• Dajmtårta

Hur går det till?

Undrar hur det går till om man vill donera ägg? Vart vänder man sig? Vilka procedurer skall man gå igenom? Finns det någon åldersgräns? Kommer det eventuellt blivande barnet få veta att det är just jag som donerat? Finns det några risker för komplikationer?

Att få barn har varit det bästa som hänt mig och att få chans att ge någon annan den möjligheten vore ju helt fantastiskt. Någon som kan svaret på mina funderingar? Lycka till alla som kämpar!

• Svar på tråden Hur går det till?
  • lillalii69

Hej på dej! Vill tipsa om att du ska ringa till sjukhuset i "din" stad Fertilitets kliniken eller kvinnokliniken och fråga så får du alla svar som gäller på ditt sjukhus! Om du bestämmer dej för att donera, gör du ngn oooootroligt lycklig!!! Det saknas många donatorer så alla som ställer upp är guld värda {#lang_emotions_heart} 

Lycka till Lillalii

• Dajmtårta

Tack för svaret! Jag har både googlat och läst igenom en massa trådar om äggdonation så nu har jag en klarare bild av hur det går till. Skall bara föda mitt andra barn först (i juni) och återhämta mig sen skall jag absolut ta kontakt med närmsta sjukhus. Det vore ju underbart om jag lyckas hjälpa någon att få bli förälder. Det obehag som det eventuellt innebär för mig kan jag inte tänka mig kan jämföras med lyckan som man känner som nybliven förälder.

• Rödhåriga tjejen

Hej!

Håller med Lillalii om att ifall du bestämmer dig för att donera så är det en ooootroligt god gärning och du kommer göra någon annan väldigt, väldigt glad. 
    Jag är själv gravid nu via äggdonation och jag är så otroligt tacksam för att det finns kvinnor som kan tänka sig att donera ägg så att jag fått chansen att bli mamma och få uppleva gaviditetens alla sidor (både positiva och negativa). Detta kommer påverka hela mitt liv och jag kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är. Att äntligen efter 8 år ha fått kliva ur barnlöshetsträsket med all sorg och få bli glad och känna positivt inför framtiden är underbart!

Som sagt all info kan du få via närmaste fertilitestklinik. Tex Huddinge sjukhus (Karolinskasjukhuset i Huddinge) har även en del info på sin hemsida om äggdonation:
    http://www.karolinska.se/fertilitetsenheten

Det finns en åldersgräns för donatorer, jag har för mig att det är max 37 år.
    I Sverige har de eventuella barn som de donerade äggen resulterar i har rätt att när de uppnått "mogen ålder" (vad nu det innebär)   få reda på identiteten på donatorn. Det är alltså bara barnet som kan få den infon om det vill, inte deras föräldrar eller någon annan. I alla fall som jag förstått det.

Lycka till!

Kramar Rödluvan

• Dajmtårta

Åhh vad härligt att höra Rödluvan71! Vilka kämpe du/ni är som aldrig gav upp. Hoppas du får njuta riktigt mycket av graviditeten och lycka till med bebisen när den tittar ut :)

Svar på tråden Hur går det till?