• jean1

Ni som fick barn i v 34+

Hej!

För en vecka sedan föddes vår efterlängtade dotter, fem veckor för tidigt i v 34+6.
    Helt oväntat fick jag en blödning vid 16.30 och drygt åtta timmar senare förlöstes hon med akut snitt. Allt hände så fort, vi åkte in utan bb-väskan, trodde aldrig att vi skulle bli kvar länge utan att de bara skulle kolla upp blödningen och låta oss åka hem. Vi skulle inte ha barn redan så tanken att vi skulle bli föräldrar några timmar senare fanns inte. Vi fotograferade allt så gott vi kunde med våra mobiler, jag som bla hade sett fram emot att knäppa många fina bilder under förlossningen med vår systemkamera... En värdslig sak, det viktigaste var att allt gick bra såklart. Vi fick en pigg och frisk dotter som vägde 2675g och var 48 cm lång. När det sedan gick upp för oss att vi inte skulle få åka hem efter ett par dagar utan bli kvar på vårdavdelning så fick vi helt enkelt finna oss i det. Inget blev som vi tänkt.

Vore kul att höra hur era förlossningar startade, hur era barn mådde och vilken vård de fick samt hur länge ni fick stanna?

Vi har varit här en vecka nu och vet inte hur länge vi blir kvar, de vill att hon ska komma upp till sin födelsevikt igen samt orka äta alla mål från mig. Just nu sondmatas hon var tredje timme.

Trots att det blev som det blev så är det viktigaste att vår lilla tjej mår bra, vi är så lyckliga över henne, men jag längtar hem !!

• Svar på tråden Ni som fick barn i v 34+
  • KiaFamily

Hej!!

Våran son föddes i V 35+3..... jag vaknade på natten av att vattnet gick (trodde först jag kissade ner mej)... Ringde förlossningen som sa att vi skulle komma för en koll, men vi behövde inte stressa. Sambon gick ut med hundarna, jag packade en väska med extar trosor, mysbyxor, gjorde mackor (för säkerhets skull)..... en tim senare satt vi i bilen, & då började jag känna lite molvärk (typ mens värk)...... Ctg på förlossningen allt såg bra ut. Vi fick ett rum för att vila lite, & dom skulle kolla med läkaren om dom skulle avstanna värkarna som hade börjat komma.
    Läkaren sa att dom inte skulle avstanna det.......
    Vi fattat inte att vi skulle bli föräldrar inom kort, det var ju förtidigt!!
    Men 12 tim senare, låg sonen på mitt bröst..... en helt normal förlossning, som jag fixade med bara lustgas.....

Han mådde bra, men fick ligga på Neo för lite extra koll (hade han kommit 3 dagar senare, hade vi fått åka hem som vanligt). Han hade sond, eftersom för tidigt födda oftast inte orkar äta fulla mål. Jag hade från början valt att inte amma, så jag gav han flaska, pumpade + gav tillägg.
    Alla bebisar går ju ner i vikt några dagar efter födsel, men på prematurer vill dom ha lite extra koll så det vänder & går uppåt. sen får dom ofta gulsot & måste behandlas (vi klarade oss från det), även sockerfall på dom små kan ske efter några dagar, som dom vill ha koll på ( klarad oss från det oxå).
    Jag mådde inte så bra psykiskt (inte gjort det under hela grav pga vissa orsaker), så jag var väldigt trött & nedstämd. Egentligen kunde vi fått åka hem efter 1 vecka, eftersom han repade sej bra. Men pga hur jag mådde så fick vi vara kvar (dom hade få inlagda, annars hade det nog inte gått). Min önskan var att han skulle få slippa sonden innan hemgån...... Så vi var på Neo i 2 veckor.
    Strax innan vi åkte hem, kom det in en bebis som oxå föddes i v 35+3..... hon åkte hem efter några dagar bara, för mamman kände att hon fixade det.

jag är glad för den tiden vi fick vara på Neo.... man fick sån hjälp & stöd!! Så ta vara på den tiden ni är där, kanske inte det roligaste stället, men man får se på det positiva & framåt....
    Hör gärna av dej om du vill veta mer....

Gott nytt år.

