• C060908

Ni som är föräldralediga

Ni som är föräldralediga med flera barn hur gör ni med hushållet och barnen om den andre föräldern jobbar?

Hur ni delar upp ansvaret för barnen och hushållet vill säga..

Jag har två barn en på 1 månad och en på 3 år är intresserad av hur folk gör i samma situation..

• Svar på tråden Ni som är föräldralediga
  • lövet2

Under hans arbetstid är mitt jobb att ta hand om barnen. Då ingår förstås att fixa mat åt oss och ta undan det vi grisar ner och stökar till. Har jag tid så gör jag annat hushållsarbete också plus att jag handlar. Men det är alltså inget självklart, utan i mån av tid.
    När maken är ledig, så delar vi på hushållsarbetet och barnen. Vanligen fördelar vi det så att han har mer ansvar för barnen och jag för hushållsarbetet, eftersom jag har haft 100% av barnen under dagen.

• C060908
    lövet2 skrev 2009-12-13 18:06:53 följande:
    Under hans arbetstid är mitt jobb att ta hand om barnen. Då ingår förstås att fixa mat åt oss och ta undan det vi grisar ner och stökar till. Har jag tid så gör jag annat hushållsarbete också plus att jag handlar. Men det är alltså inget självklart, utan i mån av tid.När maken är ledig, så delar vi på hushållsarbetet och barnen. Vanligen fördelar vi det så att han har mer ansvar för barnen och jag för hushållsarbetet, eftersom jag har haft 100% av barnen under dagen.
    okej
  • olandstoken

Här hemma är det jag som står för 99% av allt hushållsarbete. Sambon jobbar 9-14 timmar/dygn och ibland är han ledig på helgen, men oftast jobbar han en av dagarna eller båda (bonde). När han kommer hem så tycker jag att han ska umgås med sonen, tycker att det är viktigt att de får all tid de kan få ihop och jag får "egentid" med disken Tycker oftast att det är OK, men ibland blir jag riktigt förbannad och kan inbland jämföra mig med en ensamstående mamma...

• C060908
    olandstoken skrev 2009-12-13 18:34:32 följande:
    Här hemma är det jag som står för 99% av allt hushållsarbete. Sambon jobbar 9-14 timmar/dygn och ibland är han ledig på helgen, men oftast jobbar han en av dagarna eller båda (bonde). När han kommer hem så tycker jag att han ska umgås med sonen, tycker att det är viktigt att de får all tid de kan få ihop och jag får "egentid" med disken Tycker oftast att det är OK, men ibland blir jag riktigt förbannad och kan inbland jämföra mig med en ensamstående mamma...
    sitter i ungefär samma sits dock då med två barn..
Svar på tråden Ni som är föräldralediga