• StarkMamma

Varför ligger många inne så länge?

Jag tycker ibland att många ligger inne så länge när dom fått sina barn.
    Då menar jag prematur barn.
    När jag fick min son 8 veckor för tidigt låg vi inne bara 12 dagar.
    Han vägde 1712 gram och var 42½ när han föddes.

Är det komplikationer som gör det eller har landsting olika regler?
    Har läst om flera som fött sina barn senare och legat inne längre.

Vi hade hemsjukvård efter vi åkt hem och han hade sonden kvar.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-03 10:17
    Jag är arg på sjukhusen! För det verkar som om beroende på landsting hur länge man får stanna.
    Givetvis är jag glad att vi fick åka hem tidigt men absolut inte stolt över det eller skrytig!
    Givetvis förstår jag att man måste stanna inne så länge barnet behöver det även om vissa personer här inne inte verkar fatta det!
  • Svar på tråden Varför ligger många inne så länge?
  • viseversa

Kanske för att barn är OLIKA och vissa har det svårare att gå upp i vikt och hålla värmen än andra!

• StarkMamma

Min son låg på värmebädd till dagen vi åkte hem och fick ha extra kläder.
    Hade även haft gulsot och andningsdippar.

• Nyfiken gul

Jag har fött två prematurbarn och som jag fick det förklarat så är regeln man utgår ifrån att barnen ska ligga kvar lika länge som antalet veckor dom är födda för tidigt.  - Sen tar man en dag i taget och ser hur länge man faktiskt behöver neontatalvården.

Bara för att ett barn är friskt och klarar sig till x antal veckor och till x antal gram och centimetrar betyder inte det att alla klarar samma lika...

Min älsta son vägde 2255 g och var 47 lång och fick bara lite lätt gulsot, i övrigt var  han en kämpe trots att både han och jag höll på att dö under förlossningen. Han fick åka hem efter 4 dagar.

Yngsta sonen vägde 3380 g och var 49 lång och var jättesjuk i riktig gulsot och fick sola i flertalet dygn och man misstänkte även en infektion på antingen honom eller mig som gjorde att han föddes för tidigt.

Makens ena barn vägde 4 kg vid födseln men fick stanna på Neo i två veckor pga att han utvecklade Rs-virus någon timma efter födseln och är idag svårt astmasjuk.

Alla barn är olika med olika förutsättningar - en av alla orsaker till lång neovård är just också orsaken till VARFÖR man föds för tidigt. Bara för att man är född och går upp i vikt innebär ju inte det att man är fit for fight att gå hem.  Många mågna komplikationer kan hända dagarna efter förlossningen.

Varför riskera livet??

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • mandelblomma

förstår inte riktigt syftet med ditt inlägg?
    Men skillnaderna beror såklart på att barnen är olika och har olika förutsättningar...en del är "bara" små andra har kompikationer, mindre eller mer allvarliga.
    Det som kan skilja sig åt mellan de olika landstingen är om det finns hemsjukvård eller inte...alltså friska men för tidigt födda barn som kan vårdas hemma.

• viseversa
    StarkMamma skrev 2010-01-01 16:54:38 följande:
    Min son låg på värmebädd till dagen vi åkte hem och fick ha extra kläder. Hade även haft gulsot och andningsdippar.
    jaha och då måste alla prematurer ha det lika lätt då eller? Tycker du inte det är ganska stor skillnad på prematurer som föds i vecka 32 och prematurer som föds i vecka 25? Eller ska alla hem snabbt tycker du!?
  • Mrs Winter
    StarkMamma skrev 2010-01-01 16:40:04 följande:
    Jag tycker ibland att många ligger inne så länge när dom fått sina barn.Då menar jag prematur barn.När jag fick min son 8 veckor för tidigt låg vi inne bara 12 dagar.Han vägde 1712 gram och var 42½ när han föddes.Är det komplikationer som gör det eller har landsting olika regler?Har läst om flera som fött sina barn senare och legat inne längre.Vi hade hemsjukvård efter vi åkt hem och han hade sonden kvar.
    Alla är olika.Det borde du veta.Ingen är sämre bara för de låg/ligger inne längre än dig.
  • ElinOlsson

Vi fick vår son i v 31+3, 1690g och 42 lång.
    Så länge han låg på värmebädd och hade övervak på hjärta och lungor var vi kvar. Men sen fick vi hemsjukvård. Kravet var att vi inte skulle bo längre bort än en timme från sjukhuset. Vi låg inne i 3 v.

• tjejligan

Mina tvillingtjejer kom 34+2 (inte så tidigt egentligen) vägde 1720 resp 2080 fick komma hem efter 10 dgr. Vi hade ingen hemsjukvård (Göteborg) det är olika på alla ställen. Mina tjejer behövde endast mat sond i 6 dgr, behövde inte värmebädd eller gulsot dvs inga komplikationer alls- de hade tur. Man säger att lungorna oftast inte är fullt utvecklade förrän vecka 36.
    Mina tjejer fick komma hem när de kunde dubbelammas och få pumpad bröstmjölk ur flaska dvs så vi kunde ta hand om dem själva.
    Som övriga har sagt innan alla barn är olika och har olika förutsättningar i mammas mage och när de kommit ut.

• Mumin75

När jag fick mina tvillingar år 2000, 5,5 veckor för tidigt så vägde dom ca 2400 vardera och kunde inte äta själva så dom fick sondmatas, dom fick även gulsot och fick sola och behövde lite hjälp att hålla värmen. Vi fick stanna i 3 veckor tills dom hade lärt sig att ta bröstet och kunde suga ordentligt. Hur det är i vårt landsting nu vet jag inte men då fanns inte möjligheten till hemsjukvård iaf. Men även om dom hade sagt att vi fick åka hem tidigare hade jag nog inte känt mig trygg med det... bättre att få stanna kvar tills vi kände att allt var bra och fungerade som det skulle.

• StarkMamma
    viseversa skrev 2010-01-01 17:02:56 följande:
    jaha och då måste alla prematurer ha det lika lätt då eller? Tycker du inte det är ganska stor skillnad på prematurer som föds i vecka 32 och prematurer som föds i vecka 25? Eller ska alla hem snabbt tycker du!?
    Jag menar ju inte att prematurer i vecka 25 ska åka hem tidigt men tycker det är konstigt att vissa ligger inne tills barnet skulle varit fött.
    För mig kändes det bara som en befrielse att få åka hem till mina andra barn.
Svar på tråden Varför ligger många inne så länge?