• Hillevi

hej och grattis till er lilla tjej! vår son föddes i vecka 34+6, den 27 nov i år... så han e drygt en månad gammal idag, imorn är det dagen då han egentligen va beräknad till...

allt började med att vattnet gick, jag trodde inte de va vattnet dock till en början.. så jag tog med min son å åkte hem till några vi känner, tyckte dock de kom mer å mer vatten (som sagt va fortf inte säker på att de va vattnet) så ringde förlossn, dom sa ja skulle avvakta en timme å sen höra av mnig igen.. kom mer vatten, så ringde tillbaka å dom sa ja skulle komma in för koll...  ja stressa inte utan tog de lugnt... tog inte me några saker alls in till sjukhuset, lyckades dock få m mig alla papper som man skulle ha... trodde verkligen vi skulle komma hem igen på kvällen så ja sa bara hejdå till min son lite snabbt å sa att vi kommer snart hem igen (han e 2 år).

väl inne på förlossn konstaterade dom att de va vatten så fick stanna kvar... å invänta värkar... detta va tisdag (24 nov), inga värkar kom... så på torsdagen (26 nov) påbörjades försök m igångsättn, men ja fick bara värkar som avtog.. så hänfde inget... på fredagen, 27 nov fick jag värkstimulerande dropp. detta sattes 14.30, vår son föddes 18.16...

han skrek innan han ens kommit ut å mådde bra så han fick va kvar hos mig dryga halvtimmen innan dom tog honom till neo...  moderkakan lossna inte så ja fick sövas men min sambo va me sonen under tiden.. ja upplevde de som flera timmar med de va tydligen bara typ en halvtimme...

det var väldigt omtumlande, han skulle ju inte komma förrän i januari, jag hade räknat med 2 veckor övertid,hade planerat in massa dagar för sonen att öva på sova borta, sen åkte man in för koll å va borta över en vecka från honom, tror fortf inte allt sjunkit in än, å jag o min kropp har nog inte fattat att bebisen kommit, känns lite som att ja inte hann vara gravid färdigt... 

sonen mådde iaf bra, å de va huvudsaken... han fick sondmatas, jag pumpa men försökte amma så mkt som möjligt oxå... han va hjälpsam så redan efter tror de va 2 dygn lyckades han få i sig så pass mkt genom amning att han inte behövde sondas vid det målet.. sen gick de upp o ner me amning några dygn, kändes som man gick några steg bakåt ett tag men sen kom de igång ordentligt... 

han fick sola en natt, men i övrigt mådde han jättebra....

vi fick vara kvar på neo i en vecka, sen fick han permision över en helg å på måndagen blev han utskriven... så sammanlagt 11 dagar va han inskriven på neo...
    sonden plockades bort samma dag som han fick permision men då hade han inte sondats på nåt dygn utan klarade sig på amningen.. jag fick bo med sonen i familjerum på neo när ja blev utskriven frånn bb (vilket skedde när sonen blivit 3 dygn) så då hade jag ju honom hela tiden, behövda inte va i salen där även andra var, blev lite som ett mellanting mellan neo och hem kändes de som, den röda knappen fanns så va bara trycka om de va nåt, men slapp samtidigt se alla sladdar, kuvöser å allt som fanns i salarna...

när dom sa att vi skulle få åka hem tyckte ja de va både jättejobbit å skönt på samma gång... på neo finns personal man kan fråga om de skulle va nåt, nu skulle man hem, bort från sterila sjukhusmiljön å prematurer som e så känsliga mot infektioner... väl hemma kändes de så sjukt skönt att just va hemma...

han vägde 2423 när han föddes, som lägst va han nere på 2301, nu e han uppe över 3.5 kg =)

ta till vara på tiden ni har på neo, man kan få så mkt stöd o hjälp därifrån, o få svar på frågor å allt de där...  stort grattis igen till er lilla tjej, bara höra av dig om du känner för det! 

gott nytt år!

• Tuffen

Jag fick min etta i vecka 34+5. Jag blev igångsatt efter att vattnet hade gått en vecka tidigare. Vattnet gick p g a en infektion i underlivet. Sonen mådde ganska bra. Han var lite svag, och fick ligga i värmesäng. Han behövde inte ligga i kuvös, men han fick sondmatas. Han fick gulsot, också, men det kurerades ganska snabbt. Vi fick komma hem efter 11 dagar. Det hela gick tämligen smärtfritt kan jag tycka så här i efterhand, men då kändes det jättejobbigt. Idag är han en pigg och alert kille på 6 år.

• Tuffen

Sonen vägde förresten 2800 gr när han föddes.

