• meic

Hostmedicin -hund

Min hund har fått problem med hosta igen, men veterinären ville avvakta en vecka innan vi kollar det igen. Han misstänker att han fick fel diagnos sist (hade hosta för inte så länge sen och då trodde de kennelhosta, men att det då var förkylning och DENNA gången är kennelhosta...)
    Men iaf han sa att man kan ge hunden hostmedicin för barn.
    Han hostar väldigt sällan, men när han väl hostar så är det brutalt för stackarn. Han äter bra osv.

Jag får inte tag i vet. nu, men tycker ni man ska ge medicin fastän att han hostar så sällan? I natt var han risig som attan, men nu idag har han bara hostat vid två tillfällen på hela dagen.
    Och om man ska ge, ska man då ge sån receptfri för barn, eller tycker ni man ska hålla sig till hemma receptet med vatten, honung och citron?

Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Hostmedicin -hund
  • mannehund

Vi har haft kennelhosta här hemma två gånger. Ena gången var hostan inte så besvärande så då gjorde vi inte annat än väntade. Men vid det andra tillfället så hostade hon så mycket så hon kom inte till ro för att vila någon gång, så då fick hon (precis som du skriver) receptfri barnhostmedicin. Jag hade inte gett nåt om min hund bara hostade två gånger under dagen men kanske ska du ge i kväll så natten blir lugn både för hunden och för er. Det går ju knappt att sova när man måste höra det där hackandet hela tiden.....

• meic
    mannehund skrev 2009-12-15 17:17:23 följande:
    Vi har haft kennelhosta här hemma två gånger. Ena gången var hostan inte så besvärande så då gjorde vi inte annat än väntade. Men vid det andra tillfället så hostade hon så mycket så hon kom inte till ro för att vila någon gång, så då fick hon (precis som du skriver) receptfri barnhostmedicin. Jag hade inte gett nåt om min hund bara hostade två gånger under dagen men kanske ska du ge i kväll så natten blir lugn både för hunden och för er. Det går ju knappt att sova när man måste höra det där hackandet hela tiden.....
    Tack!

Ja jag funderar på att testa hemmakuren nu, och så ta till det andra imorrn/natt om det behövs. Han har inte hostat fler gånger nu så förhoppningsvis kan han sova i natt.
  • ChrisE

Byt veterinär. Han kan ha något i halsen eller i nosen. Trädgren, polyper, svamp, allergi mm. Hundar äter gräs som katter och det kan fastna strån i halsen.

• meic
    ChrisE skrev 2009-12-15 18:47:36 följande:
    Byt veterinär. Han kan ha något i halsen eller i nosen. Trädgren, polyper, svamp, allergi mm. Hundar äter gräs som katter och det kan fastna strån i halsen.
    Detta är två olika veterinärer. Vi har kikat i halsen men det är inget vi kan se, och han är inte störd när han äter... men jag kommer ju definitivt kolla upp det om en vecka om han så hostar en gång om dagen.
  • mannehund

Måste bara säga en sak till... En av våra hundar fick diagnos noskvalster för några år sedan. Det gjordes bara en "titt" i mun och hals och inget mer (detta var på ett stort djursjukhus...). Fick medicinering mot noskvalster med allt vad det innebar i kostnad, tid, lidande för hunden mm... Efter ungefär en vecka snöt han ut ett rejält grässtrå ur nosen... Sen var det bra.

• meic
    mannehund skrev 2009-12-16 07:43:31 följande:
    Måste bara säga en sak till... En av våra hundar fick diagnos noskvalster för några år sedan. Det gjordes bara en "titt" i mun och hals och inget mer (detta var på ett stort djursjukhus...). Fick medicinering mot noskvalster med allt vad det innebar i kostnad, tid, lidande för hunden mm... Efter ungefär en vecka snöt han ut ett rejält grässtrå ur nosen... Sen var det bra.
    Oj! Hoppla...
    Ja han hade två hostattacker i natt, men inget än så länge så jag hoppas han blir bättre!
Svar på tråden Hostmedicin -hund