• ViceGuy

Hur göra katt tryggare?

Hej!

Vi har nyligen fått hem en 1 år gammal Devon Rex katt. Vi har haft den i snart 2 dygn och den är väldigt skygg av sig. Sitter högt uppe på ett skåp och kommer i stort sett aldrig ner, iallafall inte medan vi är vakna.

Vad kan man göra för att få den att känna sig tryggare så den vågar komma och leka/mysa, eller är det helt enkelt bara att vänta?

Lite info om katten och vårat hemförhållande:

Det är jag och min sambo samt en annan fantastisk Devon Rex. Våran katt som vi har sen tidigare har försökt göra närmanden och är mycket leksugen men får endast fräsningar tillbaka. När jag eller min sambo närmar oss den ryggar den tillbaka lite. Den verkar inte käka nån mat men när vi lämnar en skinkbit där uppe åt han där han ligger så äter han den när man gått iväg iallafall.

Enligt uppfödaren så är katten väldigt social och kelgo, precis som våran andra katt. Den har bott med sin flock hos uppfödaren i stort sett hela sitt liv och är förmodligen väldigt ovan vid nya vuxna katter och ett helt nytt hem.

Jag oroar mig säkert i onödan men man vill att katten ska känna sig trygg och hemmastadd.

• Svar på tråden Hur göra katt tryggare?
  • Titrania

Du skulle kunna börja med att köpa Feliway hos vetrinären. Det är ett feromonpreparat, som verkar lugnande på katten

www.feliway.com/se

• solskina

Det kan ta upp till två månader tills den känner sig hemma.
    Så låt den ta tid på sig.

Jag har bara haft en katt på mitt pensionat som inte åt och då var vi tvugna att tvångsmata, så det är ju jätte bra om ni ger mat där katten befinner sig, så att ni inte får det problemet.

• ViceGuy
    Titrania skrev 2010-01-04 17:20:01 följande:
    Du skulle kunna börja med att köpa Feliway hos vetrinären. Det är ett feromonpreparat, som verkar lugnande på katten www.feliway.com/se
    Nah vill nog helst att den ska lära sig trivas utan tillskott av olika slag.
    solskina skrev 2010-01-04 19:12:24 följande:
    Det kan ta upp till två månader tills den känner sig hemma. Så låt den ta tid på sig. Jag har bara haft en katt på mitt pensionat som inte åt och då var vi tvugna att tvångsmata, så det är ju jätte bra om ni ger mat där katten befinner sig, så att ni inte får det problemet.
    Ja den har en skål med mat där uppe. Däremot har vi inte ställt dit vatten utan han får lära sig gå till vattenskålen iaf.
  • Chris Cross

Feliway är syntetiska ansiktsferomoner och finns även att köpa på apoteket. Man pluggar in den i ett eluttag och "ampullen" är duglig i ca 4 veckor. Vi använder det när våra två kastrerade hankatter bråkar väldigt mycket och det fukar bra. Det är ju samma slags feromoner som katten själv utsöndrar när den trivs och stryker sitt ansikte mot något. Det kan vara värt att prova en omgång för att katten ska känna sig tryggare. Annars är det nog tålamod och kärlek som gäller.

• Havanna82

Ta det bara lugnt och låt kattungen vänjas vid hemmet! Som sagt innan kan det ta ett tag för kattern och acceptera varandra,  och det kan göra att nya katten känner sig otrygg.

• Muriel
    ViceGuy skrev 2010-01-04 19:23:03 följande:
    Ja den har en skål med mat där uppe. Däremot har vi inte ställt dit vatten utan han får lära sig gå till vattenskålen iaf.
    Ställ dit vatten! En katt som är utan vatten i några dygn kan få allvarliga inre skador!

Jättefint att du vill hjälpa din katt att känna sig hemma. Man får räkna med att det tar ett tag, allt den är van vid har ju försvunnit och den behöver få koll på sitt nya revis och vilka den delar det med. Men för det mesta går det fint!

Feliway skulle jag också rekommendera, det är ju inga konstigheter utan bara en extra dos av katters eget "här- är -jag-trygg" hormon.
  • kutiom

Jag hade en katt här som vägrade lämna sovrummet, stannade där i månader utan ansats att gå ut. En dag testade jag att flytta kattmaten till en bit utanför och då släppte allt. Maten är nu ytterligare flyttad och hon äter med de andra katterna. Ett annat tips är att ta bort den andra katten tillfälligt och se om katten i alla fall kan utforska stället och därmed känna sig mer trygg. Lycka till!

• ViceGuy

Tack för alla fina tips!

Ville bara berätta att katten nu verkar må kanon. Äter, dricker, skiter, pissar, kelar och framförallt verkar de båda katterna ha jättekul tillsammans. Busar och lattjar för fulla muggar.

Sjukt att det bara tog 2 dagar.

• Titrania

Härligt att höra TS! Alltid kul när man ser att de trivs ihop

• Muriel
    ViceGuy skrev 2010-01-05 22:55:53 följande:
    Tack för alla fina tips! Ville bara berätta att katten nu verkar må kanon. Äter, dricker, skiter, pissar, kelar och framförallt verkar de båda katterna ha jättekul tillsammans. Busar och lattjar för fulla muggar. Sjukt att det bara tog 2 dagar.
    Vad fint!
Svar på tråden Hur göra katt tryggare?