• jean1
    Hillevi skrev 2009-12-31 14:54:16 följande:
    hej och grattis till er lilla tjej! vår son föddes i vecka 34+6, den 27 nov i år... så han e drygt en månad gammal idag, imorn är det dagen då han egentligen va beräknad till... allt började med att vattnet gick, jag trodde inte de va vattnet dock till en början.. så jag tog med min son å åkte hem till några vi känner, tyckte dock de kom mer å mer vatten (som sagt va fortf inte säker på att de va vattnet) så ringde förlossn, dom sa ja skulle avvakta en timme å sen höra av mnig igen.. kom mer vatten, så ringde tillbaka å dom sa ja skulle komma in för koll...  ja stressa inte utan tog de lugnt... tog inte me några saker alls in till sjukhuset, lyckades dock få m mig alla papper som man skulle ha... trodde verkligen vi skulle komma hem igen på kvällen så ja sa bara hejdå till min son lite snabbt å sa att vi kommer snart hem igen (han e 2 år).väl inne på förlossn konstaterade dom att de va vatten så fick stanna kvar... å invänta värkar... detta va tisdag (24 nov), inga värkar kom... så på torsdagen (26 nov) påbörjades försök m igångsättn, men ja fick bara värkar som avtog.. så hänfde inget... på fredagen, 27 nov fick jag värkstimulerande dropp. detta sattes 14.30, vår son föddes 18.16... han skrek innan han ens kommit ut å mådde bra så han fick va kvar hos mig dryga halvtimmen innan dom tog honom till neo...  moderkakan lossna inte så ja fick sövas men min sambo va me sonen under tiden.. ja upplevde de som flera timmar med de va tydligen bara typ en halvtimme...det var väldigt omtumlande, han skulle ju inte komma förrän i januari, jag hade räknat med 2 veckor övertid,hade planerat in massa dagar för sonen att öva på sova borta, sen åkte man in för koll å va borta över en vecka från honom, tror fortf inte allt sjunkit in än, å jag o min kropp har nog inte fattat att bebisen kommit, känns lite som att ja inte hann vara gravid färdigt... sonen mådde iaf bra, å de va huvudsaken... han fick sondmatas, jag pumpa men försökte amma så mkt som möjligt oxå... han va hjälpsam så redan efter tror de va 2 dygn lyckades han få i sig så pass mkt genom amning att han inte behövde sondas vid det målet.. sen gick de upp o ner me amning några dygn, kändes som man gick några steg bakåt ett tag men sen kom de igång ordentligt... han fick sola en natt, men i övrigt mådde han jättebra.... vi fick vara kvar på neo i en vecka, sen fick han permision över en helg å på måndagen blev han utskriven... så sammanlagt 11 dagar va han inskriven på neo... sonden plockades bort samma dag som han fick permision men då hade han inte sondats på nåt dygn utan klarade sig på amningen.. jag fick bo med sonen i familjerum på neo när ja blev utskriven frånn bb (vilket skedde när sonen blivit 3 dygn) så då hade jag ju honom hela tiden, behövda inte va i salen där även andra var, blev lite som ett mellanting mellan neo och hem kändes de som, den röda knappen fanns så va bara trycka om de va nåt, men slapp samtidigt se alla sladdar, kuvöser å allt som fanns i salarna...när dom sa att vi skulle få åka hem tyckte ja de va både jättejobbit å skönt på samma gång... på neo finns personal man kan fråga om de skulle va nåt, nu skulle man hem, bort från sterila sjukhusmiljön å prematurer som e så känsliga mot infektioner... väl hemma kändes de så sjukt skönt att just va hemma... han vägde 2423 när han föddes, som lägst va han nere på 2301, nu e han uppe över 3.5 kg =) ta till vara på tiden ni har på neo, man kan få så mkt stöd o hjälp därifrån, o få svar på frågor å allt de där...  stort grattis igen till er lilla tjej, bara höra av dig om du känner för det!  gott nytt år!
    Grattis själv!

Då är de födda på exakt samma dag, fast olika datum. Vår dotter fick lite andningshjälp en timme efter födseln (CPAP) sedan höll de koll på syresättning och puls. Det första dygnet låg hon i en sal med andra barn men när jag blev utrskriven från BB så fick vi komma in på en sal tillsammans där vi fortfarande är kvar. Hon ligger fortfarande i värmesäng. Nu ammar hon alla mål och sondmatas sedan. Den röda knappen är inte dum att ha :). En riktig trygghet tycker jag som gjort att man aldrig behövt känna sig orolig, hjälpen finns alltid runt hörnet. Inga funderingar vem man ska ringa eller telefonköer som om man avrit hemma och undrat något.. Nu väntar vi bara på att hon ska komma upp i sin födelsevikt (50g kvar) och att vi ska kunna göra större avdrag på sondmatningen och få permis något/några mål. Skulle vara underbart...
  • anju79

Grattis!

