• Frappuccino

Matning, nätter

Har tvillingar som är 8 veckor gamla. De föddes i v 33+4. Någon mer i liknande situaion (eller har vart) och vill berätta hur era nätter ser ut. Hur länge sover de mellan matningarna? Väcker ni upp dom för mat? Vi fick order om att göra det om det dröjde för länge.. men kanske kan de börja styra mer själva när de ökar mer o mer i vikt. När kan man förvänta sig att de sover längre pass nattetid tror ni, alltså få in någon slags rutin?

• Svar på tråden Matning, nätter
  • Katarina76

Vi fick rådet att max låta det gå 4 timmar mellan målen i början (veckorna runt BF). Vår dotter vaknade punktligt var 3:e timme på nätterna första veckorna, så vi behövde aldrig väcka henne. Vår första natt utan matning (7 timmar) kom vid 6,5 månaders ålder.

Det är inte säkert att de har dygnsrytm och skiljer på natt och dag ännu. Men försök tydliggöra dygnsrytmen att genom att ha dämpad belysning under nattmatningarna samt prata inte och var allmänt tråkig.

• Hillevi

fick oxå höra att de skulle gå max 4 timmar mellan matningarna.. sonen blir 3 veckor idag föddes i vecka 34+6, har dock inte jätteproblem me att de går för lång tid då han gärna äter lite men oftare, spec på dagarna, men på nätterna kan de gå upp emot 4 timmar mellan men jag har slöppt på dom där timmarna som dom sa på neo, han får äta när han vill de, skulle de gå 5 timmar på natten så får de göra de, jag väcker honom inte för mat.. han går dock upp i vikt som en tok så e därför ja känner ja kan släppa på dom tiderna lite...

min äldsta son (ej prematur) han började sova hela nätter i somras tror ja de va å då va han 1.5 år, så de e nog väldigt olika de där me när de börjar sova hela nätter...

• Frappuccino

Tack snälla ni för svar! Kan kanske också släppa tanken på timmarna emellan för de går upp bra i vikt och sen har det inte hänt många gånger att de sover längre i och för sig men om det skulle hända behöver jag nog inte oroa mig då

• knäppisen

Om de går upp bra i vikt så ska du inte behöva väcka dem var tredje timme, men hör med neo eller bvc om du känner dig osäker. Dottern (född v 33) fick vi låta sova längre redan innan fullgången tid för hon gick upp i vikt som en raket ändå. Sonen (född v 29) fick vi väcka var tredje timme för han var så trött o slö o gick upp dåligt i vikt.

Svar på tråden Matning, nätter