• mammamutilltre

Medlem i Hemmaföräldrar.se?

Har sett länken i många inlägg till hemmaförälder.se och undrar vad det är egentligen, var inne på sidan och kikade lite men ....

Jag anser mig själv vara hemmaförälder för tillfället men ni som är medlemmar i hemmaförälder.se hur ser det ut hos er? Går era barn inte alls på fsk innan skola?
    Läste något om att det ses som en sekt??

Bara nyfiken om jag är som medlemmarna där eller om jag är en annan sorts hemmaförälder.

• Svar på tråden Medlem i Hemmaföräldrar.se?
  • ango07

Jag är medlem på hemmaförälder.se. Min son blev 2 i november och jag har inga planer att sätta honom i förskola inom den närmsta tiden. Men jag kommer nog inte att vara hemma med honom tills han börjar skolan. När han blir 3 ungefär har vi tänkt låta honom börja på förskola. Jag har vårdnadsbidrag som jag kan få tills han blir 3.

Jag har märkt att det är väldigt få som väljer att vara hemma med lite äldre barn.

• Hemmaföräldern
    mammamutilltre skrev 2009-12-27 08:40:32 följande:
    Har sett länken i många inlägg till hemmaförälder.se och undrar vad det är egentligen, var inne på sidan och kikade lite men ....Jag anser mig själv vara hemmaförälder för tillfället men ni som är medlemmar i hemmaförälder.se hur ser det ut hos er? Går era barn inte alls på fsk innan skola?Läste något om att det ses som en sekt?? Bara nyfiken om jag är som medlemmarna där eller om jag är en annan sorts hemmaförälder.
    Är alla grupper på facebook sekter? Är Naturskyddsföreningen en sekt? eller andra ideella föreningar? :) Om någon kallar en ideell förening för en sekt bara för att människor som delar samma värdegrund hittar varandra och delar med sig av sina erfarenheter, så har vi många många sekter i det här landet....

Jag tror att när man försöker ge en förening eller människor som tillhör den föreningen en negativ stämpel så ligger problemet mer hos personen som gör det. Kanske lider man av att upptäcka att inte alla tycker likadant, har slut på egna arguement eller vill bara ha en sandlådenivå i största allmänhet.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för Hemmaföräldrar.se som arbetar för att föräldrar ska ha många olika barnomsorgsalternativ att välja mellan som alla ska hålla hög kvalitet. Det kan bara bli bra för föräldrar att kunna välja eftersom alla barn är olika ;)
  • Hemmaföräldern

Glömde.... ett tips är att du besöker samtalsforumet där så kan du se själv vilken stor spridning det är på människor och att de är vanliga engagerade mammor och pappor som vill välja själva hur länge de ska vara hemma med sina barn

• MARIO

Är medlem. Barnen går 15timmar, men när 3:an kommer, Så har vi betsämt att vänta tills den hunnit bli 3-4år.

• kerstinsdotter

Bra svar Hemmaföräldern!

Jag är också medlem i Hemmaförälder och hemma med vår son som är 4 år. Vi ska låta honom gå ett år på deltid på förskola för att förbereda sig inför skolan när han blir fem år men tycker inte det är nödvändigt med mer dagis än så för honom. Så länge ekonomin tillåter kommer jag att vara hemma länge med alla våra barn (om vi får fler vill säga) beroende på vad varje barn verkar behöva - alla barn är ju individer så klart. Som föräldrar tycker min man och jag att det är det naturliga för barn, särskilt för barn under tre år att få vara hemma med en av föräldrarna, och tror inte alls på den svenska dagismodellen. Om det gör mig till en "sektmedlem" i vissas ögon så gärna det. Det är en väldigt trevlig "sekt" att tillhöra isf med människor som vill det bästa för sina barn och vågar tänka själva och inte bara följer med strömmen i det här landet (villa, volvo, thailandsresor och två heltidsarbetande föräldrar som "måste" ha barnen på dagis 8-10 timmar om dagen från ett års ålder - det är inte ett sunt sätt att leva i mina ögon, utan politiskt motiverat och framtvingat för att staten ska få in så mycket skatter som möjligt från medborgarna och medborgarna ska kunna konsumera så mycket som möjligt.)

Själv var jag mycket inne i forumen här innan jag hittade hemmaföräldrars forum men trivs mycket bättre där än här eftersom jag tycker att det rent generellt är mycket högre nivå på samtalen och debatten där än här inne. Jag har också läst det där fåniga struntet om att hemmaföräldrar är en sekt men det dravvlet visar bara hur låg nivå det ofta är i forumen här på familjeliv.

Väl mött i hemmaföräldrars forum ist om du vågar dig dit!

• mammamutilltre

Hehe, ja nu är det inte så att jag tänker att det är en sekt men läst det. Anledningen till att jag är nyfiken är att jag anser mig själv vara en hemma förälder har dock jobbat lite sedan första föddes men i grund och botten anser jag att barnen ska vara med oss föräldrar mest, det är vi som ska uppfostra dem och har man möjlighet så vill jag vara med dem så mkt jag bara kan, jag är nu hemma med mina tvillingar på 3 år och en bebis på 9 veckor och har en stor tjej på 7 år.

Tack för era svar, ska våga mig in på hemmaförälder.se en vacker dag :)

mamma till 4 godingar
  • hemmamamma83

Hej!
    Jag är också medlem i hemmaforälder...men har dock alltid jobbat utanför hemmet också. Har alla mina barn helt hemma tills dom börjar 6 års...är iallefall planen. Äldste är 5 år. Jag och min mann är hemma lika mycket.
    Vi är forövrig helt normale...tykker väl bare om att umgås mycket med familjen och anser att vi som föräldrar är bäst lämpade att ta hand om våre egne ungar

• nynne76

Jag är också medlem i hemmaföräldrar. Är hemma med min son som är 2.5 år och väntar liten i maj. Jag tycker också att det är valfriheten som är viktig. I vår kommun exempelvis har de plockat bort dagmammor, ökat antal barn på förskolorna, samt gör hela tiden en massa omflyttnig av personal. Det tycker jag är fel och de har inte heller infört vårdnadsbidrag trots att det är högern som styr. Det som irriterar mig mest är att hela samhället bygger på att vi ska skaffa barn men inte kunna få tid med dem när de växer upp. Själv skulle jag kunna offra mycket för att slippa lämna bort dem hela dagar. Vi är defenitivt ingen sekt, snarare en del föräldrar som vill ha frihet och valmöjlighet och det har man verkligen inte i en sekt!!!

Svar på tråden Medlem i Hemmaföräldrar.se?