Min son föddes i v 34+5 pga prematura värkar. Stoppade dom inte. Blev akutsnitt då han låg i säte. Vägde 2570g o var 44 cm. Mådde bra. Vi låg kvar på BB i 2 dagar men var bara inskriva på NEO och hade en ssk som kom var 4:e timme och extramatade honom. Låg ytterligare 3 dagar på BB pga lite kladd med amningen så totalt 5 dagar innan vi åkte hem. Är nu 11 månader o som vilken härlig unge som helst:)

• Froggis76

Födde min 2:a i 34+5, igångsättning. Han vägde bara 2090, var 44 lång. Han behövde aldrig någon andningshjälp, endast värmesäng då han hade lite svårt att hålla värmen. Han fick även en sond. Var tredje timme vägdes han, därefter amning, sen vägning igen för att se hur mycket bröstmjölk som skulle sondas. Vi låg kvar i 13 dygn. Och han fick sola 12 timmar pga att han blev lite gul. Idag är han en pigg och glad 6-åring som har varit tidig i utvecklingen med det mesta!
    Ni får nog åka hem så fort ert barn orkar amma helt själv och sonden tas bort.

Lycka till!

• mumsan8

Hej och grattis till dottern! Vi fick en dotter i april förra året som var född i v34+3. Hon kom med akutsnitt eftersom jag hade havandeskapsförgiftning. Dottern var tillväxthämmad pga det och vägde endast 1740 gr. Hon låg i kuvös 3 dagar sedan på värmebädd i 9 dagar. Allt som allt inne på neo i 12 dagar. Hon sonadades först + amning och jag pumpade oxå (totalt pumpade jag i 6-7 v innan hon bara orkade amma från mej). Ammar henne fortfarande nu, hon är snart 9 månader. Hon var ikapp på vikten då han var 6 månader. Längden är hon ikapp i nu. Hon har mått otroligt bra och är en superfrisk unge. Visst tyckte jag att det var jobbigt att hon var så liten och att det inte blev som man tänkt sej men det viktigaste är att hon e en pigg och frisk unge nu!
    Skönt att få stöd på neo tyckte vi mitt i allt.
    Lycka till med dottern , du ska se att ni snart är hemma!
    Kram!

• Hillevi
    jean1 skrev 2010-01-01 15:26:58 följande:
    Grattis själv! Då är de födda på exakt samma dag, fast olika datum. Vår dotter fick lite andningshjälp en timme efter födseln (CPAP) sedan höll de koll på syresättning och puls. Det första dygnet låg hon i en sal med andra barn men när jag blev utrskriven från BB så fick vi komma in på en sal tillsammans där vi fortfarande är kvar. Hon ligger fortfarande i värmesäng. Nu ammar hon alla mål och sondmatas sedan. Den röda knappen är inte dum att ha :). En riktig trygghet tycker jag som gjort att man aldrig behövt känna sig orolig, hjälpen finns alltid runt hörnet. Inga funderingar vem man ska ringa eller telefonköer som om man avrit hemma och undrat något.. Nu väntar vi bara på att hon ska komma upp i sin födelsevikt (50g kvar) och att vi ska kunna göra större avdrag på sondmatningen och få permis något/några mål. Skulle vara underbart...
     värmebädd fick vår son ha några dygn  å koll på puls å syresättn hade dom oxå..
    jag blev utskriven från bb efter 3 dygn eftersom ja förlora jättemkt blod å behövde dropp å sånt, så därför fick ja inte bo me han tidigare nere på neo, men va där hela tiden iaf typ.. mkt hud mot hud, de sa att de kunde snabba på allt plus att de kändes självklart för mig att ha honom nära hela tiden... 
    jag trodde från början inte han fick i sig så mkt från amning men märktes när han skulle få mat via sonden när man kolla hur mkt mat som va kvar i matsäcken (minns inte va de heter), då fanns d massor så då fick han ju i sig via amning... men som sagt, han fick i sig hela mål via amning, sen gick de nån dag el nåt dygn när han knappt ens ville ammas, utan fick sondas igen alla mål, men sen vände de igen... 

ja den röda knappen skulle man nästan vilja ha hemma oxå i början =) 

hoppas att hon snart orkar amma helt så sonden kan tas bort.. för då e ni verkligen på god väg hemåt =) men att hon kan hålla värmen själv e nog oxå en stor del i avgörandet när man får komma hem...  
  • SFHelen

fick en dotter i v.34+1 (okt ´09)

började med att vattnet gick 1620
    värkarna startade kl 1630 o de va 3 min mellan direkt.

1845 kommer vi in till förlossningen har 1-1,5 min mellan värkarna o 2 cm öppen.

ca 2100 är ja 3 cm öpen o harca 3 min mellan efter en massa brecanyl.

2230 kommer hon ut på 8 cm. 2130g o 44cm

fick ligga på neo 1,5 vecka o vara hemma på pemis 0,5 vecka.
    hon behövde bara använda sonden ca 2 dygn, ingen syrgas.
    däremot ett ´dygn med solbehandling (platta)

idag är hon nästan 10 veckor o kan idag: stabil nacke, fösta o följa med blicken, le, skratta lite, vill stå kortare stunder o har nu för 5 dagar sen börjat jollra

Svar på tråden Ni som fick barn i v 34+