Hur göra katt tryggare?
Hej!
Vi har nyligen fått hem en 1 år gammal Devon Rex katt. Vi har haft den i snart 2 dygn och den är väldigt skygg av sig. Sitter högt uppe på ett skåp och kommer i stort sett aldrig ner, iallafall inte medan vi är vakna.
Vad kan man göra för att få den att känna sig tryggare så den vågar komma och leka/mysa, eller är det helt enkelt bara att vänta?
Lite info om katten och vårat hemförhållande:
Det är jag och min sambo samt en annan fantastisk Devon Rex. Våran katt som vi har sen tidigare har försökt göra närmanden och är mycket leksugen men får endast fräsningar tillbaka. När jag eller min sambo närmar oss den ryggar den tillbaka lite. Den verkar inte käka nån mat men när vi lämnar en skinkbit där uppe åt han där han ligger så äter han den när man gått iväg iallafall.
Enligt uppfödaren så är katten väldigt social och kelgo, precis som våran andra katt. Den har bott med sin flock hos uppfödaren i stort sett hela sitt liv och är förmodligen väldigt ovan vid nya vuxna katter och ett helt nytt hem.
Jag oroar mig säkert i onödan men man vill att katten ska känna sig trygg och hemmastadd.