• Barnlängtan

Kort luteralfas

Hej

Efter lite mer än 2 års ofrivillig barnlöshet börjar vi tro att det beror mycket på att tjejen har kort luteralfas. Vi provade denna månaden med att ta proggisar morgon och kväll efter ägglossningen men igårkväll började det komma lite spotting igen (efter ca 7 dagar).

Är det någon av er som har samma problem och hur gör ni för att försöka åtgärda det?

PS: Vi har ett misslyckat IVF, en misslyckad FET och nu inplanerad förstabesök för statligt sponsrad IVF på Karolinska i januari. Vill dock gärna höra ifrån er som är i samma sits.

• Svar på tråden Kort luteralfas
  • felisa

För vår del så beror vår barnlöshet till största delen på mannens få och slöa spermier. Men jag misstänker att även min korta lutealfas (och därmed brist på progesteron) spelar in till en stor del. Har en lutealfas på 5-7 dagar..

Vi har gjort ett misslyckat IVF, ett misslyckat FET och jag ruvar just nu på vårt tredje FET. På det förra FET så fick jag inga progesteron vagiotorier, eftersom det var ostimulerat. Resultatet var mens redan sju dagar efter embryoåterföring. Nu under detta FET så har jag därför fått extra progesteron, tre vagiotorier/dag. Om jag mot all förmodan skulle bli gravid, så kommer jag framhärda att fortsätta använda progesteron fram till 12:e graviditetsveckan. Man får dock stå på sig, då läkarna inte alltid är så villiga till att skriva ut extra vaggisar!

Rekommenderar att ni tar upp era funderingar med läkaren på förstabesöket. Tycker dock att ni ska stå på er (oavsett vad läkarna säger) att ni vill ha extra progesteron!

Svar på tråden Kort luteralfas