• Katarina76

När kröp och gick era barn?

Jag har längtat efter att min dotter ska börja krypa och nu har det äntligen hänt. Hon är född v.31 och fyller 1 år om ett par veckor. Jag är så lycklig!!!

Jag har hela tiden försökt tänka korrigerad ålder för att inte bli orolig. Men det har ibland varit jobbigt då hennes yngre kompisar gått om henne på nästan alla utvecklingspunkter. Vi träffade senast på BVC en 5 månaders bebis som var större än min dotter och hennes mamma trodde de var lika gamla.

Troligen försöker vi börja med dagis på halvtid till hösten, men jag undrar om det är troligt att hon hunnit lära sig gå till dess? Då blir hon 20 mån (18 mån korr).

• Svar på tråden När kröp och gick era barn?
  • Champagne

Mina två äldsta barn gick när de var 14 månader, och den tredje är nu 15 månader och gör inte ansats till att vilja gå själv . Men jag är inte ett dugg orolig, bara lite frustrerad för hon börjar bli tung att bära på .

Jag bryr mig inte om vad andra säger, att mina barn är sena. Mina barn går när de är redo.

• Ärtan1

Min kille är född 34+1 och är idag 9 månader, han har precis börjat åla sig fram på golvet medans jämngamla barn i vår föräldragrupp snart går :)

Visst är han lite efter men tänker man korrigerad tid så är han faktiskt bara 7½ månad. Det är ju så svårt att inte jämföra med fullgågna barn!

Jag tror nog att din tjej hinner lära sig gå innan dagisstart till hösten :)

Mamma till Alfred och ängeln Lucas
  • Tobben

Vår kille föddes i v 31 och blir 16 månader nu i dagarna. Han har hela tiden varit liten. Han satt utan stöd först när han var nästan 9 månader. Någon gång i somras satte han in en högväxel och sprang ikapp sina jämngamla (korrigerat alltså). Han går sedan en månad tillbaka och vi får ofta höra utrop på stan "nämen, går han redan!" Jag insåg tidigt att vi med prematurer inte kan jämföra med andra barn, eftersom våra superbarn följer sitt eget schema och gör det så bra så!

• Proletariatet

Tyra (född i v.24+1) satt inte stadigt på sin ettårsdag, kommer inte ihåg exakt när hon började krypa tyvärr, men hon började gå (fler steg än tre i rad) när hon var 22 månader (18 månader korrigerat), men då var hon också väldigt sen som jag förstår det. Jag verkar få såna barn för sonen var 17 månader när han började gå

• Therese33

Vår son kröp vid 11 månader korrigerat och började gå vid 17 mån korrigerat, dock var han tidig med finmotoriken och språken, så du behöver nog inte vara orolig!

• cajsagve

Jag har en kille som blir 1 år i slutet på denna månad. Han kryper inte ännu. Är korrigerat 9 mån idag dvs född 2 1/2 mån för tidigt. Han har ålat sen han var 7 1/2 mån okorr dvs 5 mån korr. Försöker frenetiskt dra sig uppåt,han drar sig upp så han står på knäna. Krypandet är det värre med,han liksom bara gungar fram på knäna. Som jag ser det är jag bara tacksam om han inte ställer sig upp för han har inte balansen ännu. Allt sånt har ju med utvecklandet av reflexer att göra. Han försöker sig på saker han inte är mogen för och då går det illa mellan varven (slår sig). Sen ser jag på det som så,han går när han går. det finns inget jag kan göra för att påskynda det mer än att han är jämt på golvet!

• cajsagve

Glömde säga..det är nog mer andra föräldrar som reagerar på att han är sen än en själv. Jag tycker att jag alltid får förklara mig när folk frågar "har han börjat gå,stå ännu". Suck! Nåväl då fattar dem iaf...

• jen bossman

ettan: kröp -11 månader, gick -14 månader (kille född vecka 39+5)
    tvåan: kröp -6 månader, gick 10-11 månader (tjej född vecka 39+5)

• lugna gatan

Om vår minsta tjej som är 18½ mån nu (16 korr), brukar folk fråga hur många månader hon är? De tror ju hon är en liten bebis, hon väger ju bara 9kg ca 75 cm. tycker det är ganska kul att svara då att hon är 1½ år, folk blir så snopna
    Våra tjejer som är födda i v 29, gick vid korrigerat 11 mån, 12 mån och 14 mån.
    Kan dock trösta dig med att vår son som är född till tiden gick först vid 16 månader. En del barn vill helt enkelt vänta. Kan ju säga att han var mycket stadigare när han väl gick än vad tjejerna varit.

Nu är ju tjejerna 16 mån korrigerat och går runt, om än lite ostadigt, de har alla tre svårt att gå ute, och lillan kan knappt gå på gräs, då drattar hon omkull. Pinceppgreppet har de alltid haft lite svårt för, det brukar ju komma mycket tidigare, men de grabbar fortfarande med hela näven. Brukar ge dem små grönsaker så att de ska öva sig, ärtor, majs, men de har fortfarande inte riktigt fått tjing på det.

• Bliglin

min kille född v 27+1 kröp vid 9 mån korrigerad ålder och gick vid 12 månader korrigerad ålder. Han gick faktiskt sina första 10 steg utan stöd precis på ettårsdagen av hans egentliga Bf, ha ha.

Men jag har kompisar vars barn som fötts på Bf ändå inte gått förrän de är 18 mån. Så det är ju heeeelt olika!

Svar på tråden När kröp och gick era barn?