• kiwi81

Hur skiljde sig er prematura förlossning från er fullgångna?

Ni som fött både ett prematurbarn och ett fullgånget barn, hur skiljde sig förlossningarna åt?

Min son föddes i v 31+3. Från första lilla känningen (ca kl 08) i korsryggen tills han var född gick på ca 3 timmar (när jag fortfarande kände av lite molande värk i korsryggen trots att jag ändrade ställning och tagit 2 alvedon började BM misstänka att det kanske inte bara var foglossning. Kl 09 fick jag därför en bricanylinjektion och kl 9.30 blev jag undersökt och det visade sig att jag var 3 cm öppen och sen blev värkarna riktigt intensiva utan värkpauser. 2 timmar senare kl 11.30 slutade värkarna plötsligt och ersattes av krystvärkar efter en stunds vila. Kl 11.43 efter 3 krystvärkar var så sonen ute.

Nu är jag gravid i v 34+1 och börjar slappna av och hoppas på ett fullgånget barn denna gång. Men nu börjar tankar kring förlossningen komma och jag undrar om nästa förlossning kommer var lik min första. Särskilt är det tiden jag är orolig för.. Nu måste man ju hinna ordna med barnvakt innan man åker in och vill gärna hinna fram till sjukhuset innan förlossningen startar..

Har hört att tvåan brukar komma på halva tiden, men det kanske inte går att räkna så i mitt fall eftersom sonen var prematur? Kan ju tillägga att min tapp var påverkad av sd och jag läckte fostervatten, så gissar att det var anledningen till att jag "hoppade över" latensfasen? Brukar alla prematurförlossningar gå fort?

Den här graviditeten har min tapp varit mjuk och centrerad och 1 cm öppen sedan v 27, men vid senaste kontroll i v 31 hade jag fortfarande 2,5 cm tapp kvar, så nu är ju status betydligt bättre och dessutom äter jag bricanyl den här gången mot sd.

Ni som har erfarenhet av både prematur och fullgången förlossning får gärna dela med er av era förlossningar här!!!

• Svar på tråden Hur skiljde sig er prematura förlossning från er fullgångna?
  • Dalva

Puffar eftersom jag också är nyfiken! Väntar mitt andra barn (är i vecka 39). Mitt första barn kom i vecka 30+3.

• Mison

Ok, jag stöttar oxå Det blir nog du Liley som kommer att svara i tråden först

• kiwi81

Ha ha, välkommen hit Mison! Verkar bara vara vi prematurmammor som hänger på fl och intresserar oss för just det ovan nämnda. Undrar om många andra prematurmammor fött med kejsarsnitt och då inte kan jämföra med en fullgången vaginal förlossning?

• mammaNena

jag hänger oxå på. fick min dotter i v 32+5 och hoppas denna gången (är i v 22) att jag ska gå hela vägen ut!

• cruz

Jag födde först tvillingar i vecka 34. Hade haft sängläge sedan vecka 28 pga mycket sd och förkortad tapp. Vid ett tillväxtultraljud i v 34 såg bm att jag var öppen 3 cm och hon skickade mig till förlossningen. Det hände inte så mycket mer där så de tog hål på fosterhinnan till sist. Då satte förlossningen igång på riktigt och det tog väl än 7 timmar innan barnen föddes. Det var en komplicerad förlossning med risk för syrebrist och barnen bars ut direkt innan jag fick se dem. Förlossning nummer två var enklare. Hade mycket tidiga sd denna gång med men ingen tapp-påverkan. Bebisen föddes v 39 + 5. Jag hade värkar 1,5 timme innan vi åkte in till förlossningen. Då var jag  öppen 6 cm. Bebisen föddes inom två timmar och han mådde toppen. Jag var visserligen skitsur under själva förlossningen för att narkosläkaren aldrig hann komma i tid, men när barnet var ute var det glömt.

• kiwi81

Zelia, tack för ditt svar! Vilken oerhört snabb andra förlossning du hade! Hur visste du att det var dags att åka in till förlossningen när du gjorde? Hade du tätt mellan värkarna? Kändes värkarna som de gjorde med tvillingarna när de väl kom igång?

Svar på tråden Hur skiljde sig er prematura förlossning från er fullgångna?