mejokana: Tack! Men vad otäckt det lät som du varit med om. Förstår verkligen att planerat snitt är bästa lösningen för er nu. LYCKA TILL!!!

Jag hoppas på att aurorabarnmorskan kan hjälpa mig fastän jag knappt vet med vad

• Mamisita

Hej ts, känner igen mig i det du skriver. var på mitt första aurorabesök idag och det kändes ok men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag exakt är rädd för eller snarare vad som skulle få mig att känna mig tryggare...

• Mejokana
    Bling skrev 2010-01-04 22:35:06 följande:
    Mejokana: Tack! Men vad otäckt det lät som du varit med om. Förstår verkligen att planerat snitt är bästa lösningen för er nu. LYCKA TILL!!!Jag hoppas på att aurorabarnmorskan kan hjälpa mig fastän jag knappt vet med vad
    När jag tänker efter så har jag fått hjälp med att slippa rädslan att något ska gå fel med en vaginal förlossning och att jag ska missa de första timmarna i detta barns liv med.

Med ett planerat snitt så finns det annat som skrämmer men det känns så mycket bättre iallafall. Jag kommer ju vara supernervös då det är dags.
  • Mamisita

Mejokana: var ni helt säker på att det var planerat snitt som gällde eller växte det fram iom samtalen? Jag vet inte hur jag ska resonera alls, känns som att välja mellan pest eller kolera...

• Gullunge08

Ja visst är det svårt att veta vad man vill ha. Allt har sina för och nackdelar! Jag blir också räddare ju närmare man kommer. Spelar nog ingen roll vad jag får för jag är nog lika rädd ändå. Det finns inget som kan göra mig trygg. Alla säger i alla fall att andra gånger brukar gå mycket lättare.
    Är nog bra att skriva ner lite funderingar inför samtalet!

• KlasStures mamma
    Bling skrev 2010-01-04 22:33:06 följande:
    Jo, så sa BM vid aurorasamtalet också. Andra förlossningen brukar ju tydligen gå enklare än första. Hoppas att du får hjälp med din förlossningsrädsla så du vågar skaffa syskon nån gång! Jösses vad jag stavat illa i inledningen förresten... Ursäkta!
    Ja det hoppas jag oxå. Vill ju ha ett syskon men vill varkens vara gravid eller föda det.... Hade hemska foglossningar.

Hoppas aurora samtalet ger dig den ventilering och stöd så att allt går bra!

Kram
  • Mejokana
    Mamisita skrev 2010-01-04 23:12:35 följande:
    Mejokana: var ni helt säker på att det var planerat snitt som gällde eller växte det fram iom samtalen? Jag vet inte hur jag ska resonera alls, känns som att välja mellan pest eller kolera...
    Med upplevelsen som jag och sambon fick under förlossningen så var snitt det ända alternativet för oss. Samtalen var mest för att läkaren måste ha ett underlag för att godkänna ett snitt.

Men väl på aurorasamtalet, så lossnade mycket från det vi gått igenom. FIck gråta ut ordentligt.
    Och att få ett ja innebär att man kan slappna av lite inför förlossningen. Visst bebben kan ju vilja komma ut innan men det får vi ta då
  • vårwilmer08

känner igen mig jättemycket ts,har nu ca 6veckor kvar till min andra förlossning och det blir bara mer och mer rädsla.Första gången var ändå rätt normal men jag blev helt paralyserad av smärtan och ville bara dö.Har gått på aurorasamtal men tycker inte att dom hjälper-det är mycket "det kommer nog gå bra å träna bara på din andning så kommer det lösa sig"Jag har svårt att berätta hur jag verkligen känner då jag mår så dåligt då jag pratar om förlossningen och det är alltid mot slutet som jag blir jätterädd.Nu har jag mest känslan att det är bara att ge sig in i det och få det gjort och så vill jag inte känna men det börjar bli så ont om tid!
    Önskar dig all lycka och att du får mer stöd och hjälp genom aurora än vad jag fick.Hoppas oxå att du får en bra och trygg förlossning.

• Mejokana

vårwilmer08: Vad jobbigt att du ska behöva vara så rädd! Synd att de inte kan hjälpa bättre.

Jag har haft tur som blivit mött i min rädsla... Nu bor jag i en liten stad och de som arbetar där sammarbetar bra och vet vem man är (känns det som )

