• Tiger15

Bra böcker om prematurer

Vi fick tvilllingar i vecka 3. Tyvärr somnade vår prinsessa in efter två veckor, men vi har en fantastisk lliten prins som hjälper oss vidare. Nu undrar vi om det är någon som vet var man kan få tag i lite böcker om prematurer och deras utveckling. Vet att det finns massor av böcker  men det är en djungel och undrar om någon har läst något som kan vara bra.

• Svar på tråden Bra böcker om prematurer
  • Hydra3

När jag fick min son för tidigt tyckte jag också att det var svårt att hitta någon bra litteratur om prematurer, men här är iaf några som jag hittade då:

Född för tidigt: Hur går det sen av Karin Stjerngvist (Denna tyckte jag var mycket bra, lätt att förstå, men ändå mycket information, tyvärr dock 10 gammal)

En bok som jag tror hette Neonatologi, en mer medicinsk bok och lite svår ibland, jag läste inte hela utan mer de avsnitt som kändes relevanta för oss. 

Sen så finns denna på nätet http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10398/2004-123-15_200412315.pdf en forskningsrapport om extrema prematurer, har inte heller läst hela denna, också lite komplicerad ibland.

• Proletariatet

"När barnet föds för tidigt" är skriven av Ola Didrik Saugstad och den är jättebra!

Ur ett föräldraperspektiv rekommenderar jag "Våga älska" som är skriven av Tina Wiman.

Grattis till barnen! Jag beklagar verkligen att er lilla flicka inte fick stanna hos er

• Embla H

Grattis till barnen! Jag beklagar verkligen att ni inte fick behållar er lilla flicka.

Jag kan också rekommendera "När barnet föds för tidigt". Sen tyckte jag om "Du är inte ensam".

Svar på tråden Bra böcker om prematurer