• Tessita

Någon som har blivit erbjuden undersökning för PVL

Nyfiken om någon med prematur barn född före v 30 utan hjärnblödning blivit erbjudna kontroll för att se om barnet har mjuka ögonrörelser eller PVL?

• Svar på tråden Någon som har blivit erbjuden undersökning för PVL
  • Little Ms Chatterbox

Min äldsta son är född i v. 30+4,. Jag fick HF och snittades. Han hade ingen hjärnblödning.
    Man har gjort många ögonundersökningar på honom, kommer inte ihåg vade de heter eller riktigt vad det har varit för något. En undersökning som han har gjort flera gånger är när de kollar efter förväxta blodådrer i ögat. Han får några droppar i ögat och sen kollar läkaren med ett riktigt tjockt förstorningsglas runt omkring i ögat, har en en lampa och lyser med.
    Min son är nu 7½ år och följer bara det vanliga BVC och skolvårdens hälsoprogram.

Kanske inte det är det du frågar efter men tråden blir uppuffad
    Ha en bra dag!

Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Tessita

Tack för svar men jag menade inte undersökning för ROP. Såg på nyheterna för ett par månader sen om hur manpå Akademiska sjukhuset analyserade prematura barns ögonrörelser när de fick titta på en tv skärm. Så har jag även läst detta i en artikel:

Hos barn som föds före vecka 32 har de här nervbanorna inte hunnit mogna. De drabbas därför hårdare av syrebrist och celldöd. Skadan som kallas periventrikulär leukemalaci, PVL, kan man upptäcka med ultraljudsundersökning.

– En del av de här barnen får allvarliga problem som man inte omedelbart förknippar med synskador. De kanske inte kan lära sig skolvägen, inte känner igen sina syskon eller har svårt att uppfatta vad som händer omkring dem, säger Claes von Hofsten.

Barn med PVL betraktas ofta som utvecklingsstörda eller får diagnosen ADHD på grund av att de har allvarliga koncentrationssvårigheter.

–  Inte undra på att de blir rastlösa när de inte kan uppfatta vad som händer, säger Claes von Hofsten.
    Ju bättre forskarna förstår hur hjärnan utvecklas normalt, desto lättare blir det också att hitta det som fattas eller funkar dåligt i det komplicerade signalsystemet.

Nästa steg blir att undersöka om hjärnan har någon inneboende möjlighet att kompensera den här typen av neurologiska handikapp.

– Frågan är hur de här barnen kan lära sig saker på ett annat sätt än vanliga barn, säger Claes von Hofsten.

• knäppisen

Vad jag har läst mig till så syns bara de grava PVL-skadorna på ett UL. Det krävs MR för att se de normala o små skadorna. Min son har en PVL-skada. Han har spastisk diplegi vilket är en typisk pvl-skada.

Synen är bara kollad på konventionella sätt, vilket visat att han är översynt. Om han har andra problem med synen vet vi inte och det har inte varit uppe till diskussion överhuvudtaget. Av vad du skriver så verkar det som att vi bör vara observanta även på andra synproblem. 
    Jag kommer ta upp frågan med hans neurolog så får jag se vad hon säger. 
    Tyvärr hade jag inga svar på din fråga, men tack för upplysningarna
  • Tessita

Är din som för tidigt född, haft hjärnblödning? När upptäcktes han PVL skada?

Undrar lite om det borde vara som standard att man gör MR på extremt för tidigt födda....

• FruEdberg
    Tessita skrev 2010-01-04 09:29:04 följande:
    Är din som för tidigt född, haft hjärnblödning? När upptäcktes han PVL skada?Undrar lite om det borde vara som standard att man gör MR på extremt för tidigt födda....
    Hej.

Har en son född 23 +4 o här i halland (halmstad) har dom som standard att göra MR på alla extremt tidigt födda.

Min son hade en knapp 1:a som hjärnblödning.
  • knäppisen

Tessita skrev 2010-01-04 09:29:04 följande:
    Är din som för tidigt född, haft hjärnblödning? När upptäcktes han PVL skada? Undrar lite om det borde vara som standard att man gör MR på extremt för tidigt födda....
    min son är född i v 29 o då gjordes UL rutinmässigt. Då, för tre år sen, gjordes inte MR som standard här i Helsingborg, bara UL. Vet inte om de ändrat rutinerna nu. I vilket fall som helst så hittade man en liten blödning, några små cystor och ett litet skadat område som de inte riktigt kunde bestämma vad det var. Men läkarna bedyrade att hans skador va så små så de inte skulle ge honom några stora problem framöver så vi insisterade inte på några ytterligare undersökningar. MR gjordes när han var 2 år o då på initiativ från neurologen på habiliteringen där vi givetvis hamnade så småningom. 
Svar på tråden Någon som har blivit erbjuden undersökning för PVL