• Mamisita
    vårwilmer08 skrev 2010-01-05 12:27:05 följande:
    känner igen mig jättemycket ts,har nu ca 6veckor kvar till min andra förlossning och det blir bara mer och mer rädsla.Första gången var ändå rätt normal men jag blev helt paralyserad av smärtan och ville bara dö.Har gått på aurorasamtal men tycker inte att dom hjälper-det är mycket "det kommer nog gå bra å träna bara på din andning så kommer det lösa sig"Jag har svårt att berätta hur jag verkligen känner då jag mår så dåligt då jag pratar om förlossningen och det är alltid mot slutet som jag blir jätterädd.Nu har jag mest känslan att det är bara att ge sig in i det och få det gjort och så vill jag inte känna men det börjar bli så ont om tid!Önskar dig all lycka och att du får mer stöd och hjälp genom aurora än vad jag fick.Hoppas oxå att du får en bra och trygg förlossning.
    Börjar också känna lite det där att det bara är att få det gjort och hoppas alla överlever liksom....  Har gjort en struts och tänkt att det löser sig nog jag kommer få hjälp osv men nu känns det så nära och jag har ingen aning vad jag vill osv. När jag pratar med bm osv så pratar de som om det är en evighet till fl (är i v35) medan jag känner mig stressad. De är ju så svårt att sätta fingret på exakt vad som skulle göra mig tryggare då man är rädd för allt?!
  • Mamisita
    Mejokana skrev 2010-01-05 09:54:28 följande:
    Med upplevelsen som jag och sambon fick under förlossningen så var snitt det ända alternativet för oss. Samtalen var mest för att läkaren måste ha ett underlag för att godkänna ett snitt.Men väl på aurorasamtalet, så lossnade mycket från det vi gått igenom. FIck gråta ut ordentligt. Och att få ett ja innebär att man kan slappna av lite inför förlossningen. Visst bebben kan ju vilja komma ut innan men det får vi ta då
    Vad "skönt" att ni ändå kunde känna att snitt var ett bättre alternativ. Att ha det bestämt måste vara skönt för sin egen del för det är mycket av det som tär på mig känner jag. Att inte kunna bestämma sig och känna tydligt att ett alternativ känns bättre än det andra.
  • vårwilmer08
    Mamisita skrev 2010-01-05 13:01:58 följande:
    Börjar också känna lite det där att det bara är att få det gjort och hoppas alla överlever liksom....  Har gjort en struts och tänkt att det löser sig nog jag kommer få hjälp osv men nu känns det så nära och jag har ingen aning vad jag vill osv. När jag pratar med bm osv så pratar de som om det är en evighet till fl (är i v35) medan jag känner mig stressad. De är ju så svårt att sätta fingret på exakt vad som skulle göra mig tryggare då man är rädd för allt?!
    tycker oxå att det känns som att all tycker det är jättelångt kvar.Jag började få panik i v 30 men tycker bara att det blir värre.
    Jag vet inte heller riktigt var man ska börja,dessutom så är jag jättetrött nu mot slutet och orkar knappt något mer än att försöka vara en hyffsat bra mamma till våran son.har svårt att samla kraft till något annat.Önskar att jag kände att snitt hade varit en lösning men är nästan ännu räddare för det än vanlig förlossningen och vill slippa ha så ont en lång tid efteråt och att inte kunna bära nått av barnen.Jag vill ingetdera,vill bara att bebisen helt plötsligt ska vara ute;)Barnslig man är va?!
  • Mamisita
    vårwilmer08 skrev 2010-01-05 13:18:43 följande:
    tycker oxå att det känns som att all tycker det är jättelångt kvar.Jag började få panik i v 30 men tycker bara att det blir värre.Jag vet inte heller riktigt var man ska börja,dessutom så är jag jättetrött nu mot slutet och orkar knappt något mer än att försöka vara en hyffsat bra mamma till våran son.har svårt att samla kraft till något annat.Önskar att jag kände att snitt hade varit en lösning men är nästan ännu räddare för det än vanlig förlossningen och vill slippa ha så ont en lång tid efteråt och att inte kunna bära nått av barnen.Jag vill ingetdera,vill bara att bebisen helt plötsligt ska vara ute;)Barnslig man är va?!
    Haha jamen du är inte ensam Satt senast igår och tjöt att jag inte vill föda barn... Känner mig skitlöjlig men det är ju samtidigt så jag känner. Kan tänka gud så dum jag är som gett mig in i detta igen... Fattar inte heller varför jag är så rädd för snitt (?!) har ju redan prövat vag. fl två gånger och sagt aldrig mer så då kan man ju tycka att det kanske är dags att prova något annat...
  • vårwilmer08

*ler*ja,det känns ändå skönt på något sätt att det är fler som känner såhär.Sa oxå "aldrig mer" efter min första förlossning och nu så sitter man här igen(man måste vara galen;)
    Det jag hoppas på mest är att jag kan ta en sak i taget när det väl är dags,förra gången så var allt som ett enda mörkt,töcken.Önskar att jag kan känna mig lite mer delaktig på nått sätt denna gången,ett plus är ju att man har gjort det en gång innan-även om alla förlossningar är olika så vet man lite mer hur man själv reagerar vid sån smärta tex.

• Bling

Gullunge08: Skriva ner lite innan ska jag absolut göra - tack! Det var mycket att man skulle prata själv vilket är bra men ibland svårt också...

Klas Stures mamma: Nä, det är ju liksom haken... Graviditeten och förlossningen menar jag Lycka till!

Jag förstår heller inte hur de kan säga att "det är så gott om tid" när an är i vecka 35!! Jag kommer vara i vecka 35 på mitt andra aurorasamtal och jag känner INTE att det är gott om tid... Just den vetskapen gör mig bara lite extra hysterisk! :/ Håller med föregående om att det bästa vore om bebisen bara simsalabim var ute! Är också rädd för snitt... Skönt att veta att fler är rädda för lite allt möjligt kring förlossningen och att man inte behöver ha någon speciell anledning/orsak till sin rädsla...!

• Southern Belle

Jag skulle vilja tipsa om en bra bok;
    "Rädd att föda - din väg att våga" av Söderberg, Silverstolpe
    Den hjälper dig att identifiera rädslan och ger tips på hur du kan bearbeta den!

En annan toppenbok, med många tips för hur partnern kan vara ett så bra stöd som möjligt, är
    "Föda utan rädsla" av Susanna Heli

I övrigt vill jag tipsa om doulor! Läs mer på www.doula.nu

Lycka till!

Svar på tråden Värre förlossningsrädsla ju mer fölossningen närmar sig...