• Modin

Är hon döv?

Min dotter kom i v 33 och vi fick inte göra hörseltestet förens förra veckan och de visade sig att det inte gav några utslag och hon sa att vi skulle på en ny kontroll men att dom itne visste.. Jag pratar med henne och gör höga ljus men hon reagerar inte.. Dom på neo sa att hon borde reagera nu.. Ska på ny kontroll som sagt och sen öronläkaren om de inte visar något..

Någon som har ett prematur barn som har likadant? Eller jag vet inte om de beror på de överhuvudtaget..?!

• Svar på tråden Är hon döv?
  • Proletariatet

Grattis till dottern! Hur gammal är hon nu? Min dotter klarade inte heller hörseltestet först, men andra gången gick det, dock reagerade hon på andra ljud.
    När ska ni få komma tillbaka? Vore ju skönt om ni fick göra det snart så ni får veta iallafall. Hoppas allt går bra!

• Modin

Hon är 7 veckor nu, och jag ska dit på fredag igen.. Men hon reagerar inte på nånting annat.. Ja har försökt med massor av höga ljud hon lyssnar inte.. :S Dom brukar ju typ rycka till om det kommer ett plötsligt ljud men inte de heller.. :S

• Linnispinnis

Har du testat t.ex. skrammel med bestick eller kastruller i närheten av henne? Min dotter tycker det är ett väldigt obehagligt ljud. Hon rycker alltid till av det. Ett tag tyckte jag min flicka reagerade lite dåligt på en del ljud, men det kom efter ett tag. Hon fick dock godkänt på hörseltesten med en gång. Fast hon var nog ca 20 veckor då. (född 16v. för tidigt) Men testa att skrammla lite med en kastrull.
    Hoppas det löser sig!

• Proletariatet

Oj, vad säger läkarna, det finns ju sådana där implantat som gör att man kan höra va? Fast de kanske inte fungerar på alla, men jag antar att ni fått/får samtal med öronläkaren snart.
    Jag har ju jättedålig koll, testa att fråga efter andra med döva barn i forumsdelen med "funktionshinder" så kanske du kan få ta del av andras erfarenheter.
    Men positivt idag att man kan få veta så tidigt, så man hinner förbereda sig på att det kommer bli extra jobb.
    Lycka till med lilltjejen!

• neakar

Modin - jag har precis skickat ett mail till dig.

Men vill även skriva här - jag är mamma till Thea, som kom i vecka 33+1. En helt ljuvlig flicka!

Jag är även döv. Och jag finner inga ord - för det är så naturligt för mig... jag är precis som alla andra förrutom att jag inte hör och har teckenspråk som mitt första språk.

Ni kan ta en titt på min blogg, www.neak.blogg.se och ni lär få se att jag lever ett till högst vilket vanligt liv som helst.

Modin, jag hejar på dig och jag hoppas av hela mitt hjärta att du ger din dotter teckenspråk och det NU. Din dotter kommer då att växa upp harmoniskt och tryggt då hon kan förstå och göra sig förstådd. Det gör er relation lika stark som med ett hörande barn.

Linnea (förtudligar lite - skriver även här bara för att ni alla andra som läser ska se att det är inget fel med att vara döv och ha teckenspråk som sitt första språk! :) )

• Adni

Måste bara flika in och säga att barn ofta kan snappa upp och lära sig tecken tidigare än vad de lär sig prata. Vår dotter är prematur och kan inte prata än (är 2 år), men vi har på eget initiavtiv använt tecken som stöd till henne och man kan riktigt se hur lycklig hon blir nu när hon kan förmedla vad hon vill. Ska tillägga att vår tjej är hörande utan hörselnedsättning och jag gjorde samma sak med storasyster som också är hörande.

• Jag kom inte på något bättre

min dotter floppade helt på hörseltestet.. men de kollar väl bara att de har alla delar av innerörat då? (jo min dotter hör)

eran dotter behöver ju inte vara döv, kanske hörselskadad, om ens det.

• Jag kom inte på något bättre

min dotter floppade helt på hörseltestet.. men de kollar väl bara att de har alla delar av innerörat då? (jo min dotter hör)

eran dotter behöver ju inte vara döv, kanske hörselskadad, om ens det.

• Modin

Jo men dom har sagt att hon är döv.. Men vet inte hur mycket än.. Hon kan ha hörselnedsättning bara men nått har hon iallafall för hon hör inget och alla testar har visat att hon inte hör..

• Rapunzella

Det finns något som heter cochlea-implantat - det kan hjälpa döva att höra.

Svar på tråden Är hon döv?