• skye67

Ge aldrig upp

Har försökt bli gravid en längre tid och även gjort en utredning på Carl von Linné kliniken i Uppsala. Där fick vi beskedet att vi inte ens hade 5% chans att lyckas med IVF utan dom rekomenderade äggdonation direkt. Nu är det ju rätt dyrt med äggdonation så efter lite pratande hemma så bestämde vi oss för att åka till Riga och adoptera embryon. Fick kontakt med en mycket trevlig läkare på EGV- kliniken. Efter jag varit där så blev jag behandlad som pestsmittad av den svenska sjukvården. Det fanns absolut ingen som var villig att hjälpa mig med varken tester eller mediciner. Till slut hittade min mamma, efter jag ringt till henne och grinat, en gynekolog i Sigtuna som absolut var villig att hjälpa mig på alla sätt jag behövde. Han tyckte att det var väl klart att jag skulle få den hjälp jag behövde. Vissa jag ringde till i mitt landsting var till och med så otrevliga så jag fick svaret: "Du får väl åka tillbaka till Riga så får dom hjälpa dig." Jag har alltid gjort rätt för mig och betalat skatt i Sverige och får en sådan behandling bara för att jag är äldre och gärna vill ha ett barn.

Tyvärr så fastnade det inga embryon :( och hela världen rasade... Var villig att göra ett nytt försök, men min läkare i Riga sa att han ville att en läkare skulle kolla så det inte var något fel inne i livmodern innan han var villig att göra ett nytt försök. Säga vad man vill, men dom är inte ute efter att lura en på pengar iaf :) Min läkare i Sigtuna skickade en remiss till ett STORT sjukhus i min region. Dom ringde upp mig när dom fått remissen och sa att dom inte skulle hjälpa mig då jag var för gammal för att få hjälp mot barnlöshet. Då blev jag riktigt förbannad rent ut sagt och var nog inte allt för snäll mot den stackars sköterskan som ringt upp mig. Hon sa iaf att jag skulle få komma dit och göra denna undersökning. Remissen kom till sjukhuset våren 2009. Jag skulle bli kallad juli/augusti. Trots att jag ringt dit ett flertal gånger så har jag inte fått en tid. Mycket dåligt tycker jag!!!

Sen så fick jag problem med mina leder och ont i musklerna och sökte min husläkare. Han ville starta en utredning med röntgen och allt. Så han frågade om jag var gravid och jag svarade "Det tror jag inte" Men han tog ett graviditetstest samtidigt som alla andra tester han tog och dröm om min förvåning när jag fick beskedet att jag verkligen var gravid. Jag grät och skrattade samtidigt. Det trodde jag ju aldrig!!!

Jag är idag 42 år och har aldrig lyckats få något barn tidigare. Har varit gravid ett par gånger men fått missfall. Har alltså haft svårt att bli gravid samt att få behålla barnet.

Idag är det 16+5 och ett RUL väntar den 29/12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 15:33
    Eller ge upp! Det har jag nu gjort då vi igår var in på sjukhuset och fick ta bort den lilla som dog för 3 veckor sen.... Fy fan för livet!!!!!

• Svar på tråden Ge aldrig upp
  • Wehee

Gud vilken härlig historia. Stort Grattis.
    Blir ledsen när jag hör hur sjukvården i Sverige behandlat dig.

• Solkattan

Jätte kul att Ni lyckades på egen hand..! Supergrattis!
    Tyvärr suger svensk sjukvård. Är du för "fet" eller för gammal så passar du inte in enligt de mallar dom sätter upp...
    Allt tycks handla om pengar och att som du säger att man betalat skatt i många år o alltid gjort rätt för sig spelar ingen roll...
    Skulle vara intressant om "någon" "äldre" ville testa att anmäla vården för diskriminering mot äldre?
    Det har ju varit en del fall på tv där "äldre" anmält tex arbetsgivare att de blivit diskriminerade när de inte fått chansen till jobb.
    Att inte få "chansen" till barn är ju också diskriminerade?
    Borde inte svensk sjukvård vara "tacksamma" att du inte "belastar" systemet utan bekostar största delen själv? (genom att du åkte till Riga).
    Fattar inte hur de tänker... ? ( om de tänker ).
    Hoppas du får fina RUL bilder att titta på när du skålar in det nya året!

• Caribe

Blev väldigt glad av att läsa slutet på din historia {#lang_emotions_sunny} grattis!!! Beklagar hur du har blivit behandlad!

Är själv 42 och ruvar nu efter äggdonation, har kämpat i väldigt många år och slutar aldrig hoppas på att få bli mamma, men tyvärr gör dom det inte lätt för en i sverige trots att man betalar ofantliga summor själv utomlands för sina behandlingar.... {#lang_emotions_yell}

• Liv73

Wow, vilken historia, den skänker lite tröst till oss som kämpar!! Tack för att du ville dela med dig...det finns alltså lite hopp

• Ipin

Blev helt knottrig på armarna när jag läste detta.. Ett stort grattis till er! :)

• anirac1

Å vilken lycka för Er ¨stort grattis. Jag om någn förstår verkligen hur du har haft de...
    För "min" historia är den samma nästan. För mej började det för 10 år sen. Då gjorde jag 3 st IVF-försök på KS i Sthlm som såklart misslyckades. Så vi blev flyttade till Huddinge sjukhus pga att min man har ett genetiskt kromoson fel. Där gjorde vi 3 försök till då med PGD-test MEN även dom misslyckades dessutom så upptäcket man att mina ägg var i fördåligt skick så ngt bio barn från mej var helt omöjligt. Hela min värld rasade samman å jag kände mej totalt värdelös å okvinnlig. Jag hade tom. tankar på att lämna min man för inte kunde han älska mej som inte ens kan ge honom ett barn... MEN Lyckan stog på vår sida och i Sep-08 började vi vår resa genom äggdonation. Tyvärr blev lyckan kort då donatorn hoppade av just innan jul. Åter igen rasar världen å nu kommer tankar: Kommer jag någonsin bli mamma el får vara gravid???? Med ljus och lykta letar man efter en ny donator MEN pga min mans "problem" måste många små bäckar klaffa. I April-09 får jag 1 donerat ägg och nu "bara" 5 dagar kvar till BF är snart sonen här. Så viss funkar den svenska IVF vården allafall för mej. Å jag är evigt tacksam att möjligheten till donation finns. Dessar män och kvinnor är GULD värd.
    Massor av kramar till er alla

• skye67

Tack alla som svarat eller bara läst inlägget.
    Jag hoppas att det går bra för alla nu.
    Är så otroligt lycklig, men självklart nervös. Hur ska jag klara av att få barn nu? Är ju så van med att kunna göra vad jag själv vill och när jag vill det. Men lyckan jag känner är obeskrivbar, men ändå är allt så overkligt. Ska JAG verkligen bli mamma??? Kan inte förstå det än, men ändå är jag lycklig. Svårt att beskriva.
    Önskar er alla en god jul!

• skye67

Eller ge upp! Det har jag nu gjort då vi igår var in på sjukhuset och fick ta bort den lilla som dog för 3 veckor sen.... Fy fan för livet!!!!!

• Pimpinellan

Beklagar verkligen! Vet precis hur det känns-överjävligt! Finns ingen tröst tyvärr...

• MickisBackis

Grymt. Det är gymt, jag får en klump i magen. Är sjäv i närheten av tanken att ge upp...

• Liv73

Fruktansvärk Skye67, helt fruktansvärt och grymt. Strykekram!

Svar på tråden Ge aldrig upp