• vanilla deej

Vad använder du för amningsinlägg?

Jag måste använda amningsinlägg och funderar nu på om jag ska fortsätta med engångsvarianten eller om jag ska köpa på mig sådana som man tvättar.

Vilka amningsinlägg använder du? Och är du nöjd med dem?

Just nu använder jag Pigeon (tror jag de heter) men jag får byta så ofta att ett paket bara räcker i några dagar = kommer bli en dyr historia...

• Svar på tråden Vad använder du för amningsinlägg?
  • solana

Om du läcker mycket spelar det nog ingen roll hur bra de är du får byta ofta ändå. Jag har snart ammat i fyra månader mjölkmängden har stabiliserat sig så det läcker bara vid utdrivningen som blir när lillan ammar på ett bröst. Brukar ha en liten handduk för det ena bröstet just då bara. Så vad jag försökr säga är att visst de går åt mycket i början men sedan så kan du förhoppningsvis slippa dem. Ett tips är att köpa uppsamlingskupor på apoteket som du kan ha när du är hemma, då kan du ju ta tillvara mjölken också o frysa in.

• solana

P.s
    Pigeon är dyra. Natusan och apotekets tycker jag funkade lika bra men var billigare!

• Maluttan

jag har tyginlägg av flanell, jag tycker de är toppen.
    I början fick jag byta ofta såklart, men nu läcker det inte så mycket längre men de är sköna att ha iaf då de värmer lite nu i kylan =)

• Mamma och Mor

Tyginlägg i flanell. Har köpt på mig rätt många så jag har att byta då jag läcker från det bröst som inte ammas. Tvättar dem samtidigt som annan tvätt som kräver 60 grader eller mer.
    Gillar inte pappersinlägg, de ger klåda och sår för mig.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • sophiie

Använder liberos, men jag tycker de är för tjocka. Och sen ser det ut som man går man styva bröstvårtor ;)
    Varför måste alla inlägg ha klister ?
    Har provat Pigeon, jag tyckte dessa var super men som du skriver så är de svindyra.
    Libero kostar ca 40 kr/50 st
    Pigeon kostar ca 50 kr/25 st..
    Dubbelt upp :(

Funderar på att köpa tvättbara, som några har nämnt.

• vanilla deej

Jag gillar verkligen Pigeons men det är som ni säger, dyra...

Däremot så gillade jag inte Natusan - tycker de klibbar fast i bröstet. Får se vad det blir för några nästa gång som man ska handla för nu sinar det i Pigeon-förpackningen...

• HannaSvärd

Jag använder liberos, tycker att de är kanon! :)
    Men natusan fungerar inte alls, som "vanilla deej" sa, de klibbar fast. Och luddar och är hårda.

• Rocky 79

Jag använder Änglamarks, som finns på Coop. Tycker att de är lagom tjocka och så fastnar man inte i dom. Jag gillar inte heller Natusan, fastnar och gör jätteont när man ska ta bort dem.

• vanilla deej
    Rocky 79 skrev 2010-01-01 22:39:35 följande:
    Jag använder Änglamarks, som finns på Coop. Tycker att de är lagom tjocka och så fastnar man inte i dom. Jag gillar inte heller Natusan, fastnar och gör jätteont när man ska ta bort dem.
    Då ska jag testa dem! Typiskt att man nyss är hemkommen från coop...
  • enbär

Jag använder tyginlägg. Köpte en uppsättning på Babyproffsen och en uppsättning på nätet, minns inte var. Har ett paket Natusan i reserv när jag glömt att tvätta inläggen. Tyginlägg blir ju billigare i längden, är mer miljövänligt inbillar jag mig i alla fall, och så slipper man klistret.

• zoodiak

Jag kan rekommendera tyginlägg från Imse Vimse ( imsevimse.se) de är formsydda, rejäla och glider inte snett. Jag har tre par och tvättar/sköljer dem i handfatet på kvällen. I början varje kväll då det läckte mycket, sedan mer sällan. De är sköna och miljövänliga, och bidrar inte till sopberget.

• Ladycocos

En väninna rekommenderade mig att använda trosskydd/tunn binda. Klipp av på mitten och klistra fast (eller inte) i bh'n. MYCKET bättre uppsugningsförmåga enligt henne!

• vanilla deej
    Ladycocos skrev 2010-01-03 18:49:59 följande:
    En väninna rekommenderade mig att använda trosskydd/tunn binda. Klipp av på mitten och klistra fast (eller inte) i bh'n. MYCKET bättre uppsugningsförmåga enligt henne!
    smart!
  • Dr Mupp

Jag varvar pigeion med avent och imses tvättbara. Fast snart kanjag sluta helt för jag har lärt brösten att inte spontanläcka.

• Santosha

Använder tyginlägg, Medeva, dyra som skrutt, men de fungerar bra för mig som har "små" bröst (tja, c-kupa numera, a-kupa innan jag blev gravid) och mycket mjölk. När jag byter brukar jag tvätta dem direkt i vatten och sedan hänga på tork. Då går det inte åt så många, eftersom de hinner torka... Och de är ganska tjocka. Har även en uppsättning ImseVimse flanellinlägg hemma, men som sagt, jag har små bröst, och de inläggen är för stora (och tunna).

När jag ammar använder jag uppsamlingskopp på det andra bröstet, vilket ibland är ett måste eftersom jag läcker som ett såll. Det bröst jag ammar ifrån klämmer jag in en bit plastad frotté under, och sedan gäller det att sitta beredd med handduk i högsta hugg om Pysen skulle få för sig att släppa bröstet hastigt. Då sprutar det åt alla håll...

Svar på tråden Vad använder du för amningsinlägg?