hej och grattis till er lilla tjej! vår son föddes i vecka 34+6, den 27 nov i år... så han e drygt en månad gammal idag, imorn är det dagen då han egentligen va beräknad till...
allt började med att vattnet gick, jag trodde inte de va vattnet dock till en början.. så jag tog med min son å åkte hem till några vi känner, tyckte dock de kom mer å mer vatten (som sagt va fortf inte säker på att de va vattnet) så ringde förlossn, dom sa ja skulle avvakta en timme å sen höra av mnig igen.. kom mer vatten, så ringde tillbaka å dom sa ja skulle komma in för koll... ja stressa inte utan tog de lugnt... tog inte me några saker alls in till sjukhuset, lyckades dock få m mig alla papper som man skulle ha... trodde verkligen vi skulle komma hem igen på kvällen så ja sa bara hejdå till min son lite snabbt å sa att vi kommer snart hem igen (han e 2 år).
väl inne på förlossn konstaterade dom att de va vatten så fick stanna kvar... å invänta värkar... detta va tisdag (24 nov), inga värkar kom... så på torsdagen (26 nov) påbörjades försök m igångsättn, men ja fick bara värkar som avtog.. så hänfde inget... på fredagen, 27 nov fick jag värkstimulerande dropp. detta sattes 14.30, vår son föddes 18.16...
han skrek innan han ens kommit ut å mådde bra så han fick va kvar hos mig dryga halvtimmen innan dom tog honom till neo... moderkakan lossna inte så ja fick sövas men min sambo va me sonen under tiden.. ja upplevde de som flera timmar med de va tydligen bara typ en halvtimme...
det var väldigt omtumlande, han skulle ju inte komma förrän i januari, jag hade räknat med 2 veckor övertid,hade planerat in massa dagar för sonen att öva på sova borta, sen åkte man in för koll å va borta över en vecka från honom, tror fortf inte allt sjunkit in än, å jag o min kropp har nog inte fattat att bebisen kommit, känns lite som att ja inte hann vara gravid färdigt...
sonen mådde iaf bra, å de va huvudsaken... han fick sondmatas, jag pumpa men försökte amma så mkt som möjligt oxå... han va hjälpsam så redan efter tror de va 2 dygn lyckades han få i sig så pass mkt genom amning att han inte behövde sondas vid det målet.. sen gick de upp o ner me amning några dygn, kändes som man gick några steg bakåt ett tag men sen kom de igång ordentligt...
han fick sola en natt, men i övrigt mådde han jättebra....
vi fick vara kvar på neo i en vecka, sen fick han permision över en helg å på måndagen blev han utskriven... så sammanlagt 11 dagar va han inskriven på neo...
sonden plockades bort samma dag som han fick permision men då hade han inte sondats på nåt dygn utan klarade sig på amningen.. jag fick bo med sonen i familjerum på neo när ja blev utskriven frånn bb (vilket skedde när sonen blivit 3 dygn) så då hade jag ju honom hela tiden, behövda inte va i salen där även andra var, blev lite som ett mellanting mellan neo och hem kändes de som, den röda knappen fanns så va bara trycka om de va nåt, men slapp samtidigt se alla sladdar, kuvöser å allt som fanns i salarna...
när dom sa att vi skulle få åka hem tyckte ja de va både jättejobbit å skönt på samma gång... på neo finns personal man kan fråga om de skulle va nåt, nu skulle man hem, bort från sterila sjukhusmiljön å prematurer som e så känsliga mot infektioner... väl hemma kändes de så sjukt skönt att just va hemma...
han vägde 2423 när han föddes, som lägst va han nere på 2301, nu e han uppe över 3.5 kg =)
ta till vara på tiden ni har på neo, man kan få så mkt stöd o hjälp därifrån, o få svar på frågor å allt de där... stort grattis igen till er lilla tjej, bara höra av dig om du känner för det!
gott nytt år!