• Miss Cee

Alternativ till stjärngossestrut?

Är det någon här som sett/känner till något trevligare alternativ till stjärngossestruten?? Dvs om man fortfarande vill vara stjärngosse men inte vill ha just en strut på huvudet...

Sonen är för liten ännu, men det är ju luciatider och därför har jag kommit in på ämnet. De flesta killar jag kännt har avskytt "dumstruten" och därför inte velat vara stjärngossar. När jag gick på gymnasiet så hade musikklasserna stjärngossar som gå enbart hade lucialinnen och inget mer... men det är ju heller inte riktigt kul.

Efterlyser alltså alternativ!

(Har själv funderat på om inte en guldkrona vore en lösning. Stjärngossarna ska ju till viss del föreställa de tre vise männen, så en guldkrona vore kanske inte fel...? Antingen en köpt i plast, eller en i styvt guldpapper. Vad tror ni?)

• Svar på tråden Alternativ till stjärngossestrut?
  • Snuttans mamma

Jag gjorde en egen strut med mycket veckat silkepapper i toppen, som en smällkaramell. Och sydde en mjuk stor stjärna med lite "stjärnfall" på för pinnen.

Min kille var "häxa" förra året och i år tycker han att han är fé. Trollkarl kanske också kan funka i Harry Pottertider?

Jag brukar säga att det är stjärngossarna som är himlen över Luciatåget.
    Stjärnhimlen. Det låter lite mer spännande och vackert än dumstrut

Bra att ni står upp för denna fina svenska decembertradition!
    Röda tomtar är mysigt, liksom pepparkakorna, men stjärngossarna är KULT!

• Miss Cee

Tack för svaren :)

Jo klart att det är fint med pepparkaksgubbar och tomtar... men som ni säger så är det lite tråkigt när tågen till slut enbart består av pojkar i bruna och röda kläder och iNGEN vill vaar stjärngosse längre.

Så jag vill försök avända trenden ;)

• Vilmagbg

www.skojostoj.se/stjarngossestrut-i-tyg/905-1

Jag har köpt en så´n här till mina killar. Man kan ha den lite ner vikt så står den inte upp som en strut. Jag tänkte att det funkar nog bättre eftersom de store ska ha sitt lissetåg ute.

Min stora kille (7 år) vill vara stjärngosse och den lille (1,5 år) får helt enkelt vara det med. 

• Krake
    Snuttans mamma skrev 2009-12-09 23:56:27 följande:
    Bra att ni står upp för denna fina svenska decembertradition!
    Röda tomtar är mysigt, liksom pepparkakorna, men stjärngossarna är KULT!
    Du har rätt! Fan... nästa år kanske tomtedräkten är urvuxen, då blir det stjärngosse här. Med tygstrut, bra idé!
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Alternativ till stjärngossestrut?