• Anonym

Får man ta lån om man inte har fast inkomst?

Vi har väldigt dålig ekonomi, sambon har endast vikariat, och jag är mammaledig. Vi har ej någon bil, vilket gör det svårt för oss att ta oss fram dit vi behöver, även svårt för sambon att få fast jobb inom sin jobbkategori (vårdare). De flesta jobb han sökt kräver bil och b-körkort, även de jobb jag sökt kräver samma sak..
    Vi har långt till t.ex BVC och affären, så vi får vackert gå dit i ur och skur. Ibland har vi turen att låna bil av någon, men de flesta jobbar ju på dagarna så de behöver den ofta!

Nu undrar jag om man kan få ett lån beviljat av banken för att köpa en bil även fast man inte har någon fast inkomst? Sambon har betalningsanmärkningar så det blir jag som får ta lånet.
    Om man säger att man verkligen är i behov av en bil (för det är vi verkligen!!) kan de gå med på det då?

Vi tänkte oss ett lån på omkring 60-70 tusen då vi likagärna kan köra en begagnad bil, oavsett märke och årsmodell..

• Svar på tråden Får man ta lån om man inte har fast inkomst?
  • Anonym

Min sambo var in på banken för bara några veckor sen och ville låna 100.000 för att köpa en ny bil. Han blev uppsagd i okt (p.ga personalnedskärning).
    Han fick inte ta något lån för man måste kunna visa upp ett arbetsgivarintyg så att dem vet att du har ett jobb och kan betala av på lånet..och han har ändå haft fast tjänst i 10 år.
    Så jag tror tyvärr att det blir svårt för er..

Hoppas att det ordnar sig på något sätt.

• Joual

Visst kan jag förstå att ni behöver en bil, men jag kan inte tänka mig att ni behöver låna 60-70 000 för att få en schysst bil. Jag tror att 20 000 räcker till en fullt funktionsduglig bil. Den summan har du dessutom större chans att få låna till själv.

• skåne tjej

Vill ni ha ett så högt lån med de inkomster ni har?
    det går att få en ok bil för en mindre summa.

• Angels

Nej, kan inte tänka mig att banken går med på att låna ut pengar till en bil när ni inte har fast inkomst. En bil stiger ju inte direkt i värde och det finns ingen säkerhet i en bil. Varför måste ni ha en sån dyr bil?

Enda alternativet är någon som går i borgen för er. Eller så kan ni kanske vända er till tex. Bluestep, men då kräver de 20% i handpenning.

• Angels

Köp en gammal volvo. De är rätt billiga i inköp och det finns alltid delar att få tag i på skroten = billig att laga.

• Anonym (metilda)

Du måste kontakta banken för att få svar på din fråga, det kan finnas faktorer som har betydelse som inte framgår av ditt ts.

En begagnad bil kan ni få till ett mycket lägre pris än 60 000. Jag köpte nyligen en mycket fin Matiz för 40 000 kr, bara två år gammal och med lågt miltal. Om ni verkligen är i behov av bilen finns det också ännu billigare.

Kolla runt på Blocket vad olika bilmärken kostar där. Jämför miltal, årsmodell och vilka andra krav ni har; t ex AC.

Lycka till!

• M Y L F

Tänk på att man i många fall måste lägga en egen handpenning om 20 % när man lånar och köper bil. Om man tar ett bil lån vill säga.

Varför skall ni köpa så dyr bil med era inkomster? Man får ju bra bilar för mindre än den summan. Det är dumt att ta ett så pass högt lån med bara ett vikariat i ryggen som din sambo har.

• Anonym

Ja, jag förstår att lånen nog kanske skulle vara lite för högt.. Men tror ni att vi har större chans att få ett lån om vi vill låna ca 20-30 tusen?

Någon som har erfarenhet?

• M Y L F
    Anonym skrev 2009-12-15 15:56:07 följande:
    Ja, jag förstår att lånen nog kanske skulle vara lite för högt.. Men tror ni att vi har större chans att få ett lån om vi vill låna ca 20-30 tusen? Någon som har erfarenhet?
    Lägre belopp är ju lättare att få låna till, men har ni en handpenning på 20 % också? Vilken bank hade ni tänkt låna av, hade ni tänkt er ett bil lån eller ett vanligt blanco lån så som medlems lån?

Det är ju olika lånevillkor på olika lån.
  • Anonym

M Y L F skrev 2009-12-15 15:59:02 följande:

Lägre belopp är ju lättare att få låna till, men har ni en handpenning på 20 % också? Vilken bank hade ni tänkt låna av, hade ni tänkt er ett bil lån eller ett vanligt blanco lån så som medlems lån? Det är ju olika lånevillkor på olika lån.
    Nja, det kan bli svårt med handpenning på en bil för 20.000, den får vi låna ihop av någon närstående om det skulle vara möjligt. Det blir ju i så fall 16.000 kr va? Är inte riktigt så bra på matte, he he..
    Vi har swedbank så det blir den banken!
    Vad är skillanden på billån och blancolån? Billigare ränta eller sådant som kan "gynna" vårt lån?
Svar på tråden Får man ta lån om man inte har fast inkomst?