• Emblas mamma

Erfarenheter av ljumskbrocksoperationer tack!

Vår son född v32+3 har fått ljumskbrock men de vill vänta till han är i v44 tills de opererar, han skulle ha varit född idag egentligen. Är det någon som har några efarenheter om hur läge man måste stanna på sjukhuset etc. hur länge har det gått emellan brocken, läkaren sa att det var väldigt vanligt att hade barnet fått det på ena sidan så kom det ganska snart på andra sidan oxå....
    Tacksam för era erfarneheter!!!

• Svar på tråden Erfarenheter av ljumskbrocksoperationer tack!
  • gosnosens mamma

Hej ! Vår kille opererades för ljumskbrock i sommras. Han är född i vecka 26+5 och opererades när han skulle ha varit en månad gammal! Vi fick stanna på sjukhuset i ca ett dygn efter operationen. Men det var bara för att han var så liten! Allt som allt var vi där i tre dagar. En dag innan operation, och en dag efter! Han har inte fått något brock på andra sidan, peppar peppar!

Såret läkte jättefint och han verkade inte ha ont efteråt. Han fick i och för sig alvedon i förebyggande under ett par dagar!

Var ska er lille opereras?

• knäppisen

Det är en väldigt vanlig operation på små prematurpojkar. Vår son gjorde den när han var 4 mån okorr (född v 29). Vi fick stanna i tre dar, inskrivningsdag, operationsdag och en övernattning för att se att han mådde bra efteråt.
    Han piggnade på sig väldigt snabbt och nån dag efteråt så märktes ingenting på honom.
    Jag har inte hört något om att det är vanligt att det kommer även på andra sidan. Sonen är 3 år nu o det har hållt sig borta på honom i alla fal.

• zezzan

Hej! har gjort denna procedur 3 gånger då ALLA mina 3 killar haft ljumskbrock, min minsta var prematur och föddes i v33, operation gjordes när han var 3 månader. Allt som allt blev det 3 dagar på sjukhus, inlagd på patienthotell kvällen före, operation tidigt på morgonen och sen observation ett dygn. Kille nummer 2 opererades vid 3 års ålder och fick åka hem samma dag som han opererades, behövde bara kissa först innan hemgång. Kille 3 (oxå prematur) opererades vid 4 månaders ålder, samma procedur som nr ett, totalt tre dagar på sjukhus. pyttesmå ärr idag, ingen hade besvär efteråt och INGEN av dem har fått ljumskbråck på andra sida, (alla hade på höger sida)...

• voddo

Hade mitt första ljumskbrock som 1 åring vilket jag inte kommer ihåg alls. Men däremot fick jag samma problem på samma sida vill säga höger när jag var tonåring. Det vart ytterligare en operation har nu varit helt OK i ljumskarna tills nyligen då man börjat känna av ljumsken blir inga hastiga benrörelser otrevligt när man liksom känner hur det bucktar i ljumsken och benet går bara inte att sträcka ut. Föddes ej som prematur och är nu 37 år. Har aldrig haft problem med vänster sida.

• Bliglin

Min son födde v 27+1. Han opererades när han var tre mån korr och då op:ade de båda sidorna just pga risken att ett bråck skulle öppna sig även på andra sidan där han hade en tydlig "kanal" kvar efter testikelvandringen. Han hade ett "enormt" bråck på höger sida och en öppen kanal på vänster, som sagt. OP gick jättebra och han har inte haft några besvär sedan.

Lycka till!

• Emblas mamma

gosnosens mamma skrev 2009-12-27 21:58:22 följande:

Hej ! Vår kille opererades för ljumskbrock i sommras. Han är född i vecka 26+5 och opererades när han skulle ha varit en månad gammal! Vi fick stanna på sjukhuset i ca ett dygn efter operationen. Men det var bara för att han var så liten! Allt som allt var vi där i tre dagar. En dag innan operation, och en dag efter! Han har inte fått något brock på andra sidan, peppar peppar! Såret läkte jättefint och han verkade inte ha ont efteråt. Han fick i och för sig alvedon i förebyggande under ett par dagar!Var ska er lille opereras?
    Vi ska opereras i Uppsala, han är för liten för att opereras i Västerås men det känns bra med Uppsala där man vet att de har erfarenhet! Väntar på papper från sjukhuset få se när det är dags sen. Håller tummarna att det inte blir inklämt innan des bara... peppar peppar!!
  • 08 i Skåne

Vår son föddes i v. 32+6 och fick ljumskbrock på ena sidan när han var 2 månader gammal (3 dagar efter att vi blivit utskrivna helt från Neo) 

Vi blev opererade i Lund samma kväll och dagen efter fick vi åka hem igen. Allt gick jättebra, operationen gick fort och han mådde bra efteråt. Något brock på andra sidan blev det aldrig till.

• MammaDiana

Vår kille föddes v 30+1 och fick ett rejält bråck som upptäcktes en vecka innan han skulle varit född. han opererades när han var 46 veckor.

Han hade ett rejält bråck som sagt, det gick inte tillbaka när man tryckte in det, eller man kunde ju trycka in det men det ploppade tillbaka direkt. Man kunde se och känna tarmen nere i  ljumsken och sen  i pungen. Vi bodde i norrköping då och där ville de inte göra operationen, inte heller i linköpings universitetssjukhus eftersom han legat i respirator så vi fick åka till astrid lindgrens.

Vi kom dit på morgonen, satt och väntade till eftermiddagen då han blev inskriven, tog prover och träffade operationsläkaren och narkosläkaren, sen på kvällen gick vi ut och åt och sen sov han hos oss på patienthotellet. På morgonen infann vi oss på avdelningen och han opererades vid 9-tiden. Operationen tog 1½ timme har jag för mig, men det kan vara fel, sen mötte vi honom på uppvak när han höll på att vakna. Han låg sen på uppvak till morgonen efter, då fick vi stanna på avdelningen till lite innan lunch och sen åkte vi hem.

Han har inte fått tillbaka bråcket och inte heller fått på andra sidan.!

Svar på tråden Erfarenheter av ljumskbrocksoperationer tack!