Hur skiljde sig er prematura förlossning från er fullgångna?
Ni som fött både ett prematurbarn och ett fullgånget barn, hur skiljde sig förlossningarna åt?
Min son föddes i v 31+3. Från första lilla känningen (ca kl 08) i korsryggen tills han var född gick på ca 3 timmar (när jag fortfarande kände av lite molande värk i korsryggen trots att jag ändrade ställning och tagit 2 alvedon började BM misstänka att det kanske inte bara var foglossning. Kl 09 fick jag därför en bricanylinjektion och kl 9.30 blev jag undersökt och det visade sig att jag var 3 cm öppen och sen blev värkarna riktigt intensiva utan värkpauser. 2 timmar senare kl 11.30 slutade värkarna plötsligt och ersattes av krystvärkar efter en stunds vila. Kl 11.43 efter 3 krystvärkar var så sonen ute.
Nu är jag gravid i v 34+1 och börjar slappna av och hoppas på ett fullgånget barn denna gång. Men nu börjar tankar kring förlossningen komma och jag undrar om nästa förlossning kommer var lik min första. Särskilt är det tiden jag är orolig för.. Nu måste man ju hinna ordna med barnvakt innan man åker in och vill gärna hinna fram till sjukhuset innan förlossningen startar..
Har hört att tvåan brukar komma på halva tiden, men det kanske inte går att räkna så i mitt fall eftersom sonen var prematur? Kan ju tillägga att min tapp var påverkad av sd och jag läckte fostervatten, så gissar att det var anledningen till att jag "hoppade över" latensfasen? Brukar alla prematurförlossningar gå fort?
Den här graviditeten har min tapp varit mjuk och centrerad och 1 cm öppen sedan v 27, men vid senaste kontroll i v 31 hade jag fortfarande 2,5 cm tapp kvar, så nu är ju status betydligt bättre och dessutom äter jag bricanyl den här gången mot sd.
Ni som har erfarenhet av både prematur och fullgången förlossning får gärna dela med er av era förlossningar här!!!